Halvljus utan grodögon

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
GB
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 09, 2006 10:39

Halvljus utan grodögon

Inlägg av GB »

Är det någon som vet om det går att få tag på halvljusinsatser som passar brevid blinkers till corvette 84?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Halvljus?

Inlägg av Ingo »

varför? :D
GB
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 09, 2006 10:39

Re: Halvljus?

Inlägg av GB »

för att slippa köra upp de fula grodögonen...
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

När det är tillräckligt mörkt för att motivera halvljus så är det väl ändå ingen som ser hur bilen ser ut?
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
GB
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 09, 2006 10:39

Inlägg av GB »

är det inte lag på att ha ljus på på dagtid med?
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Jo det är det väl egentligen, men du kan ju tända dimljuset isåfall. så länge du inte har det tänt i kombination med halvljus så är det ju godkänt.
För övrigt tror jag inte det går att hitta några halvljus-insatser som passar vid sidan om blinkersen. Du skulle kanske montera "Le-mans" ljus istället på bilen, så slipper du ju grodögonen. (samma typ som C6:an har)
Finns ju att köpa även till C4. Personligen tycker jag att Grodögonen är en del av Corvette-traditionen men smaken är som baken :)
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

jag vill inte heller köra med grodögon uppe på dagen. Har någon provat att koppla om så att grodögonen inte åker upp vid parkeringsljusläget.? Då kan man ju sedan aktivera dimljusknappen och vips borde man ha jus både fram och bak som är fullt tillräckligt på dagen.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

och varför inte bara åka med p-ljuset tänt?

MVH

MN
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Jag har kopplat så att jag vrider på parkeringen men grodljusen är fortfarande nere.(lyser lite under huven eftersom jag har parkeringen i insatserna) och sedan trycker jag på dimljuset.
Orginal så sitter parkeringen i den gula blinkerslampan vilken jag kopplar ur vid besiktning men sedan kopplar tillbaka.
Det ser rätt snyggt ut med både dimljus samt lite orange ljus i fronten.

Mvh
Pelle
hangus
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: mån dec 22, 2003 23:17
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Ljus i tunneln

Inlägg av hangus »

Hej!

Jag är intresserad av att veta hur du - Jakobsson - har kopplat ditt parkeringsljus utan grodögon uppe!?

Det skulle jag med vilja ha.

Hälsningar!
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Re: Ljus i tunneln

Inlägg av Kattrackarn »

hangus skrev:Hej!

Jag är intresserad av att veta hur du - Jakobsson - har kopplat ditt parkeringsljus utan grodögon uppe!?

Det skulle jag med vilja ha.

Hälsningar!


Det vill jag också gärna veta :D
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Re: Ljus i tunneln

Inlägg av Stefan »

hangus skrev:Hej!

Jag är intresserad av att veta hur du - Jakobsson - har kopplat ditt parkeringsljus utan grodögon uppe!?

Det skulle jag med vilja ha.

Hälsningar!
de är original så :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

På min importerade -90:a sitter parkeringen orginal i blinkerslampan (blinkerslampan har dubbla spolar),därifrån har jag dragit en kabel till grodornas parkeringslampa (Bytt insatser till dom med parkeringslampa)
Då jag besiktar så har jag kopplat bort parkeringen från blinkerslampan men efteråt så sätter jag tillbaks den.
Vid besiktningen så måste jag först vrida på till halvljus och sedan tillbaks till parkeringläget för att grodornas parkeringslampa skall vara synlig.
-91:an samt dom svensksålda är kanske annorlunda kopplade.
Denna omkoppling gjorde jag efter att jag läst ett inlägg på vetteforum.org ,ett forum som också är bra men där jag av någon anledning inte kan göra några inlägg.

Mvh
Pelle
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Jakobsson skrev:ett forum som också är bra men där jag av någon anledning inte kan göra några inlägg.

Mvh
Pelle
Prova med en omregistrering
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

På min 91:a kan fungerar det så att när jag vrider på knappen till första läget så är det bara parkeringsljusen som tänds men grodögonen stannar nere och är släckta...
Detta verkar vara orginal, då det inte ser ut som att någon har varit och kladdat ibland kablarna...
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Belysning om dagen

Inlägg av Ingo »

Att parklampan lyser i första läget är väl orginalkoppling,men jag tänder ju dimljuset i det läget ,och åker med det dagtid.
Däremot måste jag tänka på att slå av dimljuset när jag rycker ett hack till och slår på halvljus ,eftersom dimljuset lyser alltid enligt amerikansk modell,ett betende som enligt länsman är i klass med mord(men tycker själv att dimljus i skymning tillsammans med halvljus är ju faktiskt irriterande)
Vad som är fränt iskymning är att dra ut så att hallvljuset tänder ,och trycka in ett hack,då glöder halvljuslampan(gör den även när grodögonen är nere,kolla med huven uppe och dimljus o parkering på)

Angående vetteforum så har man hög säkerhetsnivå på sin webläsare så hakar det sig. prova att registrera igen och backa tillbaks till inlägget du skrev ,så brukar det funka,eller sänk säkerhetsnivån.
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

Svarar Suulan

Inlägg av ammis »

På min 91a händer inte ett skrutt vid första hacket :( Känner mig lost bland dimljus, parkeringsljus och alla andra ljus. Jag vill kunna ha de där avlånga lamporna under grodögonen tända utan att ha grodögonen öppna - hur gör jag det? Men vad är tänt bak då? :roll:
Mvh ammis
Corvette Cab -91
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

Re: Svarar Suulan

Inlägg av ammis »

ammis skrev:På min 91a händer inte ett skrutt vid första hacket :( Känner mig lost bland dimljus, parkeringsljus och alla andra ljus. Jag vill kunna ha de där avlånga lamporna under grodögonen tända utan att ha grodögonen öppna - hur gör jag det? Men vad är tänt bak då? :roll:
Mvh ammis
AH jag har hittat det! 8)
Corvette Cab -91
turbo78
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör okt 14, 2006 10:32
Ort: Härnösand

Inlägg av turbo78 »

Jag har två styrboxar till min -88 cab.Till pop up lyserna allts ej motorstyrboxen.
Båda är trasiga för tillfället men dom styr upp lamporna iaf men bryter inte strömmen till motorerna. Se separat inlägg. Till saken, kretskorten ser inte lika dan ut i dom båda. Och den ena fäller bara upp lyserna på 2a läget på knappen halvljusläget. och den andra boxen fäller upp lyserna på redan i parkerinsljus läget.
Vet dock inte om skilnaden det beror på årsmodell eller vilket land bilen är såld.
Corvette Cab -88
Skriv svar