Gjorde en felkodsökning och fick fram att det var fel på EGR-ventien. Efter att ha bytt ut denna så kommer fortfarande samma felmedelande fram. Någon som har ett tips på vad man kan göra så att inte service engine kommer fram. Finns det någon sensor vid EGR-ventilen som det kan bli glapp i eller något
när kommer felkoden? är det typ när du kört på motorväg ett tag och hållt konstant varv? jag har samma problem på min isåfall. Men även om det står att det har med EGR:en att göra så verkar det mer vara vakummet som styr den som krånglar på min iallafall. Vet ej hur det ser ut på din, min är en 85:a. Men det sitter en liten solenoid till höger om fördelaren, du ser att det går vakumm-rör från denna till egr-ventilen. Jag skulle tro att problemet ligger i denna.
Lasse-HBG skrev:när kommer felkoden? är det typ när du kört på motorväg ett tag och hållt konstant varv? jag har samma problem på min isåfall. Men även om det står att det har med EGR:en att göra så verkar det mer vara vakummet som styr den som krånglar på min iallafall. Vet ej hur det ser ut på din, min är en 85:a. Men det sitter en liten solenoid till höger om fördelaren, du ser att det går vakumm-rör från denna till egr-ventilen. Jag skulle tro att problemet ligger i denna.
Felkoden kommer upp precis som du beskriver efter en stunds körning i motorvägsfart. Har du några tips på hur man fixar solenoiden??
MVH Shaken
Man kan läsa på amerikansk forum att man inte ens behöver egr-ventilen. Det var en grej som chevrolet var tvungen att använda för att kunna klara stränga avgaskraven som gäller i californien. Bilprovningen i Sverige kollar tydligen inte ens funktion på den. Det finns möjlighet att koppla ur och ta bort den helt och hållet, i så fall ersätts den med en täckplatta. Ska se om jag hittar beträffande inlägget.
tjerk skrev:Man kan läsa på amerikansk forum att man inte ens behöver egr-ventilen. Det var en grej som chevrolet var tvungen att använda för att kunna klara stränga avgaskraven som gäller i californien. Bilprovningen i Sverige kollar tydligen inte ens funktion på den. Det finns möjlighet att koppla ur och ta bort den helt och hållet, i så fall ersätts den med en täckplatta. Ska se om jag hittar beträffande inlägget.
Helt rätt!
Har åkt tre säsonger med pluggad egr och på den nya motor jag nu plockat ihopp har jag satt en plåt över ansl.
Lasse-HBG skrev:när kommer felkoden? är det typ när du kört på motorväg ett tag och hållt konstant varv? jag har samma problem på min isåfall. Men även om det står att det har med EGR:en att göra så verkar det mer vara vakummet som styr den som krånglar på min iallafall. Vet ej hur det ser ut på din, min är en 85:a. Men det sitter en liten solenoid till höger om fördelaren, du ser att det går vakumm-rör från denna till egr-ventilen. Jag skulle tro att problemet ligger i denna.
Felkoden kommer upp precis som du beskriver efter en stunds körning i motorvägsfart. Har du några tips på hur man fixar solenoiden??
MVH Shaken
Tyvärr inte, har fortfarande samma problem med min.
Har inte hunnit engagera mig så mycket i problemet ännu, men läste för en tid sedan i en tidning (corvette fever) om detta fenomen. Där beskrev dom exakt så som min uppför sig och då menade dom att det oftast inte var fel på själva EGR ventilen utan på själva vakumm- styrningen till den.
Får väl se vem av oss som lyckas lösa problemet först. Skriv gärna isåfall
shaken skrev:
MVH Shaken
Tyvärr inte, har fortfarande samma problem med min.
Har inte hunnit engagera mig så mycket i problemet ännu, men läste för en tid sedan i en tidning (corvette fever) om detta fenomen. Där beskrev dom exakt så som min uppför sig och då menade dom att det oftast inte var fel på själva EGR ventilen utan på själva vakumm- styrningen till den.
Får väl se vem av oss som lyckas lösa problemet först. Skriv gärna isåfall
Klart att jag hör av mig
Kommer nog inte att hända så mycket nu har precis ställt av bilen men som sagt vi får se vem som löser problemet först. Vi får höras