Oljetråg

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Oljetråg

Inlägg av stingray350 »

Är det någon som vet hur hårt man ska dra skruvarna till oljetråget?
Har just bytt oljetrågspackning och den bakre vevaxeltätningen.
Vid provturen så ran det olja från den främre delen på tråget.
Ganska mycket :evil: Jag använde lite tätningssilicon i "skarven" mellan gummidelen och korkpackningen som jag fått sagt till mig att man ska göra. Jag undrar om jag dragit skruvarna löst eller "glömt" något.
De två främre och två bakre skruvarna är ju grövre precis under lager överfallen... ska de kanske dras hårdare än de övriga?

Nån som vet?
Andreas
Corvette 75:a
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

det kan ju vara så att det läcker mellan tråget och transmissionskåpan, det gör det på min, ska ta ner tråget imorgon och häva på lite mer silikon i skarven
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ajajaj.. silikon på bilar?? det trodde jag var förbjudet!? :roll:
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Vad ska man ha om man inte får ha silicon.....för man ska väl täta med något.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

när jag drog mina toppar så köpte jag ngn form av silikontätning som man skulle ha på gängorna till bultarna, det har funkat klockrent till all annan tätning också, löses inte upp av olja eller bensin, vit tub med svart innehåll, kommer dock inte ihåg vad det hette... kan ha vart nån sorts locktite, köpt hos Custom Racing i örebro, så det bör ju finnas både här å där
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Andreas -> Hade du bytt oljetråg själv tidigare? Jag har köpt en ny uppsättning tätningar till min, men har inte bytt ännu eftersom jag inte var säker på om jag skulle bli stående. Gick det bra, förutom att det läcker?

Har fått rådet om att limma fast korkpackningarna så att de inte vandrar, och täta med lite silikon i skarvarna också, så det är jag införstådd med. Men har som sagt var inte vågat plocka ner tråget ännu.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

En annan variant är att köpa den dyrare varianten av packning som är skarvlös och som har 'bågarna' integrerade.

Bild
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Damn! Varför fick jag inte reda på att en fanns en sån i affären. :)
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Eric-> Jag har inte bytt tråg tidigare. Jag gjorde precis som du säger.. lima fast korkpackningarna och lite silicon vid skarvarna. Jag tyckte att det gick bra trots att det är lite pillrigt att få allt på plats. Har pratat med en kille idag som säger att den främre gummitätningen är lite större från 1975 och framåt. Jag är lite inne på om jag har 74:an version av oljetråg på min (75:a). Ska precis gå ut och lägga mig under bilen och kolla :cry: Det skiljer tydligen ganska lite.
Jag återkommer när jag får ordning på det..troligen i helgen.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo! hehe... det jag sa kom sig eftersom jag jobbat på volvo, där allt som innehåller silikon e förbjudet! anledningen ska vara för att silikon "flyger" :shock: tydligen och lägger sig på lacken, vilket gör att det inte blir nån vidare fin lack!... om nån nu bryr sig och om det spelar nån roll förutom när man just lackerar. :wink:
Skriv svar