Äntligen! Våren närmar sig och det betyder besiktning. Köpte bilen höstas och skall beskita den själv för fösta gången på bilprovningen. Har lite frågor
Ägaren innan mig har tagit bort backljusen vid skylten. Behöver man ha dessa vid besiktningen?
Hur kan man se om bilen är tagen som flyttgods till sverige pga. dubbla röda bakljus som blinkar.
Fick med ett par oranga ljus räcker det att man sätter dit ett av dessa?
Hälsningar shaken
Det står i dina reg. handlingar om bilen är sk. "flyttsak" el "flyttgods".
Är det en flyttgods bil, behöver du inte bekymra dig över belysningen. Då är det godkänt med enbart röda glas baktill med röd blinkers. Om det INTE är flyttgods, måste du ha orange blinkers bak. Det kan räcka med att byta glasen på 2 av dom 4 bakljusen men då måste det va kopplat på rätt sätt för att bli godkänt. Som du säkert vet så så har du färdljus,bromsljus och blinkers i samma glödlampa om det är originalutförande. Om du då enbart byter dom 2 yttre glasen mot oranga glas, måste du ev. koppla om i kablarna (om inte förra ägaren gjort detta redan). Det kan va lite knepigt att få rätt på alla sladdarna om man inte gjort det innan. Det går bara 3 kablar till varje lampa, detta pga bromsljus och blinkers går i samma kabel. Den funktionen styrs via ett relä som delar upp signalen från blinkers och bromsljus-givare. Enklast är väl att tillfälligt koppla ur bromljus-kontakten ovanför pedalen och därefter dra en tillfällig kabel bak till dom 2 inre lamporna. Vad gäller dina backljus är jag lite osäker men tror nog inte att det är lag på backljus. Men kan hända ngn annan här på forumet kan upplysa mer om det.
Läs igenom registreringsbeviset. Har du dispensen står det där.
I mitt har jag en rad som säger "provisoriska körriktningsvisare", så det är just vad jag klistrar dit inför besiktningen. Lösa oranga blinkers från Mekonomen som jag sätter dit med dubbelhäftande tejp, resten av året ligger de undanstoppade bakom bakre registreringsskylten.
El-koppling:
Baklysen med original sladd.
Blinkers måste tas framifrån med två nya sladdar.
Bromslyset tas från den mittre bromslampan.
Därefter är det enkelt att koppla in t.ex. EU-lysen med separarade blinkers (gult sken), broms och baklyse.
Har gjort detta på min -92'a - fyra Corvette EU-lysen med gul underdel - d.v.s. nu har jag fyra blinkers bak, fyra baklysen och fem bromslysen - ser riktigt fett ut.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare www.VetteParts.se
ett74"]finns ingen lag om backljus [/quote]
Gick in på bilprovningens hemsida och där stod det att alla lampor kontrolleras Min brorsa klarade besiktningen utan backljus och jag ha rhört att det ät lagligt utan backljus. Vet du hur det är med bromsljus på min årsmodell om bilprovningen kollar detta
El-koppling:
Baklysen med original sladd.
Blinkers måste tas framifrån med två nya sladdar.
Bromslyset tas från den mittre bromslampan.
Därefter är det enkelt att koppla in t.ex. EU-lysen med separarade blinkers (gult sken), broms och baklyse.
Har gjort detta på min -92'a - fyra Corvette EU-lysen med gul underdel - d.v.s. nu har jag fyra blinkers bak, fyra baklysen och fem bromslysen - ser riktigt fett ut.
Tack för tipsen! Har inte den typ av bakljus. Har två helröda som sitter på och orange glas som jag förhoppningsvis slipper att applicera på Corvetten. Har du någon bild på bakpartiet
Bromsljus kollas givetvis ,och på amerikanska bilar är man ganska noga med att blinka och bromsa samtidigt.(för det är vanligt att ett bromsljus lägger av om det är glapp i blinkväljaren i rattstången.)
Backljus är ju inte någon säkerhetsdetalj i första hand,utan mest en praktisk funktion.
Kolla på reg beviset vad som står i fältet "övriga tekniska data dispenser"(jag har gamla typen av regbevis nya kan se annorlunda ut)
Där står på min "F97B Införts Tullfritt
Dispens :avgasrening frånsett sluten vevhusventilation och CO halt vid tomgång."
det här gäller flyttgodsbil.
Eljest står i rutan typ
T31E (T310 el dyl)Avgaskontrollspcifikation A74/ 88,eller miljöklass 2 kravtillhörighet L1 avgaskontrollspcifikationA61/94.
Det här var exempel på vad som står på avgasregade bilar jag har.
Lasse-HBG skrev:Det står i dina reg. handlingar om bilen är sk. "flyttsak" el "flyttgods".
Är det en flyttgods bil, behöver du inte bekymra dig över belysningen. Då är det godkänt med enbart röda glas baktill med röd blinkers. Om det INTE är flyttgods, måste du ha orange blinkers bak. Det kan räcka med att byta glasen på 2 av dom 4 bakljusen men då måste det va kopplat på rätt sätt för att bli godkänt. Som du säkert vet så så har du färdljus,bromsljus och blinkers i samma glödlampa om det är originalutförande. Om du då enbart byter dom 2 yttre glasen mot oranga glas, måste du ev. koppla om i kablarna (om inte förra ägaren gjort detta redan). Det kan va lite knepigt att få rätt på alla sladdarna om man inte gjort det innan. Det går bara 3 kablar till varje lampa, detta pga bromsljus och blinkers går i samma kabel. Den funktionen styrs via ett relä som delar upp signalen från blinkers och bromsljus-givare. Enklast är väl att tillfälligt koppla ur bromljus-kontakten ovanför pedalen och därefter dra en tillfällig kabel bak till dom 2 inre lamporna. Vad gäller dina backljus är jag lite osäker men tror nog inte att det är lag på backljus. Men kan hända ngn annan här på forumet kan upplysa mer om det.
Tack för tipset
Fick tag på den tidigare ägaren och han hade kopplat tillbaka till orginal sladdarna. Det hade tagit honom många timmar att fixa detta så han rekommenderade inte mig att försöka koppla tillbaka sladdarna för att det skulle bli för tidskrävande och svårt. Innan han köpte den så satt de oranga glasen på bilen. Borde vara förbjudet ha ha. Var drar men den tillfälliga kabeln ifrån från bromspedalen
Ingo skrev:Bromsljus kollas givetvis ,och på amerikanska bilar är man ganska noga med att blinka och bromsa samtidigt.(för det är vanligt att ett bromsljus lägger av om det är glapp i blinkväljaren i rattstången.)
Backljus är ju inte någon säkerhetsdetalj i första hand,utan mest en praktisk funktion.
Kolla på reg beviset vad som står i fältet "övriga tekniska data dispenser"(jag har gamla typen av regbevis nya kan se annorlunda ut)
Där står på min "F97B Införts Tullfritt
Dispens :avgasrening frånsett sluten vevhusventilation och CO halt vid tomgång."
det här gäller flyttgodsbil.
Eljest står i rutan typ
T31E (T310 el dyl)Avgaskontrollspcifikation A74/ 88,eller miljöklass 2 kravtillhörighet L1 avgaskontrollspcifikationA61/94.
Det här var exempel på vad som står på avgasregade bilar jag har.
Har kollat på mitt registreringsbevis och det står F99B bilen har importerats för egetbruk så jag antar att den inte är íntagen som flyttgods. Bra att veta med bromljus hörde att det inte var lag på detta men det var ju fel. Tack för tipsen..
MJ skrev:Läs igenom registreringsbeviset. Har du dispensen står det där.
I mitt har jag en rad som säger "provisoriska körriktningsvisare", så det är just vad jag klistrar dit inför besiktningen. Lösa oranga blinkers från Mekonomen som jag sätter dit med dubbelhäftande tejp, resten av året ligger de undanstoppade bakom bakre registreringsskylten.
Har kollat mitt regbevis och det står att den är intagen för eget bruk så jag har ingen dispans tyvärr Har du något kopplingschema över hur du dragit de tillfälliga blinkerserna och hur har du gjort för att koppla hur så att de röda lamporna ej blinkar???
tack för tipset
Jag drog mitt tvärt emot palmberg.. Köpte en tvåvägsbrytare som jag kopplade in vid bromkontakten.. detta gör att man kan bryta tillbaka till "rätt ljus".. Det som händer då är att du har separerat broms och blinkers.. Sedan köpte jag 4 iso kontakter på skroten för en 10a så jag kan byta mella godkända och riktiga ljus.. tar ca 15 min att göra bytet när man har gjort det riktigt från början ..
En voltmeter är ett klart bra verktyg när man skall fixa detta.. Hur som helst så har du typ 75% chans att det går igenom med jänkelys.. jag skulle inte mickla om sladdarna, om det nu var så att det inte behövdes
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
shaken skrev:Har du något kopplingschema över hur du dragit de tillfälliga blinkerserna och hur har du gjort för att koppla hur så att de röda lamporna ej blinkar???
tack för tipset
Jag drog bara en extra kabel, från bromsljuskontakten ovanför bromspedalen och bak.
När det är originalkopplat sitter den ursprungliga sladden i bromsljuskontakten (blinkers och bromsljus går i samma sladd bakåt)
När de provisoriska lamporna är inkopplade, skiftar jag till den nya kabeln ovanför bromsljuskontakten. Detta kopplar ur ordinarie bromsljusfunktion, och originalkablarna får bara blinkersfunktion, dessa använder jag sedan där bak till de påklistrade blinkerslamporna och låter den nya kabeln gå till ordinarie bromsljus.
Hmmm, på min bil finns det en fördragen blå kabel från bromsljuskontakten (för exportbilar men min är såld ny i USA). Kablen slutar i ett kontaktstycke vid höger dörrstolpe där kabelhärvan går ner längs tröskeln.
El-koppling:
Baklysen med original sladd.
Blinkers måste tas framifrån med två nya sladdar.
Bromslyset tas från den mittre bromslampan.
Därefter är det enkelt att koppla in t.ex. EU-lysen med separarade blinkers (gult sken), broms och baklyse.
Har gjort detta på min -92'a - fyra Corvette EU-lysen med gul underdel - d.v.s. nu har jag fyra blinkers bak, fyra baklysen och fem bromslysen - ser riktigt fett ut.
Tack för tipsen! Har inte den typ av bakljus. Har två helröda som sitter på och orange glas som jag förhoppningsvis slipper att applicera på Corvetten. Har du någon bild på bakpartiet
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare www.VetteParts.se
shaken skrev:
Tack för tipsen! Har inte den typ av bakljus. Har två helröda som sitter på och orange glas som jag förhoppningsvis slipper att applicera på Corvetten. Har du någon bild på bakpartiet
Javisst, här kommer morgonens bild:
Priset cirka 1.050:- per lykta inkl. extra speciallamphållare (original).
Riktigt läkert tycker jag Vet du om de går att få tag till den gamla baken jag har ju årsmodel -90
Vad jag vet så finns de runda baklysen till 84-90 bara i rött eller gult bl.a. hos CC. Du kan då t.ex. ha gult blinkerslyse i yttre och broms/baklyse i inre - inte lika fräkt, men lagligt. Med lite tur går det nog att hitta någon variant från anna bil som har gult och rött i samma - Opel GT?!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare www.VetteParts.se
jag har åxå röda lyktor bak och bilen är inte flyttgods
Såg i gamla besiktningspapper att det varit nedslag på just felfärg bak..
Så nu till frågan, finns det några besiktningstationer i Sthlm med omnejd som "gillar" Corvetter och som släpper igenom sånt mer än andra? Vinsta?
Eller är det bara och chansa och hoppas på det bästa?
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>> http://www.corvetten.com