Jahapp, då var den nya styrsnäckan på plats!
Inga problem med arbetet i sig, d.v.s. att lossa bultarna som höll fast dem gamla. Men när jag skulle plocka bort "pitman arm":en från "pitman shaft":et (vet ej de svenska namnen på dem) så tog det fullständigt tvärstopp. Det gick ungefär inte att rubba den en millimeter. Det slutade med att jag fick ta loss hela paketet, arm och styrsnäcka tillsammans. Vilket i sin tur innebar att vänster header + kopplingslänk + lite tändstift och annat krafs åkte väck i samma veva. Tyvärr satt hela skiten ihop så hårt så att det slutade med att jag åkte iväg till en bonde i närheten som körde av axeln med vinkelslip och sen tog till storsläggan för att få ut stumpen från armen. Sen gick monteringen bra.
Men vilken förbättring! Nu är ju styrningen riktigt tajt! Helt plötsligt så kan man ju pressa på lite på vägarna. Jag kan absolut rekommendera ett byte av styrsnäckan för de som upplever att styrningen är fladdrig och misstänker att felet sitter i snäckan. Ocj jobbet var ju inte särskilt svårt att göra heller, förutsatt att man hade lite tålamod, en vinkelslip och en slägga.
Bytt styrsnäcka
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Den jag bytte till köpte jag begagnad renoverad. 1100:- av en privatperson och det var det definitivt värt.
Japp, justerskruven på ovansidan var dragen i botten, så det gick inte att spänna mer. Jag noterade också innan jag lossade gamla styrsnäckan att spelet berodde på att den nedåtgående axeln (pitman shaft) hade möjlighet att vandra någon millimeter i sidled i sitt lopp. Så troligtvis var antingen själva axeln snedsliten eller också kullagren som den vilar mot. Den syntes i alla fall tydlig skillnad i spel när den nya var på plats.
Det svåra momentet var som sagt var att lossa utgående arm från utgående axel med splines på. Eftersom den är svagt konformad och därmed gjord för att armen skall kilas fast så har jag en stark känsla att det vanligtvis är så svårt att få isär delarna. Men har man en svets så att man kan värma armen så kanske det går lättare.
Kolla med de här om styrsnäckan finns kvar och vad de tar för den:
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=850
Japp, justerskruven på ovansidan var dragen i botten, så det gick inte att spänna mer. Jag noterade också innan jag lossade gamla styrsnäckan att spelet berodde på att den nedåtgående axeln (pitman shaft) hade möjlighet att vandra någon millimeter i sidled i sitt lopp. Så troligtvis var antingen själva axeln snedsliten eller också kullagren som den vilar mot. Den syntes i alla fall tydlig skillnad i spel när den nya var på plats.
Det svåra momentet var som sagt var att lossa utgående arm från utgående axel med splines på. Eftersom den är svagt konformad och därmed gjord för att armen skall kilas fast så har jag en stark känsla att det vanligtvis är så svårt att få isär delarna. Men har man en svets så att man kan värma armen så kanske det går lättare.
Kolla med de här om styrsnäckan finns kvar och vad de tar för den:
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=850
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Jag renoverade min styrsnäcka förra vintern och jag hade också problem att få bort pitman arm, men till slut tog jag 5-56 och lätt verka ett tag. Satt dit en bra avdragare. Tog gasolvärmaren och värmge armen samtidigt som jag kylde axeln med tryckluft. Sen lossnade den.
Jag böt de bronslager som Erik nämnde och det tog bort det mesta glappet. Men om jag skulle fått till det till 100%, så hade jag även behövt bytit axeln då den blir lite sliten.
Justerskruven däremot är det inte säkert att man ska dra i botten för att få minska glappet, utan man får prova sig fram till vad som är bäst. Om jag inte minns fel, så hittade jag minsta glappet ett par varv upp.
Lycka till!
Jag böt de bronslager som Erik nämnde och det tog bort det mesta glappet. Men om jag skulle fått till det till 100%, så hade jag även behövt bytit axeln då den blir lite sliten.
Justerskruven däremot är det inte säkert att man ska dra i botten för att få minska glappet, utan man får prova sig fram till vad som är bäst. Om jag inte minns fel, så hittade jag minsta glappet ett par varv upp.
Lycka till!
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'