Behöver ställa in framvagnen.
Behöver ställa in framvagnen.
I fjol renoverade jag styrcylindern och hade loss servoventilen och bytte alla slitdelar.
Jag lyckades också minska glappet rejält i hela styrningen efter renoveringen och efter att jag satt åt kulbulten på servoventilen en aning, (den som sitter fast i pitman-armen.)
Men efter att jag skruvat ihop alltsammans igen så är inte ratten längre centerad när jag kör rakt fram.
Det är nog på sin plats med en någon form av framvagns inställning.
Vad kan jag förvänta mig att en verkstad gör när de ställer in framvagnen?
Hur går en framvagns inställning till?
Jag lyckades också minska glappet rejält i hela styrningen efter renoveringen och efter att jag satt åt kulbulten på servoventilen en aning, (den som sitter fast i pitman-armen.)
Men efter att jag skruvat ihop alltsammans igen så är inte ratten längre centerad när jag kör rakt fram.
Det är nog på sin plats med en någon form av framvagns inställning.
Vad kan jag förvänta mig att en verkstad gör när de ställer in framvagnen?
Hur går en framvagns inställning till?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Beroende på hur mycket off-center ratten är så tror jag att verkstan vid justering av toe-in/out kan justera centreringen av ratten genom att justera kulbultarna på styrarmarna vid justering av toe-in/out.
Justering av kulbultarna gör man för toe-in/out och cambervinkeln justeras genom att lägga till eller ta bort shims mellan kontrollarmarna och sidoväggen i motorrummet för övre bärarmarna.
Gäller bara att få fram data för vilka toe- och cambervinklar du behöver för just din årsmodell. Det finns säkert ngn här på forumet som vet !
//Hagge
Justering av kulbultarna gör man för toe-in/out och cambervinkeln justeras genom att lägga till eller ta bort shims mellan kontrollarmarna och sidoväggen i motorrummet för övre bärarmarna.
Gäller bara att få fram data för vilka toe- och cambervinklar du behöver för just din årsmodell. Det finns säkert ngn här på forumet som vet !
//Hagge
-
- Nykomling
- Inlägg: 39
- Blev medlem: lör apr 30, 2005 20:34
framvagnsinställning
hej
jag ställde min framvagn förra året - fick värdena från Håkan på Tidbloms -tror att du kan söka fram det svar jag fick här på forumet - ca 12 mån tillbaka. Om du misslyckas - återkom så letar jag fram det jag fick.
Jag bytte p-ändar och fick samma problem med ratten - allt blev justerat och bra.
Bosse Ytterström
72.a med 355 cui
jag ställde min framvagn förra året - fick värdena från Håkan på Tidbloms -tror att du kan söka fram det svar jag fick här på forumet - ca 12 mån tillbaka. Om du misslyckas - återkom så letar jag fram det jag fick.
Jag bytte p-ändar och fick samma problem med ratten - allt blev justerat och bra.
Bosse Ytterström
72.a med 355 cui
Här finns lite rekomendationer för hjulinställningar.
http://www.vbandp.com/instructions/html ... /align.htm
http://www.vbandp.com/instructions/html ... /align.htm
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Bosse!
Vem gjorde jobbet åt dig?
Vem gjorde jobbet åt dig?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Nykomling
- Inlägg: 39
- Blev medlem: lör apr 30, 2005 20:34
framvagnsinställning
hej igen
Däckcenter i Nyköping 0155 268636 - gjorde det åt mig 20050504 - de lämnade inte fast pris - men det slutade på 1100 kr inkl moms - de fick värdena från mig som troligen nu ligger i deras dator.
Vill du ha Håkans siffror så letar jag nog fram dem under dagen ?
Hälsningar
Bosse
Däckcenter i Nyköping 0155 268636 - gjorde det åt mig 20050504 - de lämnade inte fast pris - men det slutade på 1100 kr inkl moms - de fick värdena från mig som troligen nu ligger i deras dator.
Vill du ha Håkans siffror så letar jag nog fram dem under dagen ?
Hälsningar
Bosse
Ja tack, det vore bra om du kunde rota fram värdena.
Vianor (Ågestavägen 1, Huddinge) ligger nära där jag bor, är det någon som testat dem?
Vianor (Ågestavägen 1, Huddinge) ligger nära där jag bor, är det någon som testat dem?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Nykomling
- Inlägg: 39
- Blev medlem: lör apr 30, 2005 20:34
Hej igen
i din instruktionsbok finns värdena i tum - men min däcksfirma ville ha dem i mm som Håkan ordnade .-
toe in i mm fram = 3-5 mm bak = 1,5-3 mm
camber i grader och minuter fram = 1/4 grader - 1/2 grader neg.
bak = 0 grader - 1/2 grader neg.
Caster 1 1/2 grader - 2 1/2 grader pos.
hjulbas i mm 98 " x 25,4 mm = 2489 mm
spårvidd i mm fram 58.7" x 25,4 = 1491 mm - bak 59,4" x25,4 =1509mm
Han sade att med servostyrning "kan man ha lite mer Caster".
Fick detta på min jobbmail så du kunde nog inte hitta det. Detta lämnade jag till Däckscenter som la in det i sin dator - och justerade in min framvagn och rattinställning. Jag gjorde samtidigt en 4-hjulsinställning.
Hälsningar
Bosse
i din instruktionsbok finns värdena i tum - men min däcksfirma ville ha dem i mm som Håkan ordnade .-
toe in i mm fram = 3-5 mm bak = 1,5-3 mm
camber i grader och minuter fram = 1/4 grader - 1/2 grader neg.
bak = 0 grader - 1/2 grader neg.
Caster 1 1/2 grader - 2 1/2 grader pos.
hjulbas i mm 98 " x 25,4 mm = 2489 mm
spårvidd i mm fram 58.7" x 25,4 = 1491 mm - bak 59,4" x25,4 =1509mm
Han sade att med servostyrning "kan man ha lite mer Caster".
Fick detta på min jobbmail så du kunde nog inte hitta det. Detta lämnade jag till Däckscenter som la in det i sin dator - och justerade in min framvagn och rattinställning. Jag gjorde samtidigt en 4-hjulsinställning.
Hälsningar
Bosse
GBak
Farsta Däckcenter har ställt in min framvagn, Vianor kunde inte göra det för att min bil var för låg för att gå in i deras hall....
Farsta Däckcenter har ställt in min framvagn, Vianor kunde inte göra det för att min bil var för låg för att gå in i deras hall....
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Rookie
- Inlägg: 50
- Blev medlem: ons dec 15, 2004 0:18
- Ort: Strängnäs
- Kontakt:
hjulinställning
Hej Gbak.
Om du bytt p-ändor och inte rört nåt annat så behöver du bara ställa toe-in (vrider in så att däcken plogar lite) i framvagnen,det kan nog vilken verkstad som helst göra.
Men det allra bästa är en 4 hjulsmätning, då ställer man framvagnen efter bakvagnen,då blir allt optimalt.
Jag har själv ställt hjulvinklarna på en c3-72,då med optisk 4 hjulsmätning, kan ju säga att det är inte roligt tog ca 6 timmar.
hade bra
Om du bytt p-ändor och inte rört nåt annat så behöver du bara ställa toe-in (vrider in så att däcken plogar lite) i framvagnen,det kan nog vilken verkstad som helst göra.
Men det allra bästa är en 4 hjulsmätning, då ställer man framvagnen efter bakvagnen,då blir allt optimalt.
Jag har själv ställt hjulvinklarna på en c3-72,då med optisk 4 hjulsmätning, kan ju säga att det är inte roligt tog ca 6 timmar.
hade bra
* * * Stingray 1971 * * *
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Jag gjorde framvagnsinställning idag i garaget. Tjänade en dryg tusing ganska enkelt om jag får säga det själv. (men då har jag inte gett mig på bakvagnen än iof...)
För caster/camber behöver man en sådan här:

Skaffar man modellen med magnetfäste så funkar den även på bakhjulen.
Camber är ganska enkelt att ställa in, bara att mata i shims vid bärarmarna samtidigt som man håller ett öga på instrumentet.
När det gäller toe så var jag ambitiös och köpte två lasrar som jag tänkte rigga upp parallellt med bilen, men det slutade med att jag bara ställde upp bilen på sådana här hjuldollys:

och sedan mätte på dessa.
(lasrarna kan dock komma till användning vid bakvagnsinställningen)
Tricket med toe är att ha bilen uppställd på sådant sättt att framhjulen kan röra sig någolunda fritt. Har man inte tillgång till dollys så kan man tex använda sig av två plattor med fett emellan. Sen är det bara att mäta och justera på "vantskruven" mellan kulbultarna tills man är nöjd, sedan köra en sväng, och kontrollmäta igen.
gbak,
om du "bara" vill centrera ratten så gör du detta genom att justera vantskruvarna till kulbultarna på bägge sidor lika mycket åt endera hållet. (En hjulinställning är väl inte fel ändå kanske)
För caster/camber behöver man en sådan här:

Skaffar man modellen med magnetfäste så funkar den även på bakhjulen.
Camber är ganska enkelt att ställa in, bara att mata i shims vid bärarmarna samtidigt som man håller ett öga på instrumentet.
När det gäller toe så var jag ambitiös och köpte två lasrar som jag tänkte rigga upp parallellt med bilen, men det slutade med att jag bara ställde upp bilen på sådana här hjuldollys:

och sedan mätte på dessa.
(lasrarna kan dock komma till användning vid bakvagnsinställningen)
Tricket med toe är att ha bilen uppställd på sådant sättt att framhjulen kan röra sig någolunda fritt. Har man inte tillgång till dollys så kan man tex använda sig av två plattor med fett emellan. Sen är det bara att mäta och justera på "vantskruven" mellan kulbultarna tills man är nöjd, sedan köra en sväng, och kontrollmäta igen.
gbak,
om du "bara" vill centrera ratten så gör du detta genom att justera vantskruvarna till kulbultarna på bägge sidor lika mycket åt endera hållet. (En hjulinställning är väl inte fel ändå kanske)
Johan:
Teoretiskt så borde räcka med att jag justerar på vantskruvarna för att centrera ratten.
Men redan nu så är vantskruvarna mycket ocentrerade, och om jag ytterliggare vrider dessa några varv till så kan ändläget inte vara långt borta.
Därför tror jag att det är på sin plats att låta någon kunnig fixa hela framvagnen åt mig.
Sandberg:
Jag har också för mig att man skall utgå från centrum på styrsväxeln's mitt och sedan justera in vantskruvarna därifrån.
Teoretiskt så borde räcka med att jag justerar på vantskruvarna för att centrera ratten.
Men redan nu så är vantskruvarna mycket ocentrerade, och om jag ytterliggare vrider dessa några varv till så kan ändläget inte vara långt borta.
Därför tror jag att det är på sin plats att låta någon kunnig fixa hela framvagnen åt mig.
Sandberg:
Jag har också för mig att man skall utgå från centrum på styrsväxeln's mitt och sedan justera in vantskruvarna därifrån.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ringde Däcksproffsen i Sumpan, men de var inte speciellt intresserade av att göra jobbet utan hänvisade mig till Idh gummi på Grevgatan 49 i Sth.
Killen på Däcksproffsen verkade mest tycka att det var besvärligt och jobbigt.
Ringde till Idh och de verkade iallafall veta vad det handlade om.
Är det någon som känner till Idh Gummi, jag har då aldrig tidigare hört talas om företaget?
Killen på Däcksproffsen verkade mest tycka att det var besvärligt och jobbigt.
Ringde till Idh och de verkade iallafall veta vad det handlade om.
Är det någon som känner till Idh Gummi, jag har då aldrig tidigare hört talas om företaget?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu är framvagnnen fixad.
Idh grejade den och justerade av bara farten in bakvagnen också.
Inget behövde shimsas, men jag hade en toe out på 15mm på v fram och toe in 13mm på h fram innan injusteringen.
Som en romboid alltså.
Fick framhjulen balanserade också, 90 resp 70 gram fick de lägga på, fick vikter på halva fälgens insida!
Ratten pekar rakt, inga vibrationer i 90 knyck längre, 1600:- lättare plånbok, kan inte vara annat än nöjd.
Jag kan rekomendera Idh ifall någon annan i Sth trakten behöver justera.
http://www.idhwheels.se
Idh grejade den och justerade av bara farten in bakvagnen också.
Inget behövde shimsas, men jag hade en toe out på 15mm på v fram och toe in 13mm på h fram innan injusteringen.
Som en romboid alltså.
Fick framhjulen balanserade också, 90 resp 70 gram fick de lägga på, fick vikter på halva fälgens insida!
Ratten pekar rakt, inga vibrationer i 90 knyck längre, 1600:- lättare plånbok, kan inte vara annat än nöjd.
Jag kan rekomendera Idh ifall någon annan i Sth trakten behöver justera.
http://www.idhwheels.se
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h