Z06-2006

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
rma298
Nykomling
Nykomling

Z06-2006

Inlägg av rma298 »

Är det någon som vet varför det sitter vakumstyrda spjäll på en av respektive avgasslutpipa, är det miljö/efterbangskäl eller skydda motorn vid gasneddrag.

Måste veta det innan jag vågar köpa ett mer ljudligt system från B&B då de inte har dessa spjäll.

Ha det!

Mikael, medlem 1436
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Vad jag förstått så ska dessa spjäll öppnas vid högre effektutag för att minska motståndet och öka effekten.
Det vore väl synd att inte använda denna funktion när dom nu ansträngt sig och tänkt till. Det vore ju trevligt förståss om man kunde styra den manuellt om man så önskar.
"Beyond about 3,500 RPM, the Z06's second set of exhaust pipes opens up. Those extra pipes don't have much muffler in them, you see, so as not to use up too much power pushing out the exhaust gases. The car's throat is wide open."

från denna artikel
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Vid fullt pådrag så öppnas spjällen och det låter lite mer samtidigt som det är mindre motstånd i bakre dämparen. Sätter du dit B&B bullet har du detta + säkerligen lite till hela tiden, risken är väl bara att du tröttnar på resonansen inne i coupén. :D

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

lite sidospår :)... men dessa vaccumspjäll är inget lytt på bilar i jänkeland.. Dessa används för att man skall klara bullerkraven, samt att få hög effekt.. anldening till att detta finns beror på hur dom mäter bullret (vet inte exakt hur det går till)... Men dessa spjäll är olagliga i tex tyskland, byrokratins högborg.. så där måste man köra med öppna spjäll hela tiden :D.. har även hört att svarige har haft liknande regler, men eftersom du har köpt din bil i sverige så verkar den regeln vara borttagen..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

Tack för alla svar!

Det verkar som det är miljö/komfortskäl till att spjällen sitter där.

Frågan är om funktionen är aktiverad då spjällen är helt öppna när motorn är avstängd, borde ju vara omvänd funktion att vid fullt gaspådrag och stort undertryck på motorns sugsida öppnar de.

D.v.s. normal closed-funktion, bygger Crouman i NL om funktionen till tyska regler?

Ha det!

Mikael
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det är väl självklart att spjällen är öppna om du stänger av motorn... Motorn avstängd ==> Inget Vaccum :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

Tänkte jag fel, fullt gaspådrag ger inget vakum?

Mikael
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

spjäll

Inlägg av Ingo »

Misstänker att spjällen gör en del för bottenvridet också....,
har faktiskt sett liknande spjäll på en 88 också,som borrat upp de falska avgasutsläppen,och monterat spjäll där,men funktionen verkade lite sisådär :D
Christian
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Christian »

Vad jag har kunnat läsa mig till har spjällen två funktioner nämligen dels att klara ljudkraven, dels hjälpa till med bottenvridet.

Spjället kan manövreras manuellt på två sätt. Dels genom att man tar bort den säkring som sitter nederst till höger i säkringsboxen under mattan på passargerarsidan, dels med en knappsats som säljs via bl.a. LG Motorsports i USA. Jag tar bort säkringen när jag vill att det ska låta mera...räcker mer än väl....Här är en video som ger en uppfattning om hur det låter efter att säkringen har avlägsnats:

http://www.digitalcorvettes.com/corvett ... NoFuse.MPG
Gul Corvette C6 Z06
rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

Christian skrev:Vad jag har kunnat läsa mig till har spjällen två funktioner nämligen dels att klara ljudkraven, dels hjälpa till med bottenvridet.

Spjället kan manövreras manuellt på två sätt. Dels genom att man tar bort den säkring som sitter nederst till höger i säkringsboxen under mattan på passargerarsidan, dels med en knappsats som säljs via bl.a. LG Motorsports i USA. Jag tar bort säkringen när jag vill att det ska låta mera...räcker mer än väl....Här är en video som ger en uppfattning om hur det låter efter att säkringen har avlägsnats:

http://www.digitalcorvettes.com/corvett ... NoFuse.MPG
Aha, det är elektriskt styrt, skall genast testa!
Christian
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Christian »

Nå, har du testat med säkringen. Vad tycker du i så fall. Inte som ett fullödigt sportavgas måhända, men inte så pjåkigt tycker jag.
Gul Corvette C6 Z06
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Christian skrev:Nå, har du testat med säkringen. Vad tycker du i så fall. Inte som ett fullödigt sportavgas måhända, men inte så pjåkigt tycker jag.
Blir lite nyfiken.

Blir det någon känbar skillnad om du kör med spjälen öppna? Eller är det bara ljudet som ändrar sig?

Tänkte om det kanske är så att man byggt det för att få bättre drag på låga varv eller så?

Har faktiskt för mig att vissa BMW bilar har det här systemet också där dom har ett avgasrör stängt på låga varv och sen öppnas på höga. Har för mig att det var på 328 eller 330 det satt. Men kan minas fel bland alla bilar jag kommer i kontakt med.

Där jag även har för mig att det hete att det var för att få bättre drag på låga varv.

Mvh
MrV8
Christian
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Christian »

Kan inte påstå att jag märker någon egentlig skillnad på om spjället är öppet eller inte. Vad jag har läst så skall det faktiskt vara bättre om avgasspjället får fungera som det är tänkt, dvs stängt vid låga varv och öppet över 4000 rpm. Så för mig handlar det mest om att det är kul att öppna upp för att bröta lite mer. :D
Gul Corvette C6 Z06
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

C6 Z06 Exhaust Cut Out Switch-You Are Now "In Control"

* Gives You Complete Control Over Your C6 Z06's Exhaust Note

* Just A Flip Of The Switch Changes Exhaust Note From Stock To An Aggressive Growl!

* Lighted LED Round Rocker Switch Complete With Integrated Mounting Panel

Sometimes you just want to be heard! This exhaust by-pass switch is a MUST for every C6-Z06 out there! It offers you the ability to change your Corvette's exhaust note from stock to very aggressive with just the flip of a switch! Wide open exhaust allows more flow for more power.

Complete instructions included.

Part Year Description Price Availability
628-639 2005-06 Z06 Exhaust Cut Out Switch $79.99 Temporary
Shortage

Hittade det här hos Mid America

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Christian
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Christian »

Jo, flera levernatörern finns numera. Här är en länk till LG-Motorsports hemsida där man kan se hur Exhaust by-pass:en ser ut:

http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr ... 72a63ad1fb
Gul Corvette C6 Z06
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Fattar inte hur originalventilerna fungerar eller hur Exhaust Bypassen fungerar - bara elektronik?

Är det inte så här det skall se ut!!!

Bild
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Robert,hur styr du dom där spjällventilerna?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

COOLMACHINE skrev:Robert,hur styr du dom där spjällventilerna?

8)
Det är ju magnetventiler som styrs elektriskt via kabel inifrån kupén. Har mer detaljer inom kort - tänkte montera sådana på min gamla 92'a.
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Bobrob skrev:
COOLMACHINE skrev:Robert,hur styr du dom där spjällventilerna?

8)
Det är ju magnetventiler som styrs elektriskt via kabel inifrån kupén. Har mer detaljer inom kort - tänkte montera sådana på min gamla 92'a.
Här kommer länken med fler bilder och ljudprover. Jag tänker ta hem några magnetventiler för lite egna experiment. Det är ju så här det skall låta!

http://redshift.homestead.com/cutouts.html
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

undrar

Inlägg av Ingo »

Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Man undrar om värmen ändå inte tar död på den där typen av ventiler?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ja ni kan ju försöka få era bilar att låta nått hehehe :P
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: undrar

Inlägg av Bobrob »

Ingo skrev:Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Jag håller med - sidoröret bör ju ha en mindre vinkel för att det strömningstekniskt bli bättre - 90 graders vinkel ser inte bra ut. Vad gäller magnetventilerna vet jag att de lätt börjar läcka (pysa) beroende på den konstruktion de använder i U.S.A. Värmen verkar inte vara ett problem för ventilerna, men troligen för mekaniken och spjället. Jag skall göra en egen konstruktion med andra ventiler, så får man använda lite av sina civilingenjörskunskaper i maskinteknik. Så får vi se hur det låter i sommar. Men medge att videosnuttarna med öppna spjäll låter skönt. Kan redan se ansiktsuttrycket hos poilsen som stoppar mig till sommaren!
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

frisk skrev:ja ni kan ju försöka få era bilar att låta nått hehehe :P
Jodu Frisk - har du tittat på videosnuttarna - låter som 10 st HD med raka rör kommer över backkrönet - härligt att bli stoppad av Täby-polisen och sätta upp ett förvånat ansikte när man stängt spjället!
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hehe jo det blir läckert! :twisted:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: undrar

Inlägg av Ingo »

Bobrob skrev:
Ingo skrev:Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Jag håller med - sidoröret bör ju ha en mindre vinkel för att det strömningstekniskt bli bättre - 90 graders vinkel ser inte bra ut. Vad gäller magnetventilerna vet jag att de lätt börjar läcka (pysa) beroende på den konstruktion de använder i U.S.A. Värmen verkar inte vara ett problem för ventilerna, men troligen för mekaniken och spjället. Jag skall göra en egen konstruktion med andra ventiler, så får man använda lite av sina civilingenjörskunskaper i maskinteknik. Så får vi se hur det låter i sommar. Men medge att videosnuttarna med öppna spjäll låter skönt. Kan redan se ansiktsuttrycket hos poilsen som stoppar mig till sommaren!
Finns ju ventiler för industribrik som tål relativt hög värme,men de praktiska är väl mest avsedda för ånga.
Men om regler mekanismen går att få i underkant av ventilen är ju mycket vunnet,men vettarna är ju låga ,så iså fall borde man kanske inrikta sig med en placering kring bakaxeln.
Min tanke är tex att sätta ventilen rakt bak katen (på C4),så man får ett rör rakt ut ,men när ventilen är stängd går det normala vägen genom normala systemet..
Sätter man ett lock bak röret bör man kunna besikta utan problem också..
Skriv svar