Motorbyte!!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Motorbyte!!!

Inlägg av Fredriksson »

ska ur med min 454:a inom kort, men har tajt med tid eftersom jag bara har en helg på mig att byta till min nya 468:a... nån som har erfarenhet av motorbyte av bigblock med manuell, räcker det med att ta ur kyl, bort med huven och lite annat, typ fördelare, vattenpump för att lirka ur den... hade ju ett ruskigt problem när jag bytte kopplingen eftersom jag har fast växellådsbalk... smarta tips mottages varmt...

mvh Magnus Fredriksson
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Börja med att släppa på växellådsfästet, kardan och allt till växellådan, ta ner växellådan, den går att lirka ner medan motorn är kvar. ha en domkraft under bakre delen av tråget bara, på motorn, sen är det lätt att släppa motorfästen o lyfta i. Lyft tillbaka i omvänd ordning

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

1 timme ut 2-3 timmar i

Självföredrar jag att ta ur motor/låda som en enhet.
om man är van så en helg räcker gott!
mvh R
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

hmm... vilket ska jag välja... :lol: ... går det få ur hela paketet säger du quick...?... känns nästan som det är lättare, men det kanske är duktigt trångt också eller?..
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Ta bort remskivan fram och vxl spaken från lådan,,,ha gärna med nån kompis som hjälper med en extra hand så är det lugnt
mvh R
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

2QIK4U skrev:Ta bort remskivan fram och vxl spaken från lådan,,,ha gärna med nån kompis som hjälper med en extra hand så är det lugnt
mvh R
tackar.. det låter ju inte så krångligt som jag tycker det ser ut i det lilla hålet till motorrum :D ... är ju van vid smallblock och stora motorrum, där man kan hoppa ner i motorrummet och stänga efter sig å meka i lugn o ro.. :lol:
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det är inte så krångligt och det är nog lättare att ta hela paketet, jag gör dock aldrig det själv för att hela paketet blir längre och tyngre och jag aldrig litar på motorlyftarnas kapacitet eller på att balansen är tillräckligt bra för att inte lådan ska skrapa i fronten när man kör iväg grejerna bakåt från bilen.

Smaksak alltså :)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Javisst tänk på att du skall ha riktiga grejjer innan du sätter igång med detta :idea:
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

jag är alltid försiktig... det är därför jag frågar mig fram :D ..... ett litet problem till som jag funderar på, jag har ett större typ Moroso tråg till den nya motorn.... hörde med en Chevelle ägare med bigblock som hade problem med att tråget varför stort, och det inte gick å vinkla in motor å växellåda ihop, utan fick sära på det försig... nån som vet?
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

det är bara en fråga om HUR mkt Du tvingas vinkla den då......allt går
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Sen kan du få problem med styrlänkaget om du har större tråg....
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Inlägg av Börje »

Hej

Använder en sån här. Tycker den funkar bra för att 'tilta' med.

Bild


/Börje
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

den mackapären såg trevlig ut, var skaffar man en sån?
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Tror bla Jula har en liknande i sitt sortiment.
Kasta inte bäver i trähus.
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Peter skrev:Tror bla Jula har en liknande i sitt sortiment.
Ja jag köpte min där iaf, billig åxå, men den var lite för kort för min smak men det gick ju ändå iof.
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

skulle plocka ur min motor idag, utan lådan, men jag antar att de satt i motorn tilsammans med lådan och därmed dragit bultarna mellan motor o låda väldigt hårt, hur ska jag bära mig åt tycker ni? kommer ju ej åt så värst bra.. speciellt inte den andra underifrån på vänster sida...
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Lossa växellådsfästen, kardan mm o tippa motorn bakåt, ha en domkraft under tråget med något mjukt mellan så kommer du åt bultarna.... Lååååång förlängare till spärrskaftet bara :)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Stingray skrev:Lossa växellådsfästen, kardan mm o tippa motorn bakåt, ha en domkraft under tråget med något mjukt mellan så kommer du åt bultarna.... Lååååång förlängare till spärrskaftet bara :)
Ha koll på fördelaren bara..
Kasta inte bäver i trähus.
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

då vart de ju genast mkt jobbigare : ) ska ändå byta bakaxelklumpen så då måste jag ju lossa kardan i vilket fall... en annan fråga, kan man sprutlacka detaljer med hammarlack?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

dte går säkert,,,men det är knappast vackert...
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

så vad rekomenderar du då? hade en burk hemma o jag köpte mig en färgspruta igår... : )
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Hammarlack :twisted:
Suveränt i miljökatastrofområden som tär aggresivt på metall.
Har två "renoverare" i garaget som rivit ned hela fronten på två mycket fina sextiotalare och målat alla detaljer blank svart hammarlack. ALLT, innerskärmar, huv, ram och smådetaljer.
Motivering: För att det inte skall rosta sönder = seriös renovering, inget slarv. Sen tyckte det var ganska snyggt också :oops:
En bil som står i värmegarage hela året förutom 200mil där de mesta går till konsum :shock:

Tänk den gången nån skall försöka återställa detta. Värdestergring?... Not!
Förresten ska du nog inte spruta i närheten av bilen då om jag inte tar fel så innehåller Hammarlacken Silicone. Om du sen skall få en lack på bilen blir det problem.

Ursäkta min negativitet, men tycker nog att vad som helst annan färg gör det bättre :)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

sorry! tar tillbaks det där om Du menar svart hammarlack.... trodde du menade sån där spräcklig hammarlack som gjorde det företaget kännt på 60-70talet med sin gråblå flakefärg,,,
vanlig svart går bra
mvh R
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

håller på å målar upp min framvagn med helsvart hammarlack verkar bita fast fint 8)
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

då va jag inte helt fel ute och cyklade ändå : ) förresten, är det lättast att lyfta ur moton med lyften på sidan eller är framifrån att föredra? och måste jag verkligen ta bort kylaren? det känns som det skulle kunna gå ändå...
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Ta bort kylaren,,,billigare så...
mvh R
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

nä du, stod i 4 timmar nästan still på powermeet i somras, de enda som blev varmt var fötterna från headerserna : )
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Börje skrev:Hej

Använder en sån här. Tycker den funkar bra för att 'tilta' med.

Bild


/Börje
Helt klart oumbärlig, fäst kedjorna i topparnas fram/baksida så får du perfekt balans. Pillade ut/in min 454 med TH400 på så sätt. Koppla den till en tryckluftdriven mutterdragare så går det ännu lättare.

Glöm inte att du måste ha en motorlyft med låååång arm bara !!! Det är en bra bit in från fronten dit motorn ska ner.



/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kul att se hur välutrustade alla är,,,som fattig har jag fått klara mig med ett gammalt säkerhetsbälte( från baksätet på min första Camaro) som jag använder än i dag- oumbärligt för mig.
Har lyft ca 200 maskiner i det genom åren. Hållbart, snabbfäste och gratis.
Lyfter man bara motorn tar man främsta headersbulten på ena sidan och den bakersta på andra sidan.

Lyfter man motor och låda tar man bakersta på ena sidan och 3 bakifrån på andra sidan( varierar lite beroende på material i toppar och desssa angivelser avser bara Big block .....vilket antagligen är det enda vi talar om här inne va??...*blink*
mvh R
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

2QIK4U skrev:Kul att se hur välutrustade alla är,,,som fattig har jag fått klara mig med ett gammalt säkerhetsbälte( från baksätet på min första Camaro) som jag använder än i dag- oumbärligt för mig.
Har lyft ca 200 maskiner i det genom åren. Hållbart, snabbfäste och gratis.
Lyfter man bara motorn tar man främsta headersbulten på ena sidan och den bakersta på andra sidan.

Lyfter man motor och låda tar man bakersta på ena sidan och 3 bakifrån på andra sidan( varierar lite beroende på material i toppar och desssa angivelser avser bara Big block .....vilket antagligen är det enda vi talar om här inne va??...*blink*
mvh R
här pratar vi Bigblock... övriga motorer behöver man väl ingen lyft för... :lol:
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Skriv svar