Z06-2006
Z06-2006
Är det någon som vet varför det sitter vakumstyrda spjäll på en av respektive avgasslutpipa, är det miljö/efterbangskäl eller skydda motorn vid gasneddrag.
Måste veta det innan jag vågar köpa ett mer ljudligt system från B&B då de inte har dessa spjäll.
Ha det!
Mikael, medlem 1436
Måste veta det innan jag vågar köpa ett mer ljudligt system från B&B då de inte har dessa spjäll.
Ha det!
Mikael, medlem 1436
Vad jag förstått så ska dessa spjäll öppnas vid högre effektutag för att minska motståndet och öka effekten.
Det vore väl synd att inte använda denna funktion när dom nu ansträngt sig och tänkt till. Det vore ju trevligt förståss om man kunde styra den manuellt om man så önskar.
"Beyond about 3,500 RPM, the Z06's second set of exhaust pipes opens up. Those extra pipes don't have much muffler in them, you see, so as not to use up too much power pushing out the exhaust gases. The car's throat is wide open."
från denna artikel
Det vore väl synd att inte använda denna funktion när dom nu ansträngt sig och tänkt till. Det vore ju trevligt förståss om man kunde styra den manuellt om man så önskar.
"Beyond about 3,500 RPM, the Z06's second set of exhaust pipes opens up. Those extra pipes don't have much muffler in them, you see, so as not to use up too much power pushing out the exhaust gases. The car's throat is wide open."
från denna artikel
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Vid fullt pådrag så öppnas spjällen och det låter lite mer samtidigt som det är mindre motstånd i bakre dämparen. Sätter du dit B&B bullet har du detta + säkerligen lite till hela tiden, risken är väl bara att du tröttnar på resonansen inne i coupén.
/Lars/

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
lite sidospår
... men dessa vaccumspjäll är inget lytt på bilar i jänkeland.. Dessa används för att man skall klara bullerkraven, samt att få hög effekt.. anldening till att detta finns beror på hur dom mäter bullret (vet inte exakt hur det går till)... Men dessa spjäll är olagliga i tex tyskland, byrokratins högborg.. så där måste man köra med öppna spjäll hela tiden
.. har även hört att svarige har haft liknande regler, men eftersom du har köpt din bil i sverige så verkar den regeln vara borttagen..


Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Tack för alla svar!
Det verkar som det är miljö/komfortskäl till att spjällen sitter där.
Frågan är om funktionen är aktiverad då spjällen är helt öppna när motorn är avstängd, borde ju vara omvänd funktion att vid fullt gaspådrag och stort undertryck på motorns sugsida öppnar de.
D.v.s. normal closed-funktion, bygger Crouman i NL om funktionen till tyska regler?
Ha det!
Mikael
Det verkar som det är miljö/komfortskäl till att spjällen sitter där.
Frågan är om funktionen är aktiverad då spjällen är helt öppna när motorn är avstängd, borde ju vara omvänd funktion att vid fullt gaspådrag och stort undertryck på motorns sugsida öppnar de.
D.v.s. normal closed-funktion, bygger Crouman i NL om funktionen till tyska regler?
Ha det!
Mikael
Det är väl självklart att spjällen är öppna om du stänger av motorn... Motorn avstängd ==> Inget Vaccum 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
spjäll
Misstänker att spjällen gör en del för bottenvridet också....,
har faktiskt sett liknande spjäll på en 88 också,som borrat upp de falska avgasutsläppen,och monterat spjäll där,men funktionen verkade lite sisådär
har faktiskt sett liknande spjäll på en 88 också,som borrat upp de falska avgasutsläppen,och monterat spjäll där,men funktionen verkade lite sisådär

Vad jag har kunnat läsa mig till har spjällen två funktioner nämligen dels att klara ljudkraven, dels hjälpa till med bottenvridet.
Spjället kan manövreras manuellt på två sätt. Dels genom att man tar bort den säkring som sitter nederst till höger i säkringsboxen under mattan på passargerarsidan, dels med en knappsats som säljs via bl.a. LG Motorsports i USA. Jag tar bort säkringen när jag vill att det ska låta mera...räcker mer än väl....Här är en video som ger en uppfattning om hur det låter efter att säkringen har avlägsnats:
http://www.digitalcorvettes.com/corvett ... NoFuse.MPG
Spjället kan manövreras manuellt på två sätt. Dels genom att man tar bort den säkring som sitter nederst till höger i säkringsboxen under mattan på passargerarsidan, dels med en knappsats som säljs via bl.a. LG Motorsports i USA. Jag tar bort säkringen när jag vill att det ska låta mera...räcker mer än väl....Här är en video som ger en uppfattning om hur det låter efter att säkringen har avlägsnats:
http://www.digitalcorvettes.com/corvett ... NoFuse.MPG
Gul Corvette C6 Z06
Aha, det är elektriskt styrt, skall genast testa!Christian skrev:Vad jag har kunnat läsa mig till har spjällen två funktioner nämligen dels att klara ljudkraven, dels hjälpa till med bottenvridet.
Spjället kan manövreras manuellt på två sätt. Dels genom att man tar bort den säkring som sitter nederst till höger i säkringsboxen under mattan på passargerarsidan, dels med en knappsats som säljs via bl.a. LG Motorsports i USA. Jag tar bort säkringen när jag vill att det ska låta mera...räcker mer än väl....Här är en video som ger en uppfattning om hur det låter efter att säkringen har avlägsnats:
http://www.digitalcorvettes.com/corvett ... NoFuse.MPG
Blir lite nyfiken.Christian skrev:Nå, har du testat med säkringen. Vad tycker du i så fall. Inte som ett fullödigt sportavgas måhända, men inte så pjåkigt tycker jag.
Blir det någon känbar skillnad om du kör med spjälen öppna? Eller är det bara ljudet som ändrar sig?
Tänkte om det kanske är så att man byggt det för att få bättre drag på låga varv eller så?
Har faktiskt för mig att vissa BMW bilar har det här systemet också där dom har ett avgasrör stängt på låga varv och sen öppnas på höga. Har för mig att det var på 328 eller 330 det satt. Men kan minas fel bland alla bilar jag kommer i kontakt med.
Där jag även har för mig att det hete att det var för att få bättre drag på låga varv.
Mvh
MrV8
Kan inte påstå att jag märker någon egentlig skillnad på om spjället är öppet eller inte. Vad jag har läst så skall det faktiskt vara bättre om avgasspjället får fungera som det är tänkt, dvs stängt vid låga varv och öppet över 4000 rpm. Så för mig handlar det mest om att det är kul att öppna upp för att bröta lite mer. 

Gul Corvette C6 Z06
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
C6 Z06 Exhaust Cut Out Switch-You Are Now "In Control"
* Gives You Complete Control Over Your C6 Z06's Exhaust Note
* Just A Flip Of The Switch Changes Exhaust Note From Stock To An Aggressive Growl!
* Lighted LED Round Rocker Switch Complete With Integrated Mounting Panel
Sometimes you just want to be heard! This exhaust by-pass switch is a MUST for every C6-Z06 out there! It offers you the ability to change your Corvette's exhaust note from stock to very aggressive with just the flip of a switch! Wide open exhaust allows more flow for more power.
Complete instructions included.
Part Year Description Price Availability
628-639 2005-06 Z06 Exhaust Cut Out Switch $79.99 Temporary
Shortage
Hittade det här hos Mid America

* Gives You Complete Control Over Your C6 Z06's Exhaust Note
* Just A Flip Of The Switch Changes Exhaust Note From Stock To An Aggressive Growl!
* Lighted LED Round Rocker Switch Complete With Integrated Mounting Panel
Sometimes you just want to be heard! This exhaust by-pass switch is a MUST for every C6-Z06 out there! It offers you the ability to change your Corvette's exhaust note from stock to very aggressive with just the flip of a switch! Wide open exhaust allows more flow for more power.
Complete instructions included.
Part Year Description Price Availability
628-639 2005-06 Z06 Exhaust Cut Out Switch $79.99 Temporary
Shortage
Hittade det här hos Mid America

Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Jo, flera levernatörern finns numera. Här är en länk till LG-Motorsports hemsida där man kan se hur Exhaust by-pass:en ser ut:
http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr ... 72a63ad1fb
http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr ... 72a63ad1fb
Gul Corvette C6 Z06
Fattar inte hur originalventilerna fungerar eller hur Exhaust Bypassen fungerar - bara elektronik?
Är det inte så här det skall se ut!!!

Är det inte så här det skall se ut!!!

Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Det är ju magnetventiler som styrs elektriskt via kabel inifrån kupén. Har mer detaljer inom kort - tänkte montera sådana på min gamla 92'a.COOLMACHINE skrev:Robert,hur styr du dom där spjällventilerna?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Här kommer länken med fler bilder och ljudprover. Jag tänker ta hem några magnetventiler för lite egna experiment. Det är ju så här det skall låta!Bobrob skrev:Det är ju magnetventiler som styrs elektriskt via kabel inifrån kupén. Har mer detaljer inom kort - tänkte montera sådana på min gamla 92'a.COOLMACHINE skrev:Robert,hur styr du dom där spjällventilerna?
http://redshift.homestead.com/cutouts.html
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

undrar
Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Man undrar om värmen ändå inte tar död på den där typen av ventiler?
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Man undrar om värmen ändå inte tar död på den där typen av ventiler?
Re: undrar
Jag håller med - sidoröret bör ju ha en mindre vinkel för att det strömningstekniskt bli bättre - 90 graders vinkel ser inte bra ut. Vad gäller magnetventilerna vet jag att de lätt börjar läcka (pysa) beroende på den konstruktion de använder i U.S.A. Värmen verkar inte vara ett problem för ventilerna, men troligen för mekaniken och spjället. Jag skall göra en egen konstruktion med andra ventiler, så får man använda lite av sina civilingenjörskunskaper i maskinteknik. Så får vi se hur det låter i sommar. Men medge att videosnuttarna med öppna spjäll låter skönt. Kan redan se ansiktsuttrycket hos poilsen som stoppar mig till sommaren!Ingo skrev:Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Man undrar om värmen ändå inte tar död på den där typen av ventiler?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Jodu Frisk - har du tittat på videosnuttarna - låter som 10 st HD med raka rör kommer över backkrönet - härligt att bli stoppad av Täby-polisen och sätta upp ett förvånat ansikte när man stängt spjället!frisk skrev:ja ni kan ju försöka få era bilar att låta nått hehehe
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Re: undrar
Finns ju ventiler för industribrik som tål relativt hög värme,men de praktiska är väl mest avsedda för ånga.Bobrob skrev:Jag håller med - sidoröret bör ju ha en mindre vinkel för att det strömningstekniskt bli bättre - 90 graders vinkel ser inte bra ut. Vad gäller magnetventilerna vet jag att de lätt börjar läcka (pysa) beroende på den konstruktion de använder i U.S.A. Värmen verkar inte vara ett problem för ventilerna, men troligen för mekaniken och spjället. Jag skall göra en egen konstruktion med andra ventiler, så får man använda lite av sina civilingenjörskunskaper i maskinteknik. Så får vi se hur det låter i sommar. Men medge att videosnuttarna med öppna spjäll låter skönt. Kan redan se ansiktsuttrycket hos poilsen som stoppar mig till sommaren!Ingo skrev:Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Man undrar om värmen ändå inte tar död på den där typen av ventiler?
Men om regler mekanismen går att få i underkant av ventilen är ju mycket vunnet,men vettarna är ju låga ,så iså fall borde man kanske inrikta sig med en placering kring bakaxeln.
Min tanke är tex att sätta ventilen rakt bak katen (på C4),så man får ett rör rakt ut ,men när ventilen är stängd går det normala vägen genom normala systemet..
Sätter man ett lock bak röret bör man kunna besikta utan problem också..