Elektronikfel instrumentbräda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Stefan B.
Nykomling
Nykomling

Elektronikfel instrumentbräda

Inlägg av Stefan B. »

Hej på er alla Corvettevänner !

Har ett problem med min Corvette convertible, årsmodell -00.
Har ett flertal ggr nu i vår fått problem med att hela mätarinstrumenteringen dör ner, förutom hastighetsmätare, voltmätare och head-upen. Många varningar typ, service engine soon, low fuel, check tire pressure, reduced engine power mm dyker up. Stereon går ej men förövrigt går bilen perfekt. Allt detta åtgår till det normala så fort jag stängt av bilen och startat om den igen. Sedan kan det gå ett antal mil och det händer igen. Enda fel jag kan knyta det till är att när det började, krånglade passagerar fönsterhissen och den har nu lagt av helt. Har även kollat felmeddelande och fått ett antal : U1255 H, U1096H, U1064H, U1016 och även U1160, U1088, U104, U1176, U1301, B2528.
Snälla, hjälp mig med vägledning med detta frusterande problem / medlem nr 1174.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Alla koder utom den sista är komunikationskoder. Den sista har med tutan att göra :shock:
Dåligt batteri? eller en dålig jordpunkt.
Max
Stefan B.
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan B. »

Lägger instrumenten av enligt tidigare beskrivning, om ett jordfel uppstår alltså ?
Vad kan detta isåfall sitta, kan det vara något med tutan eller har det något med fönsterhissen att göra ?
Var sitter förresten säkringen till hissen ?

/ Stefan
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Skulle nog testa batteriet först eftersom det är enklast. C5: an är väldigt kingkig för halvrisiga batterier. Att bilen startar är ingen garanti för att elektroniken funkar OK. Därefter tar vi jordpunkterna. Bara ett förslag.
Max
Stefan B.
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan B. »

Har nu åter testat batteriet på det sätt jag kan.
Voltmätte batteriet utan belastning och det visade då 12.7 V. Med belastning 12.1 V (helljus och annat). Med motorn i gång visar det mellan 13.8-14.2 V. Räcker detta ???
Har fortfarande en krånglande höger dörr. Fönsterhissen fungerar då och då (ej när alla felmeddelande dyker upp) och även låsningen verkar lägga av ihop med fönsterhissen.
Har försökt kika lite dörren, men svårt attt veta var man skall börja.
Tacksam för vägledning.

/ medlem 1474 (och inget annat).
MyVette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MyVette »

Stefan B. skrev:Har fortfarande en krånglande höger dörr. Fönsterhissen fungerar då och då (ej när alla felmeddelande dyker upp) och även låsningen verkar lägga av ihop med fönsterhissen.
Har försökt kika lite dörren, men svårt attt veta var man skall börja.
Tacksam för vägledning.

/ medlem 1474 (och inget annat).
Tjena!
Har själv en 99:a och hade problem för ett år sedan med fönstehissen på
passagerarsidan som uppförde sig ungefär som på din. Jag lämnade in den till GM. Dennis som där vet en del om corvetter löste det då ganska kvickt. Han lossade dörrfodret och kände på kontaktstycket som går till hissmotorn som visade sig sitta löst han tryckte in det sedan funkade allt som det skulle. Det tråkiga var att ett halvår senare så la hissmotorn av och det blev till att byta hela rasket.
Ingen vidare tröst för dig men du kan ju alltid börja med att kolla kontaktstycket. :shock:
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Den testen räcker inte även om det verkar OK. Du ska belasta batteriet med en ampermeter. Seriösa bensinstationer har sådana. Möjligen kan det duga att mäta spänningen över batteriet när startmotorn snurrar.
Det finns ingenting i dina felkoder som antyder trasig motor eller fönstermodul. Däremot kan du ha en glappkontakt någonstans. Därav komkoderna.
I motorrummet har du två jordpunkter. Sitter på ramen framför tankarna till kyl och spolarvätska. En liten fyrkantig "plastlåda" fastskruvad i ramen. Sitter en massa kablar därinne med flatstift.
Max
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Har helt hastigt kollat vad som är gemensamt för ditt problem.
Kontrollera följande jordpunkter (förutom ovan).

SP 208. Sitter på vänster sida om rattstången. Fäst vid nedre fästet. 3 kablar

SP 201. Vänster dörr. Längst ner innanför plastpanelen 6 kablar

SP 202. Höger dörr som ovan 10 kablar.

Nu har du att göra en stund så fortsätter jag måla huset :) :) :)
Max
Stefan B.
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan B. »

Har nu kollat fyra av de fem jordpunkterna (hittade ej den vid rattstången), men ingen skillnad.
Däremot upptäckte jag att när jag öppnade eller stängde passagerardörren, kunde fönsterhissen och därmed övriga instumentbrädan hoppa igång. Det troliga måste väl då vara att felet ligger på jordningen (eller kontaktstycket som MyVette skrev) inuti passagerardörren ???
Enkel beskrivning på hur man plockar bort dörrfodret utan att spräcka plasten ?

/ Stefan
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

http://www.vetteessentials.com/instruct ... andle.html
För dörrsidorna.
Har också hänt att kablarna i gummibälgen mellan dörr och bil är av. Inuti dörren sitter ingen jordning utan ett kontaktstycke.
Net närmar sig i alla fall :D
Max
Stefan B.
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan B. »

Har nu haft bort dörrfodret och kollat över alla kontakter som går att komma åt i passagerardörren. Verkar fungera bättre, men 2 ggr under gårdagskvällens testande bröts strömmen till el-hissen (men ingen nedsläckning av instrumentbräda). Detta var efter att jag stängt eller öppnat dörren. Verkar riktigt spökligt...
Under färden till jobbet imorses hände ingenting, ivarjefall inte vad gäller felmeddelanden och det har inte hänt på flera veckor. Underbart !!!
Får väl fortsätta att testa/söka efter grundorsaken till felet under helgen och se om jag kan komma fram till detta, för att helt kunna lägga undan det till kunskapsarkivet.

/ Stefan
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Har du böjt på kablarna som går mellan dörr och kaross?
Ska kolla några saker till. Återkommer.
Max
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Finns en grej till som är enkel att kolla. Vid BCM, straxt till vänster sitter kontakterna till serielänksystemet. Kolla dessa. Ta isär och kör kontaktspraytricket.
Max
Stefan B.
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan B. »

Har böjt och ryckt i kablarna, men det har ej gjort någon skillnad. Har ej tagit isär och satt ihop pga begränsad åtkommlighet.
BCM är den låda som sitter till vänster vid passagerargolv ?
Har läst någonstans att denna är känslig för kontaktbrott/störningar, men det är alltså ingen fara ?

PS.Tack för all hjälp så långt !
Skam den som ger sig...

/ Stefan
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Ingen fara. Kablarna jag menar år inte BCM anslutningarn men ta dom med.
Max
Stefan B.
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan B. »

Yes, verkar ha löst problemet med krånglande instrument !
Har kört bilen i 3 dagar nu utan ett enda avbrott (peppar,peppar) !
Verkade vara en okontakt, antingen i kontaktstycket i dörren eller i den kabelhärva som går i bälgen mellan dörr och kaross.
Demontera och smörja var enda åtgärden. Problemet var ju att hitta felkällan...

Tack för all hjälp !
Syns på vägen !

/ Stefan
Skriv svar