Klarar man avgaskrav helt utan katalysatorer? Jag har lust att rensa ur allt. Kan kan rensa ur någon katalysator alls?
Vad jag förstår gäller 1976 års krav för en 1988 års modell. De hade väl en enkel rening som jag tror fysiskt befann sig på insugssidan.
Kan man rensa ur kataloysatorerna till en 88?
JA from 89 är det krav.. till och med 88 är det inte krav..
MEN, Det är inte säkert att du kommer igenom ändå, likaså så kan man komma igenom utan kat på nyare modeller..
MEN, Det är inte säkert att du kommer igenom ändå, likaså så kan man komma igenom utan kat på nyare modeller..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Om bilen går igenom utan katalystor ,varför sitter den då där ?
Har man ett väl fungerande bränsle/tändsystem så blir det väldigt lite oförbrända avgaser kvar.
Eftersom katalysatorerna på dessa "gamla" bilar mest troligt har slutat att fungera så kan man lika gärna ta bort dom.
På dom nya bilarna har man försökt nå en ännu högre nivå på rening än vad SBP kräver.
Hur bra styrsystem man än har så finns det alltid ojämnheter i "tuningen" som en väl fungerande katalysator då äter upp.
Min teori är att en gammal katalysator inte har någon större funktion.
Dom flesta kan väl knepet att hälla i K-sprit med väldigt lite bensin i tanken och låta motorn vara tokhet vid besiktning.
Mvh
Pelle
Har man ett väl fungerande bränsle/tändsystem så blir det väldigt lite oförbrända avgaser kvar.
Eftersom katalysatorerna på dessa "gamla" bilar mest troligt har slutat att fungera så kan man lika gärna ta bort dom.
På dom nya bilarna har man försökt nå en ännu högre nivå på rening än vad SBP kräver.
Hur bra styrsystem man än har så finns det alltid ojämnheter i "tuningen" som en väl fungerande katalysator då äter upp.
Min teori är att en gammal katalysator inte har någon större funktion.
Dom flesta kan väl knepet att hälla i K-sprit med väldigt lite bensin i tanken och låta motorn vara tokhet vid besiktning.
Mvh
Pelle
kat
När bilarna typades in var det krav på att katen fungerade,sedan så är det så att bilar från 89 måste katen fungera på. Men kravet är att man inte får ta bort avgasreningsutrustning,så att sätta på en ypipa utan katar är i princip förbjudet,men om allt orginal sitter kvar och det är rensat invändigt spelar ingen roll.
Jag har ju en flyttgodsbil så för mig är kravet sluten vevhusventilation , och förr var det väl 3,6 i co,men nu tror jag det stod 7,0 i koloxid ?
men är tändningen just,samt spridare o dyl och att oljan är relativt nybytt så ligger co,n på Katvärden. min börjar nog behöva lite översyn ,tror jag hade 1,0 i koloxid i år
Jag har ju en flyttgodsbil så för mig är kravet sluten vevhusventilation , och förr var det väl 3,6 i co,men nu tror jag det stod 7,0 i koloxid ?

men är tändningen just,samt spridare o dyl och att oljan är relativt nybytt så ligger co,n på Katvärden. min börjar nog behöva lite översyn ,tror jag hade 1,0 i koloxid i år