Om en drivaxel/drivknut går av, karossallad?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Om en drivaxel/drivknut går av, karossallad?

Inlägg av eriksson »

satt å tänkte på en sak tidigare idag, OM en drivaxel/drivknut eller en u-bult eller liknande skulle ge med sig, då bör det väl bli sallad av karossen på den sidan av bilen, för axeln lär väl fara runt som en gräsklippare där inne?

nån som varit med om det förresten?
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

det skulle nog inte se så trevligt ut skulle ja tro.. :shock:
det är väl batteri lådan samt förvaringsboxen som skulle
bli till spån
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

jag rekommenderar en kardanring.... vad det gäller drivvaxlarna är det inte lika lätt men man bör alltid kolla fjädern, går den av i hastighet så slår bilen runt i värsta fall ...
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Dock på en C4a

länk till trasiga axlar :shock:
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... readid=478

En förvarings låda gick sönder
Bild
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Tja, klarar man sig med en trasig packlåda förutom axeln så är det ju inte så farligt...
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

kardanring.... varför har jag inte tänkt på det? :shock:
blir att fixa i helgen, kanske går att få dit ngt liknande för drivaxlarna, måste kollas
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Det 'roliga' med C2 och C3an är att drivaxeln också är övre bärarm, så går den av så åker bakhjulet upp i hjulhuset... :shock:

Lite byggtips för kardanring: http://forums.corvetteforum.com/zerothread?id=673318
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

det var en smart lösning!
tål att titta lite närmare på, tackar
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Han som bygger dessa bor i växjö!
Här är tel. nr till honom om någon är intresserad!

Frank Svensson 0708838459
-69, 502, Coupé
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Här en en "loop" till drivaxlarna..
http://www.dragvette.com/
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar