Privatimport av en 2004 C5

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Privatimport av en 2004 C5

Inlägg av TJ »

Hej alla,

Om ca. 4 veckor får jag min efterlängtade Corvette C5 2004.
Det är första gången jag importerar en bil och det är första gången jag kommer att äga en Corvette. Kan knappt vänta!!!

Jag har massa frågor kring registreringen...men har även läst de flesta inlägg nya som gamla! Stort tack till alla som svarar på frågor!!

Vad rekommenderar ni att man ska förbereda sig innan registreringen medan Corvetten befinner sig i ca.3 v. på sjön?

- Beställa bakljus (Ok, det kablaget som ingår, är det bara att koppla in i det befintliga elsystemet? utan större problem?) Från vem är det bäst att köpa??
- Sidoblinkers ( Hur kopplar man det elektriskadelen?) Vilka glas ska man använda?
- Framljus (Är det bästa alternativet att köpa helvita?)
- Strålkastarspolare ?? Måste man inte ha såna på Corvette ??
- Dimljus bak ?? Måste man ha såna??

Vad ska jag tänka på ?? Vilka intyg och papper måste jag ha innan jag åker in på besiktningen?
Kan man försäkra den innan den är registrerad? Hur länge har jag på mig innan jag måste åka och besiktiga den?

Finns det någon i Stockholm som gör all ombyggnad?
Skulle uppskatta om någon orkar beskriva händelseförloppet efter att bilen lämnar båten.

Tacksam för alla svar!!!

Thomas.
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

...synd att ingen svarar :cry:
arvekula
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av arvekula »

reg.besiktiga bilen först.. då får du ju en lista på allt som måste fixas och en månad på dig att lösa det.. dom flesta cheva-dealers vet nog vad du måste skaffa, eller kanske vette.se kan hjälpa dig
Camaro Z28 -> Corvette C5 -> .. får vi se till sommaren
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

Tackar! Jag tror att initialt så gör jag följande: fixar alla lysen och skaffar bullerintyg sen åker jag och besiktigar. Sen får man väl se vad mer de kommer att gnälla på...

Igår pratade jag med en sur "besiktnings inspektör" som visste inte vad som gäller eller vilka intyg som krävs. "Vi besiktigar inte importbilar på telefon" sa han. Hjälpsamma typer va? Snacka om att ha komplex!

Nå väl, vi får väl se vad som händer om ett par veckor. :lol:
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

Tänkte dela med mig med de som planerar att importera en Corvette vad som skall göras innan man rullar in på reg. besiktning.
1. Alla lampor skall vara EU anpassade, se länk där jag köpte mina:

http://www.corvettegarage.com/product/c ... d-z06.html

eller också så finns de hos vette.se

2. Främre skall omkopplas så att det finns bara orange blinkers och vit positionsljus.

3. Sidobelysning skall kopplas bort. ( Det är bara att skruva bort glödlampan)

4. Bullerintyg måste finnas. Jag ringde till Chevrolet Sverige (Åke Ljungberg) och fick hjälp där. Kostnad 1500:-

Andra intyg behövs inte om man har en vit lapp fastklistrad på sidodörren som säger att bilen är godkänt enligt US och Canadas normer.

5. Chassinummer skall stansas i motorrummet. Höjd 7mm.

All ombyggnad kan göras hos vette.se om man nu bor i Sthlms trakten.

Det var typ allt man behöver.

/TJ
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Schon »

Thomas,
Har själv flyttat tillbaka hem och tagit med en Vette. Vet vad du ska gå igenom. (Min Vette var som flyttgods).

:lol: Det finns mycket bra kontakter på Bilprovningen Tekniska avdelningen i Stockholm som kan svara på dina frågor. Dom vet vad de snackar om

Teknisk upplysning
Öppettider: Måndag-fredag 08.00-16.00
Telefon: 0771-600 800 (samtal som ett lokalsamtal)
E-post: kundtjanst@bilprovningen.se
Notera! Kundtjänst och teknisk upplysning är stängd den 6 juni.

:cry: En sak som man lätt glömmer att du måste betala moms på både bil samt FRAKTEN!! Försäkring kan göras omedelbart vid ankomst.
Good luck

:lol: :lol: :lol:
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Jockec5
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Jockec5 »

chassi nr finner du här! öppna huven och tittar in fnett frammifrån vänster mellan lampan och balken där sitter det på alla c5 även från USA .
kolla med bilprovningen på din hemort så att alla papper lysen osv. blir som de önskar det är enklast så.
Lycka till
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

Tack för det!!!!!!!!!!!!!!
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
Skriv svar