Försäkring.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Painkiller

Försäkring.

Inlägg av Painkiller »

Hej alla är ny här, ledsen om jag ställer en dum fråga ni säkert besvarat mång ggr tidigare. Men på Fredag köper jag min första Corvette en -91:a
glas targa el vad det heter. Min fråga.

Var hittar jag billigast försäkring för denna bil. Går den att entusiast försäkra och isåfall vart? Vad rekomenderar ni?
Bilen kommer att köras vår-höst, givetvis stå avställd där imellan =)

Mvh
Tommy
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Hej!

Jo det är nog besvarat många gånger..

Jag har en -73:a och tänkte först ta en klubbförsäkring, men då vart man tvungen att vara medlem i klubben ett år först. Har nu en vanlig folksam försäkring som kostar runt 3400 för helförsäkring helår. Iom att jag ställer av bilen över vintren så blir det inte så väldans mycket per år. Med klubbförsäkringen finns det dessutom lite restriktioner att tänka på som man slipper med en vanlig försäkring.

Vet inte om detta hjälpte speciellt mycket...

Bästa är nog att ringa runt till de försäkringsbolag du komer på och fråga vad de kan erbjuda.

Lycka till.
Painkiller

Inlägg av Painkiller »

Tack! Ska ringa IF först där jag har resten av mina piss försäkringar =)
Trodde man måste ta kontakt med nån speciell typ motorbörsen el vad dom heter. Men ringer runt.

Tack för ett snabbt svar och ruggigt fin bil du har.
Mvh
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

jag har en 73:a försäkrad på bil och mc antusiastförsäkringar... tror jag de heter.. hehe.. betalar 1600 helåret helförsäkring, så man behöver inte fitta med att ställa av å på hela tiden. men fick ta bilder på bilen från alla håll å kanter å en brandsläckare skulle vara i bilen för att få den försäkrad har jag för mig, var några år sen nu :)
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av alberto.becker »

Thunder skrev:jag har en 73:a försäkrad på bil och mc antusiastförsäkringar... tror jag de heter.. hehe.. betalar 1600 helåret helförsäkring, så man behöver inte fitta med att ställa av å på hela tiden. men fick ta bilder på bilen från alla håll å kanter å en brandsläckare skulle vara i bilen för att få den försäkrad har jag för mig, var några år sen nu :)
Rätt som du skriver, 1600 kr helårt men det finns en hake där.
Du får bara åka 500 mil om året, Bilen ska stå i ett garage om du är hemma och termogarage duger inte.

Mv A/B
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Bilen måste vara äldre än 20 år för att du skall få entusastförsäkring hos LF.. har för mig att det är samma regler för klubförsäkringen också (finns att läsa på hemsidan nånstans)..

Så det är nog bara att ringa runt ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
falkens
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av falkens »

Bor man för nära en större stad och är yngre kostar det på.
10000 hos länsförsäkringar. så då ställer man ju av bilen snarast
på hösten när det börjar dugga tätt.
06 -> Corvette C4 -91, 6 vxl
97 - 00 Corvette -69 355, 4 vxl
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av alberto.becker »

Jake skrev:Bilen måste vara äldre än 20 år för att du skall få entusastförsäkring hos LF.. har för mig att det är samma regler för klubförsäkringen också (finns att läsa på hemsidan nånstans)..

Så det är nog bara att ringa runt ;)
Märkligt ! Jag har min entusuast försäkrad på LF å den är då inga tjugo år,
utan snarare sexton å tretton när jag startade den.
Men det är möjligt att dom har ändrat reglerna nu då eller dom tre senaste åren. Det lättaste för dig Painkiller är nog att ringa runt å prata med dom olika instanserna.

Mv A/B
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

försäkring

Inlägg av Ingo »

När jag köpte min corvette 93 var ju bonussystemet fortfarande kvar ,och trots att jag hade 75% bonus på min egen försäkring så hittade vi en vilande som farsan haft som blev ännu fördelaktigare.
För min del var det ju väldigt positvit var och hur jag bor,alltså på landet med eget garage,och väldigt få bilinbrott och stölder i området.
när jag gick med i klubben tecknade jag ju klubbens hobbybilsförsäkring(i folksam) den gick att teckna på bilar som var fem år gamla,och då hade klubben ingen karens heller.
Efter några år så ville inte folksam ha kvar oss längre för det hade hänt en del olyckor.
Då gick klubben över till länsförsäkringar istället.skillnaden blev att vi fick bara köra 500 mil om året jämfört med 1000 i folksam.
Men vi fick ju besikta om bilarna och ta nya foton..
Men premien har hela tiden gått neråt faktiskt.
Man kan ju antagligen få liknande försäkring utanför klubben om man låter försäkringsbolaget besikta och ta bilderna,men antagligen lite dyrare.
har ju hållit på med en Mach1 från 73 också,och den försäkrade jag bara genom länet första sommaren,utan besiktning eller foton.Tyckte premien var halvdyr,så året efter när min dotter skulle skriva sig på bilen,kollade jag med en bekant på folksam,och hon fick billigare försäkring som 23 åring än vad jag haft året före.
Så känner man någon försäkrings säljare nyttja denne,och försök att få ta del av klubbens försäkringar så fort som möjligt.
När man ringer och pratar med ett försäkringsbolag är det inte säkert att dom vet vad man kommit överens om med olika klubbar o dyl,så ta kontakt med våra försäkrings ombud så får ni veta vad som gäller i dag.
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

alberto.becker skrev:
Thunder skrev:jag har en 73:a försäkrad på bil och mc antusiastförsäkringar... tror jag de heter.. hehe.. betalar 1600 helåret helförsäkring, så man behöver inte fitta med att ställa av å på hela tiden. men fick ta bilder på bilen från alla håll å kanter å en brandsläckare skulle vara i bilen för att få den försäkrad har jag för mig, var några år sen nu :)
Rätt som du skriver, 1600 kr helårt men det finns en hake där.
Du får bara åka 500 mil om året, Bilen ska stå i ett garage om du är hemma och termogarage duger inte.

Mv A/B
sant, men har för mig de är 1000mil, å klart som fen den står i garage :lol:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Mil

Inlägg av Ingo »

I länet är det 500 mil som gäller ,men det finner jag inte vara något problem,för jag kör sällan mer än kring 300 mil,och ska man på en längre resa till en bilträff eller annat hobbyarrangemang så får man dispens,bara man säger till.
Ett annat krav somjag inte tror har nämnts är att man ska ha en annan bil inregistrerad som bruksbil,en hobbybil får inte användas för dagliga resor till och från jobbet.
men som sagt min premie det här året var 841 kronor....
Painkiller

Inlägg av Painkiller »

Tack för alla svar. Nu har jag ringt runt, nån entusiast försäkring hitta jag inte om inte bilen var 20år el äldre. Folksam krävde att det skulle gå via Corvette klubben osv. Då jag bor i Sthlm så det bästa jag fick var faktiskt hos IF där jag har resten. 633Kr i måndaden när den är påställd, helförsäkring med 5000:- i vagnskade om jag var orsakande. Kunde valt 15 000:- i självrisk men kändes lite saftigt. så 3798:- om jag har bilen påställd 6mån. Var det billigaste jag hitta så jag slår nog till på det. Imorrn förmiddag hämtar jag bilen och kör hem den iaf =)) Spännande..

Mvh
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Glöm inte att försäkra den INNAN du kör hem den!
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Dalarna...

Inlägg av NiclasNohren »

Har någon tips på försökring i Dalarna? Jag har min bil hos länsförsökringar, men betalar runt 680 kr/mån när den är påställd. Verkar ju lustigt om man kan får det billigare än så i Stockholm. Vi bor i villa med eget garage.

/N.
Användarens profilbild
Björne
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Björne »

Hej!
Betalar 1064:- helförsäkrat och helår för en 86a ombyggd till en 96a hos
Bilsport &Mc. Bor dessutom i Vällingby som inte borde vara det billigaste
stället att bo på!

DET ÄR BILLIGT!! Men som sagt det är ju lite restriktioner på den förs! :lol:

Mvh/ Björne