Elstrul på en c4 -94

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Jimmy
Nykomling
Nykomling

Elstrul på en c4 -94

Inlägg av Jimmy »

Bästa vettvänner.

Tog min första tur för säsongen i varmt skinande sol och pojkpirr i magen. När jag märker att min radio har en störande ton som går itakt med varvtal eller gaspådrag. Har jag jordfel??? Eller e det nått annat som man ska tänka på när bilen har stått?

Märkte även att min hastighetsmätare (digital) flimrar i ljusstyrka tillochfrån. Kan det va dåligt med ström i batteri??

Detta är ju inte the end of the world men det e lite störande.

Hoppas att nån av er kan besvara mina frågor....
anders kindell

Elstrul-94

Inlägg av anders kindell »

Ang varierande ljusstyrka på hastighetsmätaren hade jag samma
problem i våras på min -93
Bytte batteri och detta fel var som bortblåst.

Anders Kindell Sjögestad
Användarens profilbild
Björne
Nykomling
Nykomling

Re: Elstrul på en c4 -94

Inlägg av Björne »

Jimmy skrev:Bästa vettvänner.

Tog min första tur för säsongen i varmt skinande sol och pojkpirr i magen. När jag märker att min radio har en störande ton som går itakt med varvtal eller gaspådrag. Har jag jordfel??? Eller e det nått annat som man ska tänka på när bilen har stått?

Märkte även att min hastighetsmätare (digital) flimrar i ljusstyrka tillochfrån. Kan det va dåligt med ström i batteri??

Detta är ju inte the end of the world men det e lite störande.

Hoppas att nån av er kan besvara mina frågor....
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Elstrul

Inlägg av Ingo »

Angående belysnings dippandet verkar det troligt att du har lite kräm i batteriet,men är den pigg på startmotorn?.Man bör se till att batteriet är nyladdat när man börjar åka med bilen,eljest plågas generatorn i onödan.Radio problemet kan vara glapp eller någon dålig tändkabel.Har du originalkablar eller några lågmotståndsvärstingar?.Originalkablarna kan ju lägga av efter några år (kolkablar),och är det då överslag blir det intressant.Att titta under huven när det är mörkt ute och inga huvlampor lyser brukar ge besked.Men är det monterat "värstingkablar" kan dom ge störningar på radion om dom ej är anpassade till corvettens tändsystem och radio.Har faktiskt varit med om att en tändkabel hoppat loss,vilket kan vara katastrof för katalysatorn,men svårt att märka vid pyskörning.Har själv en egenhet att polisradion slår på kanal 00(länstrafikgruppens kanal här i västerbotten) när jag startar bilen ,men den släpper efter en stund men varför har jag ingen aning om.Misstänker mina värsting morosokablar.
Skriv svar