C4-94 Start problem
C4-94 Start problem
Hejsan är ganska nybliven corvette ägare
Köpte den förra sommaren. Det började med en motortvätt i höstas.
efter det så gick den bara på 6-7 cylindrar. Har nu bytt fördelaren.Men bilen har stått hela vintern utan batteri och när jag skulle provstarta i kväll så vägrde startmotorn att gå.Inte ett ljud gav den ifrån sig.
Väldigt tacksam för alla tips!
PS ingen som vet någon duktig Corvette mekaniker i Gävleborgstrakten (Bollnäs)
efter det så gick den bara på 6-7 cylindrar. Har nu bytt fördelaren.Men bilen har stått hela vintern utan batteri och när jag skulle provstarta i kväll så vägrde startmotorn att gå.Inte ett ljud gav den ifrån sig.
Har inte någon erfarenhet med lt1 baserade motorer men på dom amerikanska forumen skrivs massor om att man inte skall under några som helst omständigheter utsätta "optispark" för fukt.
Konstruktionen är tydligen inte den bästa och det verkar som om många skruvar bort eller döljer dom känsliga tändningsdetaljerna innan man tvättar motorutrymmet.
Det finns tydligen en nyare ventilerad fördelare som enligt vissa skall klara fukten bättre.
Om jag ägde en lt1:a skulle jag tvätta alla komponenter för hand under motorhuven.
Det finns säkert lt1 ägare som kan detta bättre än jag.
Hoppas att du får liv i den.
Pelle
Konstruktionen är tydligen inte den bästa och det verkar som om många skruvar bort eller döljer dom känsliga tändningsdetaljerna innan man tvättar motorutrymmet.
Det finns tydligen en nyare ventilerad fördelare som enligt vissa skall klara fukten bättre.
Om jag ägde en lt1:a skulle jag tvätta alla komponenter för hand under motorhuven.
Det finns säkert lt1 ägare som kan detta bättre än jag.
Hoppas att du får liv i den.
Pelle
hej jag har en c4 92a motor tvättaden i höstas fick samma broblem gick på 6 7 cylindrar men var tvungen att köra den 4 mil till garage stod parkerad 6 veckor gick fortfarande på 6 7 cylindrar började köra hem den till mittt nybyggda garage stog barkera i 3 månader med värm på och broblemet var helt borta tror att mitt problem var fördelaren ... men du har ju bytt din fördelare ..men kan det vara så lätt att ditt batteri har laddat ut under vintern 

Re: C4-94 Start problem
Ellert skrev:Hejsan är ganska nybliven corvette ägare
Tjena.
Prata med montörbacken i Söderhamn.
C4 -94 Startproblem
Hej
Jag har samma problem. Inte ett ljud när jag vrider på nyckeln. Fick Du ordning på din? Vad var felet?
Jag har samma problem. Inte ett ljud när jag vrider på nyckeln. Fick Du ordning på din? Vad var felet?
Magnus
Grön -95
Grön -95
På automatare finns det en givare som känner att den ligger i P eller N och på manuella finns det en givare som känner att kopplingnen är nere. Kan ju vara någon utav dom som spökar beroende på vad du har för låda.
Daniel!
Daniel!
Corvette Coupé L98 -90 (Skrotad)
Corvette Coupé LT1 -92 (Såld)
Corvette Cab LT1 -92 6vxl (Såld)
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
Corvette Coupé LT1 -92 (Såld)
Corvette Cab LT1 -92 6vxl (Såld)
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
Kan vara VATS åxå, rengör startnyckeln alternativt prova med extranyckeln om det funkar.
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
http://www.corvetten.com
C4 -94 Startproblem
Tack för alla svar, jag har kollat allt igen och jag har fullt i batteriet, ingen skillnad med nyckel 1 eller 2, jag har ström in och ut ur P-väljaren och solenoiden och startmotorn fungerar när jag kortsluter + och S, däremot har jag ingen startstöm till solenoiden. Problemet ligger alltså mellan P-väljaren och solenoiden. Enligt Haynes kabelschema finns det ett "Starter Interrupt Relay" däremellan. Var sitter detta eller är det solenoiden? Klas 80 vilken säkring menar Du, jag har ingen av de 45 på passagerarsidan utom P-väljaren eller någon i de två boxarna vid batteriet som verkar gå till startmotorn. Så nu återstår bara att skruva ner inredningen och följa den violetta kabeln eller..?
Magnus
Grön -95
Grön -95
Menar du den aktomatiska säkringen som sitter vid startmotorn eller finns det någon annan säkring som man kan byta. Jag har nämligen haft startmotor problem. Detta visade sig inte bero på startmotorn utan att spänningen som skall slå till när man vrider om nyckeln bara var 7 volt och inte 14 som det skall vara. Någon som har tips på vad man kan göra??Klas80 skrev:1: se till att du har mos i batteriet
2: mät om du har spänning till startmotorn
3: kolla säkringen till startmotorn
4: kolla givarna som kothe pratar om
5: byt startmotor