Coolant Reservoir

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Jonas_vette
Nykomling
Nykomling

Coolant Reservoir

Inlägg av Jonas_vette »

Hej alla på forumet!

Jag har en fråga ang coolant Reservoir..
Behållaren sitter på höger sida av motorn framför höger framhjul...
Jag öppnade locket på behållaren igår och drog upp stickan och såg att nivån var låg...Min fråga är -vad är det för en behållare och vad är det för vätska som ska fyllas i där? :? Det borde ju röra sig om kylning av motorn eller??
Vart kan man köpa denna vätska och vad ska man köpa? Speciella sorter?
Bilen är en 93a

Tack på Förhand/Jonas
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

expensionskärl

Inlägg av Ingo »

det är ett expensionskärl.
Glykolvattenblandning ska finnas där ,men inte så mycket .
När motorn är riktigt varm trycker den överskottekylarvätska dit och tar tillbaks när det kallnar.
Jonas_vette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Jonas_vette »

Okej, man ska inte fylla på lite extra kylarvätska då eftersom stickan visade att nivån var låg? Sedan var det även lite brun/svart klet i botten på detta kärl, något man ska rengöra? (Slaggprodukter)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

kylarvätska

Inlägg av Ingo »

kanske läge att byta kylarvätska i bilen?.
är det klet där är det inte bra.
Rostbrunt är normalt men verkar det oljigt kan det vara tecken på dålig toppackning.
men expensions kaggen kan du ju spola ur dyngan ur och sedan slanga ur överskotts vatten och fylla dit ny glykolblandning efter nivåstickan.
Jonas_vette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Jonas_vette »

Nu är det så att jag är spekulant på denna bil så jag har inte tillgång till att kolla om det möjligen skulle kunna vara oljigt i kärlet..Men jag kommer att åka och titta mera på den och kontrollera detta så jag får återkomma ang den fråga. Tackar så väldigt mycket.

En annan fråga gällande bilen är att jag la mig under den vid avgasrören och såg att det kom droppar från båda ljuddämparburkarna (Innan slutrören) plus att det droppade ifrån mittsektionen. La märke till detta då jag såg tre små fläckar på gatan under bilen. De droppade inte kontinuerligt utan med en droppe per minut ungefär. Läste i corvette magasinet från i sommras att det pratades om att man kan borra ett litet hål 3-4mm i ljuddämparnas lägsta punkt. Då kan eventuellt kondensvatten rinna ut.
Kan det vara så att det kommer fukt ifrån topplockspakningen? Men det borde ha visat sig isåfall på oljestickan i motorn. Oljan såg bra ut där. Men är det vanligt med att man borrar upp ett litet hål vid mittsektionen också? Var ungefär 30cm mellan fuktfläckarna på marken uppskattningsvis (som i en linje från höger till vänster) Är det vanligt att man gör sådana hål för kondensfukt och att det ska droppa så att det blir fläckar på marken?

Hade ingen möjlighet att hissa upp bilen och titta ordentligt på detta fenomen...

Hoppas man kan få ut något av min beskrivningen...
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

ljuddämpare

Inlägg av Ingo »

Jo det är problem med kondens ur ljuddämparburkarna.
Men kör man längre sträckor och sommartid stoppar det hyfsat.,och orginaldämparna är av ganska bra kvalitet med dubbel plåt.

Om du är spekulant på bilen lyft kylarlocket och känn om det är kladdigt under.
Skriv svar