Motorn stannar
Motorn stannar
Försöker igen med denna fråga, kanske några experter är tillbaks efter semestern och kan ge mig tips. Motorn går perfekt förutom att den har ett väldigt irriterande betende den stannar när jag bromsar bilen till stillastående. Har automatlåda. På tomgång går den helt ok ca 700 rpm, kollat flotörnivåerna som också är ok.
På C4 - som käkar bromsservon - hör man ofta ett vissel/pysljud i kupén när man bromsar då servot gett upp.antos skrev:Tack för snabba tips, ja jag bytte den stora slangen från bromsservot men tyckte att backventilen och infästningen till den såg riktigt dålig ut, kanske kan de va en början å leta där. kan man på något sätt se om själva bromsservoklockan läcker?
Steg 1 är att du pluggar ansl till servot och testar (glöm inte att det blir tungtrampat!!!!) så att det inte är transmissionen som stallar motorn.
MN
Re: Motorn stannar
Menar du att den går bra på tomgång 700 rpm med växeln i och att detta bara händer när du bromsar till stopp.antos skrev:Försöker igen med denna fråga, kanske några experter är tillbaks efter semestern och kan ge mig tips. Motorn går perfekt förutom att den har ett väldigt irriterande betende den stannar när jag bromsar bilen till stillastående. Har automatlåda. På tomgång går den helt ok ca 700 rpm, kollat flotörnivåerna som också är ok.
Min bil går på tomgång med växeln i på ca 700 rpm och i friläge så går den upp till ca 8-900 rpm men det händer att den tenderar till att stanna vid rödlysena ibland och man får gasa till lite eller lägga i friläge.
Vad jag menar är att din tomgång kanske står för lågt och att det är därför som den stannar men då ska det ju inte ha med själva inbromsningen att göra.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Den går med ca 700 rpm på tomgång med P eller N. Lägger jag i växeln står still och håller på bromsen går den ner till kanske 400 rpm kanske något lägre t.o.m. Men det är när man som du också beskriver kommer rullandes mot röljuset och trycker på bromsen som eländet stannar, man får va attans snabb i med N och gasa till lite. Ibland missar man ju det, kan ju va nått vackert att titta på eller så som passerar å då hinner jag inte gasa samtidigt! Och skiten stannar.
sålunda transmissionen som stallar motorn... 400 rpm låter som ett lågt tomgångsvarv i D - kör du tändkulemotor?
Kolla rek tomgångsvarv för den trimnivå du har
Är konvertern av rätt typ/felfri (vad stallar den?)?
Kolla förgasarinställningen - fel inställning och den storknar vid minsta belastning.
MN

Kolla rek tomgångsvarv för den trimnivå du har
Är konvertern av rätt typ/felfri (vad stallar den?)?
Kolla förgasarinställningen - fel inställning och den storknar vid minsta belastning.
MN
Du borde nog öka tomgångsvarvet ett par hundra rpm.
Vid 400 rpm har du kanske också ett farligt lågt oljetryck!
Min tomgång sjunker ca 100 rpm vid inbromsning och ytterligare 200 rpm när jag lägger i driven.
Har ca 900/1000 rpm som std tomgång när allt är obelastat.
Vid 400 rpm har du kanske också ett farligt lågt oljetryck!
Min tomgång sjunker ca 100 rpm vid inbromsning och ytterligare 200 rpm när jag lägger i driven.
Har ca 900/1000 rpm som std tomgång när allt är obelastat.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Prova att öka tomgången lite så att du kommer upp till ca 700 rpm med växeln i och se hur det går.antos skrev:Den går med ca 700 rpm på tomgång med P eller N. Lägger jag i växeln står still och håller på bromsen går den ner till kanske 400 rpm kanske något lägre t.o.m. Men det är när man som du också beskriver kommer rullandes mot röljuset och trycker på bromsen som eländet stannar, man får va attans snabb i med N och gasa till lite. Ibland missar man ju det, kan ju va nått vackert att titta på eller så som passerar å då hinner jag inte gasa samtidigt! Och skiten stannar.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Tack för alla tipsen, ska prova det enkla först..höja tomgången. Den är lite vässad sitter MP toppar på. Holley 750 samt Holley insug kommer inte på vad insuget heter. Samt kam Lunati 11001 eller nått åt det hållet har spec på det hela nånstans i pappershögarna. F.Ö går motorn jäkligt bra och är en riktigt pigg liten rackare.
Hejantos skrev:Tack för alla tipsen, ska prova det enkla först..höja tomgången. Den är lite vässad sitter MP toppar på. Holley 750 samt Holley insug kommer inte på vad insuget heter. Samt kam Lunati 11001 eller nått åt det hållet har spec på det hela nånstans i pappershögarna. F.Ö går motorn jäkligt bra och är en riktigt pigg liten rackare.
Skulle prova att plocka bort vacum slangen till bromsservot och plugga på motorn och se hur den går då utan servo. För att se om det är servot som det är någon defekt på.
Lite trög bromsad men det går att köra utan bromsservot.
Även kan du prova att plocka bort slangen till luftgrejerna som lyssena m.m för att se om det är något läckage där som gör att du har problem med vacumet.
Även hög tändning ger högt vacum ifall du kör med låga grader på tomgång, kanske du ska ställa upp tändningen lite, men har du vass kam brukar ju vacumet vara si och så även med rätt grader. Låter som du har en vass kam och tändningen rätt av din beskrivning. Men ändå något att kontrolera i jakten på motorstopen.
Lycka till!
Mvh
MrV8