EG-skylt

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
ulf westrin
Nykomling
Nykomling

EG-skylt

Inlägg av ulf westrin »

Hej!

Kan någon hjälpa mig med att få fram en EG-skylt till en C5-00 import från tyskland eller beskriva vad som skall stå på skylten. Bilprovningen tar inte in bilen i registret och jag håller på att tappa sugen.

Snälla hjälp mig!

Ulf Westrin
Blade
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blade »

Skulle du kunne beskriva mer vad denna EG-skylt är? Är det dom tillfälliga tyska skyltarna du menar Röda/gula?

Köpte du bilen utan skyltar?

Förstår inte problemet om du har Farhrzugbriefet borde väl det räcka att få den inreggad i mitt brief står den tillfälliga skylten i skrivet.
ulf westrin
Nykomling
Nykomling

EG-skylt

Inlägg av ulf westrin »

Hej igen!

Den så kallade EG skylten är alltså helhetsgodkännade av just den här bilmodellen och det skall finnas en skylt på bilen där diverse vikter är specificerade. Det räcker alltså inte med de uppgifter som finns i Fahrzeuggebrief. Jag har kollat med den tekniska rådgivningen på bilprovniongen centralt och de bekräftar att den måste finnas. Jag har tittat på andra chevroletter visserligen ej Corvette och då sitter den här lappen i motorrummet. Lappen är alltså en vanlig papperslapp som är inplastad och där finns diverse vikter. Jag tror det är totalvikt, tågvikt fram- och bakaxelvikt.

Får jag bara reda på vilka uppgifter som skall stå på skylten så tillverkar jag en själv.

Snälla hjälp mig, jag blir tokig.
Blade
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blade »

Jaha du menar den! Den sitter vid förardörren på vetten, kan kolla under dagen och se vad det står för nummer 8)
ulf westrin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ulf westrin »

Hallå Blade!

Jag undrar om du har hittat några uppgifter på den här EG-skylten. Hör gärna av dig på telefon 0708-702489 eller i det här forumet.

Häslningar/ Ulf
Blade
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blade »

Hej Ulf,

Hoppas det blev rätt skylt som du ville ha, lycka till med besiktningen :wink:

Får man fråga hur det kommer sig att du saknar dessa :shock:

Bild
ulf westrin
Nykomling
Nykomling

Nytt försök

Inlägg av ulf westrin »

Hallå Blade!

Tack för allt ditt besvär och din välvilja att hjälpa en kille i nöd. Tyvärr så var det inte rätt skyltar de här två som du visar på dina fina bild sitter på bilen. Om jag har förstått rätt så har du en "pärla" från 1997 och då är det inte säkert att du har en EG-skylt på din bil. På EG-skylten skall det finnas ett nummer som är ett godkännande för Europa (sifferkod) för just den här bilmodellen samt chassinummer i en följd. Ytterligare diverse vikter som vi nämt tidigare. Jag skall åka till bilprovningen och hämta mitt fahrzugbrief för att få sifferkombinationen på bilen. Men jag behöver forfarande veta vad som ytterligare skall stå på den sketna skylten.

M.V.H

Ulf
ulf westrin
Nykomling
Nykomling

EG-skylt eller coc-skylt

Inlägg av ulf westrin »

Hej igen!

Jag har nu hämtat kopia på fahrzugbriefet och fått en ny kontakt på Svenska bil som kan ombesörja en skylt. Problemet är att det kommer att ta minst 3 månader innan skylten är här. Det är ju inte så kul att missa hela sommaren med bilen. Det är så att Cadillac i Holland har tagit över hanteringen för hela Europa och därav är handläggningstiden så lång. Hursomhelst så ser EGtypnummret ut så här E13*98/14*0025*03 därefter följer diverse andra uppgifter såsom vikter m.m. Snälla någon som kan hjälpa mig i kontakt med en person som har en C5-00 och kan ge mig uppgifter på vad som står på skylten.

M.V.H

ULF
Blade
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blade »

Ulf

Kolla din PM box. 8)
Skriv svar