Vilken koppling skall jag köpa ??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Vilken koppling skall jag köpa ??

Inlägg av Don Tomaso »

Hej !
Är inte expert på V8-or så därför frågar jag er. Vilken koppling skall jag köpa?
Motorn är idag en standard 71:a 350 corvettemaskin, men jag hoppas att den någon gång i framtiden skall bli en 350-400 Hk maskin, när ekonomin så tillåter. Idag så spinner den inte på bakhjulen utan på kopplingen istället, inte helt bra.
Är det någon som har ett bra tips på en bra koppling som inte kostar skjortan, finns ju lite att välja på (Hays, Centerforce, RAM m.m.) 8) 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Köp en Centerforce Dualfriction. Dom verkar funka till det mesta. Om du inhandlar en sådan koppling så glöm inte att inhandla en justerbar kopplingskula till sprängkåpan då orginalkulan är för kort.
Kasta inte bäver i trähus.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Jag tycker även att du ska titta på en originalkoppling från GM! Jag kör med en vanlig standardkoppling från GM (av originalutförande) i min 74:a BB (ca 450 hkr, 600 Nm) och den har fungerat alldeles utmärkt i många år. I och för sig håller jag inte på med någon aktiv dragracing, men den har gått rätt många varv på Mantorp genom åren.

Fördelarna är ett bra pris och bra körbarhet. Undvik för "extrema" kopplingar (om du nu inte tänker köra dragracing med bilen!) för risken är att dom blir tungtrampade och jobbiga vid t.ex. vardagskörning.

Mvh, Björn
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

jag valde Centerforce Dualfriction, funkar kanon och är inte alls hårdtrampad...
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Centerforce dual friction, funkar bra med måttliga effektuttag.. börjar man leka med överladdning eller trimmar hårt så dör den direkt.. Jag köpte en Hays s/s.. Den är något tyngre än org och har ett mjukt och fint ingrepp.. samt att den höll för min kopressorsnurra..

Har även polare som har kört med SPEC kopplingar. Dom har många modeller att välja på och uppger hur mycket vrid kopplingarna klarar, vilket är unikt.. Dom är hur som helst väldigt bra att ha och göra med.. Annars så har jag hört mycket gott om Chevas Bigblock kopplingar..

Sedan så finns det ju fler märken också, McLeod, RAM, Zoom, men dessa får nån annan svara för..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Koppling

Inlägg av Skp »

Centerforce funkar bra med moderata effektuttag men när jag krämade in högkompskolvar i en 350 så avlivade jag centerforcen omedelbart. Tog hem en SPEC stage 3 koppling och det var en gigantisk skillnad i nyp. Priset var däremot detsamma. Jag röstar på SPEC om du skall ha lite effekt.

Skp
cab
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: sön dec 05, 2004 19:17
Ort: Bräcke
Kontakt:

Inlägg av cab »

Om man monterar en Centerforce Dualfriction, måste man ha korta eller långa urtrampningslagret då? jag har det korta 32mm idag, sen vidare vart får man tag på en justerbar kopplingkula, och är det ett måste? och i så fall hur fungerar den kulan? hur kommer man åt att sjustera den.
har problem med kopplingslir på 3an och 4an vid 5-6000rpm i dag och måste byta till något annat men vet ej till vad, måste hålla för 450-500hk
-68 cab
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

Fredriksson skrev:jag valde Centerforce Dualfriction, funkar kanon och är inte alls hårdtrampad...
Fredriksson har du bytt ut kopplingskulan när du bytte koppling eller använde du original kulan?

Jag har en 427 som jag håller på med nu å jag har en centerforce dualfriction hemma, vart får jag tag på en justerbar kula ifall jag måste ha en sån?

Jag har mätt upp höjdskillnaden på solfjädern mellan kopplingarna och originalen var 4 mm högre (jag mätte när dom var ihopskruvade på svänghjulet). Behöver jag då en justerbar kula eller tror ni det räcker med originalen?
Corvette 427 -69
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Justerbar kula hittar Du hos alla landets välsorterade biltillbehörs firmor
mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Generallt för kopplingar:
Alla tillverkare har snikversioner och bättre versioner,,,se till att välj rätt för det endamål man ska ha bilen.

SEdan är det av YTTERSTA vikt att man centrerar kopplingskåpan mot vevaxeln annars kan man slita ner den bästa koppling man kan hitta på mindre än 100 mil
mvh R
Skriv svar