Axar inte, växellåda? Vette88
Axar inte, växellåda? Vette88
Motorn går egentligen bra, i stadstrafik blir den varm, men fläkten startar.. Förståeligt, med tanke på hur inpackad motorn är, är den förstås beroende av fartvind. Den är snål, och låter bra.
Lådan växlar bra, jag har knappt varit över 2300 rpm, tills igår.
OCH DÅ !
Då man gasar rejält från 70 km/h, motorn varvar upp, kämpar som tusan, men farten ökar inte, det luktar bränt...Såklart har jag inte pushat motorn så mycket i det läget, bara noterat, konstaterat, och en gång slutligen - verifierat.
Jag kan inte mycket om automatlådor, men det verkar som om motorn kör in en förfärligt massa hästkrafter i växellådan, som aldrig kommer ut.
Den enkla lösningen kan ju vara att det är för lite olja i växellådan, men sådan tur har jag väl knappast?
Lådan växlar bra, jag har knappt varit över 2300 rpm, tills igår.
OCH DÅ !
Då man gasar rejält från 70 km/h, motorn varvar upp, kämpar som tusan, men farten ökar inte, det luktar bränt...Såklart har jag inte pushat motorn så mycket i det läget, bara noterat, konstaterat, och en gång slutligen - verifierat.
Jag kan inte mycket om automatlådor, men det verkar som om motorn kör in en förfärligt massa hästkrafter i växellådan, som aldrig kommer ut.
Den enkla lösningen kan ju vara att det är för lite olja i växellådan, men sådan tur har jag väl knappast?
88
Re: Verkstad?
tar du ut lådan så från 10,000krmaisac skrev:Vad kan det kosta att greja det? Kan någon föreslå en verkstad ? Jag bor i Göteborg..mvh
Mats
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Håller med... kolla upp kattarna innan du river låda..vesslan skrev:hade liknande problem med min vette men på min var det förkattarna som hade lagt sig i huvudkatten kan vara värt att kolla innan du byter låda
/danne
tips: skruva bort alla å ta en runda så skall du se..
har vart med om att en polare hade detta problem.
Lycka till!
PS. Jag har ett rakrör i stället för den stora katten som skall passa på din årsmodell (till salu, mindre beg:endast en sommar) , du behöver ej kattalysator på din årsmodell (89 är det tvång) bor i Trollhättan så det är ju inte så långt från dig.
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
http://www.garaget.org/NosZpeed
Kat
Om en av precatarna rämnat och lagt sig framför huvudkaten,blir grenröret extremt varmt (mot rött),det bör du märka.men min tappade inte direkt mycket effekt .
Men stinker automalådeoljan bränt är nog problemet där(jämför med hur ny olja luktar)
Men stinker automalådeoljan bränt är nog problemet där(jämför med hur ny olja luktar)
kattar
Jaha det var ju värdefull information ! Jag har just hört en säga att det kan vara något fuffens med kattarna... Tyvärr har jag inte kollat här på ett tag... Det blir oerhört varmt vid benet, så det ni säger om heta avgasrör, stämmer nog.
Jag dristade mig till att rusa motorn, som orkade upp till 3000 varv. Så växellådan är det väl knappast. Då motorn är kall klarar den kanske 2000 varv.
Jag kollade min växellådsolja, som är kristallklar, luktar inte bränt, dock lite för hög nivå.
Jag skulle kanske skaffa det där avgasröret som erbjöds..
Hur kolla kattar på bästa sätt? En lätt knackning på katten?
Jag har ställt in bilen för vintern, kan jag koppla ur batteriet eller får elsystemet sammabrott då eller annat hemskt?
Jag dristade mig till att rusa motorn, som orkade upp till 3000 varv. Så växellådan är det väl knappast. Då motorn är kall klarar den kanske 2000 varv.
Jag kollade min växellådsolja, som är kristallklar, luktar inte bränt, dock lite för hög nivå.
Jag skulle kanske skaffa det där avgasröret som erbjöds..
Hur kolla kattar på bästa sätt? En lätt knackning på katten?
Jag har ställt in bilen för vintern, kan jag koppla ur batteriet eller får elsystemet sammabrott då eller annat hemskt?
88
kat
Tja det är inte så enkelt att kolla trots att det ser ut att vara bara "lite skruvning.
Batteriet kan du koppla ur.passa på att ladda upp de rejält när det lossats.
den blir lite skum den första milen på våren,när den ska "lära sig" men det går över snabbt.
Om du tänker öppna avgassystemet är tipset att du kryper under och smörjer på vartenda bultförband med rostolja,och gör det någon vecka före du tänker börja skruva,för det rostar ihop någor rent överdjävulskt.
Men avgasklammer o dyl är det nog lika bra att du direkt inställer dig på att sprätta.
Du lossar ju avgassystemet bak huvud katen och anslutningar och klammer ,då kan ( kanske) vrida lös hududkaten så du får ner den,men den brukar sitta rejält ,och man vill inte banka och slå om den ska återmonteras.
närd u får ned den ser du enkelt om det ligger partiklar från någon precat o blockerar.
Gör det så kan man med en lite kraftigare ståltråd sticka in och känna på vilken sida det är öppet.
Batteriet kan du koppla ur.passa på att ladda upp de rejält när det lossats.
den blir lite skum den första milen på våren,när den ska "lära sig" men det går över snabbt.
Om du tänker öppna avgassystemet är tipset att du kryper under och smörjer på vartenda bultförband med rostolja,och gör det någon vecka före du tänker börja skruva,för det rostar ihop någor rent överdjävulskt.
Men avgasklammer o dyl är det nog lika bra att du direkt inställer dig på att sprätta.
Du lossar ju avgassystemet bak huvud katen och anslutningar och klammer ,då kan ( kanske) vrida lös hududkaten så du får ner den,men den brukar sitta rejält ,och man vill inte banka och slå om den ska återmonteras.
närd u får ned den ser du enkelt om det ligger partiklar från någon precat o blockerar.
Gör det så kan man med en lite kraftigare ståltråd sticka in och känna på vilken sida det är öppet.