Kickdown
- BlackSusan
- Nykomling
Kickdown
Jag har ett problem med min nyligen inköpta Vette -74 454. Den kickar inte förän jag har kört en bra stund med den. Den kickar inte fullt om man säger så, ung som om förgasaren inte öppnar helt eller något i den stilen. Sitter en Rochester förgasare på. Någon som har haft liknande problem?
454 Power -74
Re: Kickdown
Det är elektrisk kick (såvida inte lådan är utbytt mot en TH350) som styrs av en brytare som sitter bakom gaspedalen, den krånglar ofta......BlackSusan skrev:Jag har ett problem med min nyligen inköpta Vette -74 454. Den kickar inte förän jag har kört en bra stund med den. Den kickar inte fullt om man säger så, ung som om förgasaren inte öppnar helt eller något i den stilen. Sitter en Rochester förgasare på. Någon som har haft liknande problem?
Nästa steg är solenoiden i automaten som också någon gång ibland strejkar.
Kryp under bilen och ta reda på ingående kabel till solenoiden. Plocka bort kabelskon och skicka på den 12v plus (på stiftet som sitter på automaten) och jorda i godset. Om du då hör ett klickande ljud så fungerar solenoiden, om inte så köper du en ny solenoid samt en massa ATFolja samt ett nytt filter och packning som du byter samtidigt. Operation byta solenoid är enkel men kladdig....
Klickar det i lådan när du skickar på 12v är det dags att gå vidare i felsökandet.
Nu gör du likadant, mät om du får impuls på den borttagna tåten vid fullt gaspådrag (pelle i botten) , tändning påslagen. Om du inte får signal så är det bara att anlita en yogainstruktör eller en liten asiat som har förkärlek att ligga upp o ner och stirra in i en torpedvägg. Hoppas att du fattar....
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Re: Kickdown
Du förresten, kolla in en tråd som heter någonting om kickdownswitchen, där hittar du ett kopplingsschema från en 73:a, minns inte om 73-74 är identiska men du får iaf ett hum om hur det fungerar.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
- BlackSusan
- Nykomling