Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
Min växellåda känns ibland lite strulig. Ibland kan ettans växel hoppa ur när man ska köra iväg och man tror att man lagt i den.
Har bara haft bilen i en vecka så man är ju inte van vid lådan men den känns lite klumpig/trög... Även när man växlar mellan ettan och tvåan. Känns som att 4:an gärna går i...
Är lådorna lite tröga allmänt eller är det något som kan vara slitet?
Mvh
Har bara haft bilen i en vecka så man är ju inte van vid lådan men den känns lite klumpig/trög... Även när man växlar mellan ettan och tvåan. Känns som att 4:an gärna går i...
Är lådorna lite tröga allmänt eller är det något som kan vara slitet?
Mvh
Corvette C5 Cab 2001.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 189
- Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11
Re: Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
har samma problem som duClaeS4 skrev:Min växellåda känns ibland lite strulig. Ibland kan ettans växel hoppa ur när man ska köra iväg och man tror att man lagt i den.
Har bara haft bilen i en vecka så man är ju inte van vid lådan men den känns lite klumpig/trög... Även när man växlar mellan ettan och tvåan. Känns som att 4:an gärna går i...
Är lådorna lite tröga allmänt eller är det något som kan vara slitet?
Mvh
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Visst kräver växellådan lite mer kraft än en vanlig Svensson-bil, men problem med att växlarna hoppar ur har jag inte.
Jag har märkt att det kan vara svårt att få i backen när jag startar bilen efter att ha stannat med någon annan växel i. Växlar man då till ettan så växellådan hamnar i ett annat läge och sen till backen så är det inga som helst problem. Eftersom jag är van vid det så lägger jag numera så gott som alltid i backen innan jag stänger av motorn och råkar därför inte ut för det.
Jag hade själv problem att skilja på 3-5 och 4-6 första veckan. Det är ju lite annan känsla än i en gammal glapp saab...![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jag har märkt att det kan vara svårt att få i backen när jag startar bilen efter att ha stannat med någon annan växel i. Växlar man då till ettan så växellådan hamnar i ett annat läge och sen till backen så är det inga som helst problem. Eftersom jag är van vid det så lägger jag numera så gott som alltid i backen innan jag stänger av motorn och råkar därför inte ut för det.
Jag hade själv problem att skilja på 3-5 och 4-6 första veckan. Det är ju lite annan känsla än i en gammal glapp saab...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Re: Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
Min är precis likadan!! C5 -98. Vet inte om det är lådan som är sliten el om det är reglaget/spakstället....ClaeS4 skrev:Min växellåda känns ibland lite strulig. Ibland kan ettans växel hoppa ur när man ska köra iväg och man tror att man lagt i den.
Har bara haft bilen i en vecka så man är ju inte van vid lådan men den känns lite klumpig/trög... Även när man växlar mellan ettan och tvåan. Känns som att 4:an gärna går i...
Är lådorna lite tröga allmänt eller är det något som kan vara slitet?
Mvh
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 189
- Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11
Re: Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
ingen som har någon aning om vad det kan va för fel?goa2head skrev:Min är precis likadan!! C5 -98. Vet inte om det är lådan som är sliten el om det är reglaget/spakstället....ClaeS4 skrev:Min växellåda känns ibland lite strulig. Ibland kan ettans växel hoppa ur när man ska köra iväg och man tror att man lagt i den.
Har bara haft bilen i en vecka så man är ju inte van vid lådan men den känns lite klumpig/trög... Även när man växlar mellan ettan och tvåan. Känns som att 4:an gärna går i...
Är lådorna lite tröga allmänt eller är det något som kan vara slitet?
Mvh
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Kan säga att min första växel också hoppade ur i början när jag fick min bil. Efter en omgång på strippen med bilen så la synkringarna av så då fick jag byta dem. Nu hoppar de inte av längre men lådan är inte helt 100 då jag ibland vid höga varv har svårt att växla från 1an till 2an.
Har hört från mekaniker att T-56an har vissa delar som är svaga så kanske är det så att din låda också börjar få sina symptom...som sagt så är jag inte säker.
Har hört från mekaniker att T-56an har vissa delar som är svaga så kanske är det så att din låda också börjar få sina symptom...som sagt så är jag inte säker.
....
vart köpte du delar till lådan? dyrt?. Men åker kanske på en renovering...
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Yo kan du tipsa mig???!!!unclebans skrev:Kan säga att min första växel också hoppade ur i början när jag fick min bil. Efter en omgång på strippen med bilen så la synkringarna av så då fick jag byta dem. Nu hoppar de inte av längre men lådan är inte helt 100 då jag ibland vid höga varv har svårt att växla från 1an till 2an.
Har hört från mekaniker att T-56an har vissa delar som är svaga så kanske är det så att din låda också börjar få sina symptom...som sagt så är jag inte säker.
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... first+gear
Kan vara en justeringssak att den är trög,se länk.Att den hoppar ur beror förmodligen på att ettan inte ligger i ordentligt.
Det hände mig någon gång i början när jag hade köpt bilen.Jag sökte lite på nätet och hittade någon info om att det är vanligt om man inte har lagt i växeln ordentligt.Sen dess är jag lite nogrannare och det har aldrig hänt igen.
Kan vara en justeringssak att den är trög,se länk.Att den hoppar ur beror förmodligen på att ettan inte ligger i ordentligt.
Det hände mig någon gång i början när jag hade köpt bilen.Jag sökte lite på nätet och hittade någon info om att det är vanligt om man inte har lagt i växeln ordentligt.Sen dess är jag lite nogrannare och det har aldrig hänt igen.
Re: Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
När man har vant sig vid lådan och kan utesluta eventuella egna felaktigheterClaeS4 skrev:Min växellåda känns ibland lite strulig. Ibland kan ettans växel hoppa ur när man ska köra iväg och man tror att man lagt i den.
Har bara haft bilen i en vecka så man är ju inte van vid lådan men den känns lite klumpig/trög... Även när man växlar mellan ettan och tvåan. Känns som att 4:an gärna går i...
Är lådorna lite tröga allmänt eller är det något som kan vara slitet?
Mvh
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Att lådan skulle vara svag som nämdes i ett tidigare inlägg stämmer inte, har själv kört i 4 år med mer än 600hk och har ett flertal kundbilar med liknande effektnivåer inklusive en med omkring 1000hk som inte har några problem med lådan.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Eventuellt kan det vara kopplingen också. Jag bytte min i samband med att lådan la av. Var ett lager som hade gått.
Efter kopplingsbytet och renovering av lådan har det som sagt inte hoppat några växlar. Kanske är det som sägs att kopplingen gjorde att växlarna inte gick i ordentligt.
Jag gjorde inget själv utan allt gjordes av musclecars i södertälje.
Allt som allt gick det på ca 30' inkl material (koppling och synkringar) och arbete.
Efter kopplingsbytet och renovering av lådan har det som sagt inte hoppat några växlar. Kanske är det som sägs att kopplingen gjorde att växlarna inte gick i ordentligt.
Jag gjorde inget själv utan allt gjordes av musclecars i södertälje.
Allt som allt gick det på ca 30' inkl material (koppling och synkringar) och arbete.
Re: Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
Vad jag läst mig till så ska vipern ha lite starkare delar i samma låda. original har vipern väl ca 100 hk mer än våra bilar.vette.se skrev:När man har vant sig vid lådan och kan utesluta eventuella egna felaktigheterClaeS4 skrev:Min växellåda känns ibland lite strulig. Ibland kan ettans växel hoppa ur när man ska köra iväg och man tror att man lagt i den.
Har bara haft bilen i en vecka så man är ju inte van vid lådan men den känns lite klumpig/trög... Även när man växlar mellan ettan och tvåan. Känns som att 4:an gärna går i...
Är lådorna lite tröga allmänt eller är det något som kan vara slitet?
Mvhså brukar det många gånger vara kopplingen som börjar trassla det inkluderar då även hydrauliken. Slavcylindern brukar vara det första som sticker och när den ska bytas är det lika bra att passa på och byta koppling eftersom du ändå rivit allt.
Att lådan skulle vara svag som nämdes i ett tidigare inlägg stämmer inte, har själv kört i 4 år med mer än 600hk och har ett flertal kundbilar med liknande effektnivåer inklusive en med omkring 1000hk som inte har några problem med lådan.
Att det finns måndagsexemlarer vet vi alla...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
Så jag måste riva ner lådan för att byta Slavcylindern?vette.se skrev:När man har vant sig vid lådan och kan utesluta eventuella egna felaktigheterClaeS4 skrev:Min växellåda känns ibland lite strulig. Ibland kan ettans växel hoppa ur när man ska köra iväg och man tror att man lagt i den.
Har bara haft bilen i en vecka så man är ju inte van vid lådan men den känns lite klumpig/trög... Även när man växlar mellan ettan och tvåan. Känns som att 4:an gärna går i...
Är lådorna lite tröga allmänt eller är det något som kan vara slitet?
Mvhså brukar det många gånger vara kopplingen som börjar trassla det inkluderar då även hydrauliken. Slavcylindern brukar vara det första som sticker och när den ska bytas är det lika bra att passa på och byta koppling eftersom du ändå rivit allt.
Att lådan skulle vara svag som nämdes i ett tidigare inlägg stämmer inte, har själv kört i 4 år med mer än 600hk och har ett flertal kundbilar med liknande effektnivåer inklusive en med omkring 1000hk som inte har några problem med lådan.
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Re: Svårt att få i ettan och 2:ans växel.
Du måste riva halva bilengoa2head skrev:Så jag måste riva ner lådan för att byta Slavcylindern?vette.se skrev:När man har vant sig vid lådan och kan utesluta eventuella egna felaktigheterså brukar det många gånger vara kopplingen som börjar trassla det inkluderar då även hydrauliken. Slavcylindern brukar vara det första som sticker och när den ska bytas är det lika bra att passa på och byta koppling eftersom du ändå rivit allt.
Att lådan skulle vara svag som nämdes i ett tidigare inlägg stämmer inte, har själv kört i 4 år med mer än 600hk och har ett flertal kundbilar med liknande effektnivåer inklusive en med omkring 1000hk som inte har några problem med lådan.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Ta bort mittsektionen av avgasystemet, har du headers måste de bort också.
Ta bort plåten under bilen som sitter med typ 30 skruv (har inte orkat räkna exakt).
Lossa motorfästen(räcker att ta bort muttrarna under vaggan).
Lossa bakvagnen och släpp ner den en bit så du kommer åt bultarna som håller drivlinan(tuben) till motorn, släpp inte för långt så motorn krossar torpedväggen+kablar bakom.
Dra ut drivlinan, det inkluderar då tuben + bakvagn med låda, diff o allt. Det brukar underlätta att stötta motorn i framkant med en domkraft så den inte spänner mot drivaxeln och tiltar tillbaks när du drar ut drivlinan.
Det var den snabba förskönade metoden, jag rekommenderar att du skaffar en servicemanual och följer de detaljerade instruktionerna i den för det är mycket smått att tänka på.
Nu kan du byta slavcylinder och koppling
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se