silicon/koltändkablar med varierade ohm

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

silicon/koltändkablar med varierade ohm

Inlägg av vätte »

Hej
Har just kommit in från garaget.

Bilen går ojämt så det förslår, 427 L71 men med 4-portare.

Mätte upp alla tändkablarna

Mellan tändspole/fördelarlock 5,5 Ohm mätintervall 200K Ohm
1:ans cylinder 10,5
8 8,5
4 10,4
3 11,3
6 12,6
5 11,4
7 10,6
2 9,8

Kablarna ser splonkans nya ut men frågan är om de är så bra?? hört att vissa har kastat dem åt H-vete och köpt vanliga kopparkärnade.

Sen går det historier om att vissa stift inte funkar, man får liksom köpa nya och byta tills det funkar, låter skummt tycker jag???

Sen har jag ett dubbelbrytarsystem med 8 nockar.
Undrar ?? det är väl viktigt att båda brytarna har lika stora gap elller??
Stiften har alla 0,7 gap men hur stort brytaravstånd ska man ha.

Stiften ser nya ut, de flesta är ljusbruna men är lur på 5:an och 3:an

Måste skaffa lämpliga böcker, följer inte med en pappersbit att läsa.

ska gå vidare imorn med kompprov när jag laddat upp batteriet, passar bra när stiften är bortplockade.

Tackar på förhand för ev tips!!! 8) 8) 8)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Frågan e ju om det e kablar med kolkärna eller ? Kopparkärn e väldigt aggresivt mot grannsämjan pga förlorad TVbild osv. Att den misständer kan ju tyvärr bero på tusen och en saker.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har råkat ut för stift som inte "tänder".
Köpte nya på biltema, inga problem med stiften efter det.

Det kan alltså vara stiften men lika gärna nåt annat.
Jag kunde avslöja stiften genom att testa samtliga kablar/stift med stroboskoplampa.
På två av kablarna så blinkade inte lampan.

Du kan ju alltid prova att switcha stiften/tändkablarna med varandra och genom uteslutningsmetoden se om du är utan gnista på vissa stift eller kablar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

Inlägg av vätte »

Ja kol eller vad?? de satt i bilen när den kom.
Tråden i mitten har ett svart tunnt skinn, i den är det små tunna ljusa fibrer, inte likt någon annan ledare jag sett,
Den svarta mittråden är ca 15 mm längre än cilikonhöljet, ledaren är viken över kanten och hamnar utanpå siliconhöljet där den fixerats med plåthylsan som klämmer fast det hela
:) Ok jag får fortsätta mixtra, tack för tipsen.
Skriv svar