Om bakaxel mm

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
carl-johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 52
Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
Ort: Karlstad

Om bakaxel mm

Inlägg av carl-johan »

Hej undrar om någon kan reda ut några frågor åt mig
Till min bil finns några olika baxalar. Vad är skillnaden mellan(3.36:1), (3.55:1) och (3.70:1)?
Vad innebär transmmisson 2:61 low resp 2:43 low? Turbo Hydra Matic?

Jag har bra ax upp till 100 - 120 sedan börjar det plana ut. Redan vid 100 har jag ca 3200 varv.

Carl-Johan
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Låter som en 3.70,3.73:1 utväxling..
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

skillnaden mellan utväxlingar, har du tex 3,73 så snurrar bakhjulet ett varv varav kardanen snurrar 3,73 varv.... alltså ju lägre utväxling du har ju fortare går bilen, men den blir ju vassare med högre utväxling...
Turbo Hydra Matic är den vanligaste automatlådan till Cheva... Tex. TH 350, 400, 700 osv....

mvh Magnus
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

passar på att fråga här...

vilken hastighet har jag vid 3000varv med 4.10 i utväxling? däcken är 255/50-17
carl-johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 52
Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
Ort: Karlstad

Inlägg av carl-johan »

Det troliga är alltså att jag har 3,70:1. Kan man se det någonstans?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Här finns det allsköns kalkylatorer http://users.erols.com/srweiss/#jcalc .
Kolla i de längst ned till höger för bakaxelutväxling etc..
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

carl-johan skrev:Det troliga är alltså att jag har 3,70:1. Kan man se det någonstans?
Lägg dig under bilen o kolla numret på bakaxeln, detta förutsätter givetvis att innehållet stämmer med numret...

Annars kan du rita upp på däck och kardan och snurra med händerona och räkna varven.

/Tommy
Skriv svar