Vattentemperatur som vägrar gå upp?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Vattentemperatur som vägrar gå upp?

Inlägg av Christian Larsson »

Har problem med vattentemperaturen på min 72a 350.
Mätaren verkar fungera för den kravlar sakta uppåt när man kör men den stannar på ungefär 120 Fahrenheit och går aldrig över det trots att man är ute och kör i en timme.

Fick ett tips om att det kanske var termostaten som var fast i öppet läge och gjorde att motorn aldrig kom upp i temperatur. Så jag plockade loss den och kokade den i vatten, den öppnade och stängde när den skulle.

Vad kan det vara mer för felkällor?
Mätaren fungerar ju uppenbarligen någorlunda iallafall eftersom den går från inget utslag till 120 F.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Vattentemperatur som vägrar gå upp?

Inlägg av Peter »

Christian Larsson skrev:Har problem med vattentemperaturen på min 72a 350.
Mätaren verkar fungera för den kravlar sakta uppåt när man kör men den stannar på ungefär 120 Fahrenheit och går aldrig över det trots att man är ute och kör i en timme.

Fick ett tips om att det kanske var termostaten som var fast i öppet läge och gjorde att motorn aldrig kom upp i temperatur. Så jag plockade loss den och kokade den i vatten, den öppnade och stängde när den skulle.

Vad kan det vara mer för felkällor?
Mätaren fungerar ju uppenbarligen någorlunda iallafall eftersom den går från inget utslag till 120 F.
Testa med att byta givaren..
Kasta inte bäver i trähus.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Jag föreslår att du även byter termostaten tillsammans med givaren bara för att vara på den såkra sidan och för att en termostat kostar så lite pengar.

Mvh, Björn
Skriv svar