Besinmätaren krånglar samt service tire mon. syst.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Besinmätaren krånglar samt service tire mon. syst.

Inlägg av carlchristensson »

Hej jag har två problem för tillfället med min 01a

1. Besinmätaren lever sitt eget lilla liv, ibland visar den att den är helt tom vilket den inte är för jag tänkade för 5 min sedan sedan kan den plötsligt visa att den är halvfull , detta byte sker ibland medans jag åker men oftast visar den att det är helt tomt i tanken och det lyser "fuel empty" Hur kan jag fixa detta problem?
2. Service tire monitor system kommer upp då och då hur får jag bort det och vad betyder det att jag måste göra, måste jag göra något, jag använde lite punka skum för ca 1 år sedan , kan det ha påverkat. En kompis till mig har en 01a och samma problem. Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få.

MVH Carl
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Hej,

1) Händer ibland för att givaren sätts igen av tillsatserna i bensinen. Åtgärdas via medel som gör rent. Kolla denna tråd: http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=2363

2) Punkaskum sätter igen trycksensorn om du har otur. Finns ny att köpa på vette.se bl a.

/Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Punkaskum är döden..men...kommer ibland?? Visas trycket OK när det inte larmar ??
Max
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Stämmer exakt Max]
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Felkoder måste du ha...posta dessa.....
Max
MyVette
Nykomling
Nykomling

Felkoder

Inlägg av MyVette »

Max M skrev:Felkoder måste du ha...posta dessa.....
Max
Var det någon som ville ha felkoder. Länken nedan är guld värd!

http://www.c5forum.com/ayc/dtcdic.php

/MyVette :)
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Re: Felkoder

Tack Max för koderna, men jag förstår inte riktigt vad dom menar, nollställer man allt eller vad är det som händer när man kör koden, det vore guld om du kunde förklara för mig på svenska eftersom min engelska är tyvärr inte den bästa...
Jag har ochså märkt att när man går in på hjultrycket, på höger sida hittar den inte något tryck alls, och det gäller både fram och bak. Antingen står det ingenting alls eller så står det xxx. Har det kanske något samband att höger sida inte hittar. Jag måste få bort "service tire mon. system" den gör mig galen.

Carl
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Får bli ett kort svar...på vär till Lubeck med 5 andra Corvetter.......
Gå in på Tire pressure menyn på DIC...fixa en magnet, gammal högtalare funkar bra, håll magneten mot trycksensorn för att tvångsstarta den. När bilen läst av sensorn tutar den, då går du vidare till nästa sensor.
Har du en trasig sensor kommer programeringen inte att funka. Då måste du byta den sensorn. Alt koppla ur systemet med en Tech 2.
Hörs efter helgen // Max
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Magnettricket

Dessvärre så funkade inte magnettricket på däcksensorn, det varken lät något eller pep, motorn var både igång och avstängd, och så var jag inne samtidigt på "Rear tire" jag provade på RR som jag vet är däcket som krånglar jag provade även det främre däcket. Sedan åkte jag till däckverkstaden för att tömma all luft och förhoppningsvis kanske smuts eller dylikt försvinner men nej RR står fortfarande på xxx.Det konstiga är att den funkar ibland, men mycket sällan.
Bensinmätaren här blivit bättre men krånglar fortfarande lite när jag åkte ner på corvettemötet i helgen fyllde jag bilen full, vid halvtank la den sig ner som om den var tom när jag åkte på motorvägen, sedan efter ca 10 mil upp igen tillbaks och så funkade den igen, detta både upp och ner från Ronneby. Phhuuu
Tillbaks till sensorn, nu är frågan måste jag ta av däcket för att byta den här sensorn RR eller finns det något annat sätt för att koppla ur just det här systemet, kan jag byta sensorn själv?

MVH Carl
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Programeringen först. Tändning på motor av..
Bläddra igen OPTION tills DIC blir tom
Håll in RESET i ca 3 sek Du hamnar då i FOB TRAINING
Tryck OPTION igen och du hamnat i TIRE TRAINING
Tryck RESET på DIC står då
LEARN LEFT FRONT Det är då du håller magneten mot ventilen Om bilen acepterar sensorn så tutar den. Du måste göra programeringen i den ordning DIC säger. Funkar INTE på annat sätt
För att byta sensor måste däcket av. Kan vara problem ibland att hitta rätt O-ringar annars enkelt jobb
Tankmätarna...BG44K kan behövas i 2 omgångar.
Max
2vette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 2vette »

Har samma problem , har precis bytt till ett par större fälgar. Är det orsaken ? Går de få ordning på utan orginalfälgar ??
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

2vette...Ja. Har inte med fälgen att göra. Har hört, men vet inte, att vissa däck kan skärma signalen från givarna. Har du testat programeringen ?
Max
2vette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 2vette »

MAX ok ok ne har ej testat ännu ska göra de på lördag tänkte jag.
Eftersom att jag misstänkte att de inte gick med andra fälgar var att du skrev i tidigare inlägg att man ska hålla magneten mot "ventilen" . Trodde de var nån special ventil som bara satt på orginalfälgarna ?

Trevlig midsommar allesammans , och ta de lugnt i trafiken !

/Richard
turbo_kicken
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av turbo_kicken »

testade att göra en TIRE TRANINGefter som mitt vänstra fram inte funkar, så jag gjorde som du beskrev o började med mitt vänstra fram o bilen tuta till, sen gick jag över till höger fram men den vill inte tuta :x så jag tog en prov tur o nu funkar bara vänter fram sensorn dom andra funkar inte... förut så funkade alla utom den vänstra fram som nu funkar... hmmm hur gör jag nu? fixar en starkare magnet`?

Max M skrev:Programeringen först. Tändning på motor av..
LEARN LEFT FRONT Det är då du håller magneten mot ventilen Om bilen acepterar sensorn så tutar den. Du måste göra programeringen i den ordning DIC säger. Funkar INTE på annat sätt
För att byta sensor måste däcket av. Kan vara problem ibland att hitta rätt O-ringar annars enkelt jobb
Max
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
turbo_kicken
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av turbo_kicken »

testade att göra en TIRE TRANINGefter som mitt vänstra fram inte funkar, så jag gjorde som du beskrev o började med mitt vänstra fram o bilen tuta till, sen gick jag över till höger fram men den vill inte tuta :x så jag tog en prov tur o nu funkar bara vänter fram sensorn dom andra funkar inte... förut så funkade alla utom den vänstra fram som nu funkar... hmmm hur gör jag nu? fixar en starkare magnet`?

Max M skrev:Programeringen först. Tändning på motor av..
Max
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Jag använde en vanlig 6" dörrhögtalare..... Prova att sätta magneten på ett annat ställe kring ventilen, det funkade för mig. Har för mig att du bara har 15 sekunder på dig per däck, sen får du börja om igen.

Lycka till!
0 till nästa rödljus ska gå fort....
turbo_kicken
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av turbo_kicken »

oki!

badass skrev:Jag använde en vanlig 6" dörrhögtalare..... Prova att sätta magneten på ett annat ställe kring ventilen, det funkade för mig. Har för mig att du bara har 15 sekunder på dig per däck, sen får du börja om igen.

Lycka till!
Skriv svar