Motorn stannar när den blir varm?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
lg2
Nykomling
Nykomling

Motorn stannar när den blir varm?

Inlägg av lg2 »

Jag har en C4 90 årsm cab. Bilen startar bra när den är kall och går sedan 5-10 min och börjar sedan gå ojämt (upp och ner i varv) för att sedan stanna sedan går den ej att starta förens efter ett par timmar eller att den blivit riktigt kall

Frågan är alltså vad det kan vara för fel????

vore tacksam för råd eller tips
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Felkoder?

MVH
MN
Håkan

Inlägg av Håkan »

Det låter som tändspole tycker jag men
jag är ingen expert på området
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

När den kommit upp i driftstemp går insprutsstyrningen över från "closed loop" (förinställda tabellvärden) till "open loop" (lambdastyrning) om kylvattentempsensorn fungerar.
Kolla felkoderna, de borde ge en ledtråd om en sensor gett upp.
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Jag hade samma (eller åtminstone ett liknande) fel på min '94. Det hände dock bara en gång per år, och det var första uppstarten efter vintervilan.
Den startade som vanligt och gick att köra med en stund men efter ett tag började den gå ojämt för att till sist stanna. Det var bara att vänta ett par timmar tills den "morgontrötta" bilen piggnat till, och sen var allt bra resten av säsongen...

Kan det vara samma problem och är det något som blir värre med tiden?
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
lg2
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lg2 »

Tackar för svaren har inte hunnit kolla närmare men just felkoder har jag redan prövat för ett tag sen och det var det inte det visar alltså inga felkoder? kan det vara något annat än det MJ skrev? men har som sagt inte hunnit kolla det ännu.

Mvh// LG Nilsson medlem nr 1063. ps har hafft mycket att göra därför jag svarar så sent
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hur kollar du felkoder? Om en tempgivare ballat ur så borde det sätta felkod på lambdareglering och iaf på en Volvo så brukar inte det vara tillräckligt för att motorn skall stanna.

T-spole som nämnts eller ev modulen i fördelaren? Inget spökande soppatryck?

MN
lg2
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lg2 »

Det var corvette magasinet som hade en artikel om hur man tjuvkopplar med ett gem då tickar den igenom alla koder det kommer upp på den lilla displayen på instrument brädan. Men nu i skrivande stund har jag för mig att den visa nr 14 tror jag coolant sensorn så det blir att kolla igen men jag tror att det som MJ skrev kan vara felet det låter nära till hands
Mattias B
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Mattias B »

Har haft exakt det problem som du beskrivit på min -88.
När motorn var kall startade den hur lätt som hellst men vid ca 60 grader motortemp dog den, för att sedan starta när den kallnat igen.

Problemet löste sig när jag bytte tempgivare (engine coolant sensorn) för typ 59:-.

Detta gjorde också bl.a att fläkten började fungera normalt igen.

Lycka till!
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Köp en kabel av gta324 och logga med en pc så får du rätt på vilken
givare som är dålig samt felkoder.
Du får dessutom rätt på om bilen är rätt mappad m.m

En del kanske tycker att det låter krångligt men man har ju ett bra diagnosverktyg för framtida problem.

Mvh

Pelle
Skriv svar