Montering av headers och avgassystem.
Montering av headers och avgassystem.
Jag har tänkt köpa headers och avgassystem till min C5-02. (Troligen LG och Corsa) Jag undrar om det är besvärligt att montera? Ser ganska trångt ut i motorrummet speciellt på förarsidan. Räcker det att lossa på generatorn? Behöver man tillgång till lyft eller räcker pallbockar? Jag är tacksam för tips.
Re: Montering av headers och avgassystem.
Antingen kan vi göra det åt dig om du vill annars är det relativt enkelt att göra själv. En snabb sammanfattning,Enduro skrev:Jag har tänkt köpa headers och avgassystem till min C5-02. (Troligen LG och Corsa) Jag undrar om det är besvärligt att montera? Ser ganska trångt ut i motorrummet speciellt på förarsidan. Räcker det att lossa på generatorn? Behöver man tillgång till lyft eller räcker pallbockar? Jag är tacksam för tips.
1. Ta bort tändkablar och tändspolarna, ta gärna bort ventilkåporna också så blir det gott om plats.
2. Bort med de gamla grenrören, glöm inte att lossa lambda sensorerna
3. Lossa startmotorn
4. Installera passagerar sidan uppifrån
5. Installera förarsidan underifrån
----
6. Hissa upp bilen HÖGT
7. Lossa och vik ner krängningshämmaren bak, det kan underlätta på en del bilar att ta bort täckplåtarna vid bensintankarna (1 skruv + 1 mutter per sida)
8. Plocka ur originalsystemet och i med det nya.
----
9. Klart

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Montering av headers och avgassystem.
Tack för hjälpen!
Montering av headers och avgassystem.
Ni som har monterat headers, fick ni problem med värme? Jag undrar om jag skall passa på att linda dom med avgasbandage innan montering? (Har hört att det blir väldigt varmt och att startmotorn kan gå sönder.)
Erik
Erik
Re: Montering av headers och avgassystem.
Av alla bilar vi monterat samt vad vi vet från kunder som monterat själva så har ingen satt dit avgasbandage och vi har inte fått några rapporter om problem. Om du är orolig så är det mycket bättre att montera en värmereflekterande filt på startmotorn, det finns generella sådana på Summitracing för en liten slant (vi har det på vår DRM bil). Det som kan bli lite mer problem är tändkablarna, materialet i isoleringen åldras extremt snabbt pga av hettan från headersen, det finns bot även där i form av sockor att sätta på tändkablarna.Enduro skrev:Ni som har monterat headers, fick ni problem med värme? Jag undrar om jag skall passa på att linda dom med avgasbandage innan montering? (Har hört att det blir väldigt varmt och att startmotorn kan gå sönder.)
Erik
Maila mig på anders@vette.se för mer info.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Montering av headers och avgassystem.
Tack för tipsen!
Erik
Erik
Montering av headers och avgassystem.
Det var några stycken som hade frågor om mina headers på Mantorp, så har kommer en liten sammanfattning.
Jag monterade LG Pro longtube headers, Corsa pace och Blackwing luftfilter. Det var ganska bra passform på allt. På grenrören fick jag köra upp hålen på fästena som sitter under bilen. Fick fel kabel till lamda sensorena, men det kom nya ganska snabbt. Corsa och Blackwing inga problem, lite pyssel att få ändpiporna att sitta snyggt. Det värsta var att ta bort orginal ljudämparna utan billyft. Rekomenderar billyft.
Hittade en sida med monteringsinstruktioner: http://www.ls1howto.com/index.php?article=29
LG säger att kattarna skall sitta direkt mot grenrören. Enligt denna länk skall x-pipan sitta före kattarna.
Det blev ett enormt gött ljud i bilen och den svarar mycket bättre på gasen. Det känns att det accelererar lite bättre. Det var en dip i accelererationen vid ca:4500v/min. Mappade bilen hos Anders Roswall på vette.se efter det gick den perfekt.
Anders gissade att effektökningen var ca:40-50hk. (om du läser detta Anders så rätta mig om jag har fel) Jag har inte bromsat bilen.
Har provat att köra dragracing före och efter. Mantorp båda gångerna och liknande fäste. Jag körde med dom kassa orginaldäcken och har ingen erfarenhet av dragracing. Enormt svårt att få fäste.
Bästa tid före 13,71s och 170,78km/h.
Bästa tid efter 13,54s och 175,70km/h.
Erik
Jag monterade LG Pro longtube headers, Corsa pace och Blackwing luftfilter. Det var ganska bra passform på allt. På grenrören fick jag köra upp hålen på fästena som sitter under bilen. Fick fel kabel till lamda sensorena, men det kom nya ganska snabbt. Corsa och Blackwing inga problem, lite pyssel att få ändpiporna att sitta snyggt. Det värsta var att ta bort orginal ljudämparna utan billyft. Rekomenderar billyft.
Hittade en sida med monteringsinstruktioner: http://www.ls1howto.com/index.php?article=29
LG säger att kattarna skall sitta direkt mot grenrören. Enligt denna länk skall x-pipan sitta före kattarna.
Det blev ett enormt gött ljud i bilen och den svarar mycket bättre på gasen. Det känns att det accelererar lite bättre. Det var en dip i accelererationen vid ca:4500v/min. Mappade bilen hos Anders Roswall på vette.se efter det gick den perfekt.
Anders gissade att effektökningen var ca:40-50hk. (om du läser detta Anders så rätta mig om jag har fel) Jag har inte bromsat bilen.
Har provat att köra dragracing före och efter. Mantorp båda gångerna och liknande fäste. Jag körde med dom kassa orginaldäcken och har ingen erfarenhet av dragracing. Enormt svårt att få fäste.
Bästa tid före 13,71s och 170,78km/h.
Bästa tid efter 13,54s och 175,70km/h.
Erik
Re: Montering av headers och avgassystem.
Effektökningen brukar vara 40-50 dynojet hästar med de prylar du har om man tittar på alla de som dynokört före och efter i USA, du kan hitta mycket på forumen om detta.Enduro skrev:Anders gissade att effektökningen var ca:40-50hk.
Erik
Angående kattarna kan du göra på båda sätten, vi brukar föredra att sätta kattarna efter X-pipan eftersom varje avgaspuls får två kattar att flöda genom vilket ger högsta möjliga flöde.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se