Trimma 454
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
Trimma 454
Hej alla..
Jag köpte en 454 -74 i höstas som är helt orginal på 270 hk och nu är det så att jag håller på att riva ur motorn för att snygga till den och motorrummet på bilen. Förgasaren och vattenpumpen var ras så det blir till att byta ocg då funderar jag på att passa på att trimma den lite. Det blir en ny rolig förgasare och så tänkte jag sätta på headers oxå. har kollat lite på ett nytt insug i alu men det verkar som att motorn blir högre då och det är ju ont om plats under huven på en 454a som det är. Finns det någon som har tips på vad man kan hitta på för roligt med en sån motor utan att jag behöver byta huv på bilen.
Jag köpte en 454 -74 i höstas som är helt orginal på 270 hk och nu är det så att jag håller på att riva ur motorn för att snygga till den och motorrummet på bilen. Förgasaren och vattenpumpen var ras så det blir till att byta ocg då funderar jag på att passa på att trimma den lite. Det blir en ny rolig förgasare och så tänkte jag sätta på headers oxå. har kollat lite på ett nytt insug i alu men det verkar som att motorn blir högre då och det är ju ont om plats under huven på en 454a som det är. Finns det någon som har tips på vad man kan hitta på för roligt med en sån motor utan att jag behöver byta huv på bilen.
454 Power -74


Hur du ska få till det utan att byta huv vet inte jag. Headers och en bra förgasare låter ju bra. Kanske en ny kam, lyftare m.m.?? Tror det blir lättare för experterna att komma med bra tips om du talar om ca hur många pollar du vill ha alt. vilka bilar du ska köra ifrån

Robban fick ju itne va med och leka.. Därför får jag komma med några goda råd
, som givetvis baseras på summits eviga deviser
:D:D.. Skämt å sido.
En motor from -74 som aldrig blivit renoverad är ingen bra utgångspunkt för trimmning.. Dessutom kommer det hela att bli rätt dyrbart, och om bilen idag är i matching NR.... så låt motorn vara orörd.
innan jag går in på för fina detaljerm hur mycket hästar vull du ha, har du automat/man är det viktigt med tomgång? osv
Alt 1. Gör som frisken.. köp en kartongmotor från jänkeland tex 454H:O'n
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Om bilen inte är matching NR så antar jag att motorn är något frächare..
Gör då följande...
1. Hedders
2. Karva ur topparna, och kolla så de är ok
3. Ny cam, nånstans 218/230 dur .500 (När du bestämt dig hur du gör så tar jag fram rätt rulle åt dig)
4. Mät höjden på ditt insug och köp ett alu som är lika högt typ Edelbrock performer eller Weiand Stelth (bör vara ungefär lika höga)
5. Ny helmekanisk fugge (storleken beror på hur mycket häst du vill ha)
6. Se över tänddelarna ==> byt fördelare, kablar, stift osv... samt en MSD box


En motor from -74 som aldrig blivit renoverad är ingen bra utgångspunkt för trimmning.. Dessutom kommer det hela att bli rätt dyrbart, och om bilen idag är i matching NR.... så låt motorn vara orörd.
innan jag går in på för fina detaljerm hur mycket hästar vull du ha, har du automat/man är det viktigt med tomgång? osv
Alt 1. Gör som frisken.. köp en kartongmotor från jänkeland tex 454H:O'n
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Om bilen inte är matching NR så antar jag att motorn är något frächare..
Gör då följande...
1. Hedders
2. Karva ur topparna, och kolla så de är ok
3. Ny cam, nånstans 218/230 dur .500 (När du bestämt dig hur du gör så tar jag fram rätt rulle åt dig)
4. Mät höjden på ditt insug och köp ett alu som är lika högt typ Edelbrock performer eller Weiand Stelth (bör vara ungefär lika höga)
5. Ny helmekanisk fugge (storleken beror på hur mycket häst du vill ha)
6. Se över tänddelarna ==> byt fördelare, kablar, stift osv... samt en MSD box
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jo och nu när Jake nämnde det... Är det så ska motorn renoveras och det e mycket jobb med det?? så kan det tom bli billigare att köpa en ny. Vissa här på forumet , som jag beundrar jättemycket
, skulle kunna lägga 200 timmar på att få en gammal mutter att bli som ny bara den e orginalmonterad hehe. Men pillar man inte själv så tycker jag en ny motor är en finfin investering
Sen att jag ändå skruvar på min har ju mer med ett behov som e svårt att mätta = Mer pulver hehe


Senast redigerad av frisk den tis jan 02, 2007 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
tja inte faan ska du köra vacumfugge i en corevette iallafallPeter skrev:Nåja,det där va väll en sanning med modifikation va?Jake skrev:5. Ny helmekanisk fugge (storleken beror på hur mycket häst du vill ha)

och ja det är lite med komplicerat än bara hästarna med storleken, egentligen så är det s=v*R/2.. men jag hade tänkt att hålla mig ifrån matematiken (det brukar ju oftast missa målet

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hur många hästkrafter får jag med en sån här,Jake?

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku


http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: Trimma 454
En Holly 670 Street Avenger, Vacumstyrd förgasare med självskötande choke :BlackSusan skrev:Finns det någon som har tips på vad man kan hitta på för roligt med en sån motor utan att jag behöver byta huv på bilen.
http://static.summitracing.com/global/i ... 0670_w.jpg
Best,nummer : HLY-0-80670
hos Summit.
---------------
Ett Weiand Action+ Aluinsug, Square Bore CBB Oval Port :
http://static.summitracing.com/global/i ... d-8013.jpg
Best,nummer : WND-8013
hos Summit.
----------------
Hedman Street Headders, 2"p & 3"c :
http://static.summitracing.com/global/i ... 8090_w.jpg
Best,nummer : HED-68090
hos Summit.
Tips är att linda dessa med Avgasbandage:
http://static.summitracing.com/global/i ... -11001.jpg
Best,nummer : DEI-010102
på Summit. (Du behöver 2st rullar om man skall göra båda Headderserna).
Många fördelar med detta, men främst för din skull för att slippa problem med överhettad startmotor.
(Det finns även andra former tex, Cheramisk coating osv, men det är dyrare isf.)
Ett friflödande dubbelt 2,5" Avgassystem med ljuddämpare utav "raktigenom typ" passar bra till detta,
En ev, "H-pipa" mellan avgasrören under bilen hjälper ytterligare till.
----------------
Sen en naturligvis en helservice.
Ingående i detta ett friskt tändsystem med alla nya slitdelar, + gärna en högeffektständspole tex, 45,000v MSD Blaster 2 :
http://static.summitracing.com/global/i ... d-8202.jpg
Best,nummer : MSD-8202
hos Summit.
----------------
kör du med en HEI tändning så har Summit ett uppgraderingskit till 50,000v :
http://static.summitracing.com/global/i ... 850013.jpg
Best,nummer : SUM-850013
hos Summit.
-----------------
Kör du med Automatlåda & är villig att byta ut turbinen så kan denna göra det lite skojjigare : Summit Racing 12"coverter 1700v stallspeed :
http://static.summitracing.com/global/i ... 700351.jpg
Best,nummer : SUM-G2700
på Summit.
När servicen & filterbytet ändå utförs på lådan så kan ett lite roligare Shift-Kit lätt installeras :
http://static.summitracing.com/global/i ... -10225.jpg
Best,nummer : BMM-20260
på Summit.
(Välj isf, Street/Strip steget vid installationen).
-------------
Delarna ovan bör ge dig en betydligt roligare bil,
Alla delarna ovan ligger lågt i prisklass & är inga som helst märkvärdigheter att installera.
Tipsen är utförda efter tanken på att din bil nu är orginal eller näst intill.
Är man villig att öppna upp plånboken betydligt mer för att öppna upp motorn & börja byta ut grund-delar så kan under utföras, men detta kräver då nåt helt annat än jag fick uppfattningen om att frågeställningen var utav för art.
MVH,
[Edit, Såg att jag i mitt tips hade fått in fel turbin, nu är den rätt däremot].
Senast redigerad av STINGRAY454 den ons jan 03, 2007 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Peter skrev:Hur många hästkrafter får jag med en sån här,Jake?
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Jag gissade att du hade en sån där på lut för att sätta mig på pottkanten. Den hör ju inte ens hemma i den här diskutionen.
Men om ni utgår ifrån en orginal 454a med 270hk, så ger inga extra pållar i stallet.. Men du kommer att få en okörbar bil med en soppaförbrukning som får finlandsfäjan att bli avundsjuk..
Men bygger du rätt motor och kröner den med en dylik pjäs så är fyrsiffriga effektbelopp ingen omöjlighet.
Sedan STINGRAY454..
Varför en Vaccumstyrd fugge, det är ju ingen husbil eller pansarvagnsdragare den skall sitta i.
Vidare så kan ni läsa det här stycket av "Lars Grimserud" som vår käre peter har saxat in i en gammal tråd. Mycket vettig läsning
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... g&start=15
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
ovanligt med en orörd vette, som har dom åren på nacken. men 270 hk, om nu alla är hemma, är inte fy skam. Men LS5 var ingen high perfomance motor, så jag instämmer med de flesta inläggen, att en ny motor är att föredra. Men de flesta tycker det är mycket pengar att hosta upp på en gång, men om du börjar riva i din motor, så kommer den att bli lika dyr, och ändå sitter du där med ett 2-bultat block, som kanske har sina skavanker. Man får tänka på att topparna/förbränningsrummen har utvecklats en hel del sen 70-taletm, så det får du ändå räkna med att byta de gamla mot ett par, förmodlingen i alu, för vem köper ett par nya järntoppar idag. Kolla Edelbrocks program, de har toppar och kam som är utprovade att ge effekt från låga varv, till rimliga pengar. Tänk även på att mer effekt betyder med soppa, och sedan får du se över drivlinan.
mina barn skall få arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Jake skrev:
Sedan STINGRAY454..
Varför en Vaccumstyrd fugge, det är ju ingen husbil eller pansarvagnsdragare den skall sitta i.
Näe självklart e det ju ingen pansarvagnsdragare

Men en smoggad 454:a som kanske var på "270hp" när den lämnade fabriken för 33år sedan som dessutom är helt orginal liknar väl mer en halvrapp husbil i prestandan...

Näe visst kan man väl sätta på en Dubbelpumpsförgasare på en motor som är lågkompad / har ett trångt 2-plans insug samt en kamaxel som är så mild att Christina Lugn i en liknelse mer verkar vara ett crack-käkande vilddjur.
Mitt antagande är att bilen i fråga i dag i bästa fall kanske har lite över 200 pållar kvar, att den har en ca:3,08-max3,30 utväxling, en orginal & numer slöväxlande TH-400, & att maxvarvet ligger strax över 5000v nånstans & att toppeffekten & vridkurvan redan är passerad vid detta varvtal.
Jag tror då att frågeställaren vilken jag nu förutsätter inte är en motortuningsguru eller ens nån som anser sig bra på att tuna förgasare, på ett enklare sätt sannolikt får lågvarvs motorn betydligt mer responsiv redan från botten & upp över registret om förgasaren "själv får sköta om sin storlek" & anpassa den till motorns verkliga behov,
Detta gissar jag kan uppnås direkt ur kartongen med den fuggen jag rekommenderade, Jag tror inte heller att motorn i detta utförande behöver en större förgasare än en 700cfm just på,g utav det låga varvet.
Jag tror inte att en motsvarande Dubbelpumpsförgasare är så kalibrerad att den lirar lika bra på denna maskin som nämnda vacum fuggen,
Gissningvis så är den aldelens för rejjsigt uppsatt redan från tillverkningen, & kommer utan kompetent tuning inte passa motorns körbarhet särskilt väl alls.
Men som sagt det är ju min personliga rekommendation / tanke om vad som enklast skapar den roligaste / mest problemfria / minst skruvbenägna / mest soppasnåla fuggen för denna motor.
Är man däremot ute efter att plocka ur de allra sista 5-10kusarna uppe mot på toppen av vartalsregistret samt är beredd & har kompetensen att tuna/skruva sig dit för att kanske uppnå detta, och inte bryr sig om att bilen kanske drar en halvliter eller mer per mil så kan ju kanske en DP passa bättre, men jag själv skulle inte ha satt på en sådan om denna bil var min.
Jag hade själv en LS-5 -71:a 454 med en Holley 750vacum tidigare, den motorn var lätt masserad/balanserad & en ruskigt fin åkmaskin, bilen gick 0-100 på ca:5sek, Toppade ca:250knyck & drog ett et på ca:12,80 / 402m. Denna puffra körde jag då med manuell M21:a & 3,08 på en blandad förbrukning på ca:1,3-1,4L/milen.
Personliga uppfattningen jag fått är att de många underskattar vacumförgasarna & tror att det inte går att få ur några muskler om man har en sådan,
Bevisligen så finns det massor utav jänkefolk som utan tuningkunskaperna åker omkring med en för kombinationen & andvändningsområdet aldelens för stor förgasare & då oftast en DP, fast dessa antagligen skulle få en betydligt roligare & snålare bil med en likvärdig & mer förlåtande vacumfugge avsedd för ändamålet.
Själv har jag numera på en annan 454:a en sådan fugge som "Peter" la in bild på här ovan, den är proffstunad till 454:an i bromsbänk, men visade sig ändock gå ohyggligt fett i bilen (6L/mil lugn körn,) så det är bara att börja om med den till sommaren igen,
så jag har inget alls emot DP:s eller andra varianter bara de passar in mot motortypen/karaktären & andvändningsområdet. sen så är det ju ett fritt land åxå som tur är, så vill endel folk ändock åka runt med en ofta för stor & lika ofta dåligt justerad fugge som hinkar i sig sås & gör bilen "sluggish" så får de ju naturligvis fortsätta med det så länge de vill,
Likväl som de som allt som oftast väljer en för vass kam / för stort insug / för stora headders osv,osv för deras givna kombinationer.
Gissa vilken förgasartyp (Dubbelpumpare eller Vacumstyrd) 9-sekunders bilen på denna bild har :

-Jodå ni gissade aldelens rätt, den har en vacumstyrd förgasare

Här hittade jag en liten filmsnutt på kärran åxå :
http://racing.mine.nu/gallery/view_phot ... AL_utanfor
MVH,
(Ps, Har du sålt vetten Jake ?).
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Frisk Tyckte att det va lite långt att åka till säve för mig Och kylproblemen som jag hade då.Numera är kylproblemet ordnat med dubbla elfläktar Bee cool inbyggda i en kåpa.Har dock kvar problemet att bränsletrycket sjunker när man kör stadskörning antagligen för att jag inte har ngn fläkt på vattenpumpen som blåser på motorn. Funderar på att sätta dit orginalkonceptet med vindtunnel och flexalite fläkt utan slir om jag inte får ordning på min dyra historia.
Vilket koncept kör ni med Peter . Stingray Racing .Frisk och ni som kör med mer under huven
Vilket koncept kör ni med Peter . Stingray Racing .Frisk och ni som kör med mer under huven
Kan inte låta bli...
Läs och begrunda den här, ger en intressant inblick i trimningens värld.
www.idavette.net/hib/vette_bbfh.htm
//Frasse
Läs och begrunda den här, ger en intressant inblick i trimningens värld.
www.idavette.net/hib/vette_bbfh.htm
//Frasse
Har kört med 1st elfläkt med kåpa. Det funkade bra med 454:an men nu med 502:an så vill det sig inte riktigt. Men det kan vara en tempgivare som e kass också, har inte uträtt det hela riktigt ännu. Nu blir det ett test som dom flesta inte skulle rekomendera(?) tror jag hehe Jag har tagit bort kåpan!!
och monterat dit en ny "superfläkt" men har även beställt en till som ska placeras framför kylen. Sen får vi se hur det går. Kylarn e inte i bästa skick så den ska bytas nån gång med men allt kostar ju så jag hoppas att den klarar jobbet en sesong till. Sen blir det alukylare. Har bytt bränslepump nu så nått problem med soppan ska jag inte ha annat än att det är dyrt 



- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
Re: Trimma 454
Tack för dina tips. Det var ung det som jag tänkt att göra. Har kollat runt lite på olika insug och dom flesta verkar vara för höga så det blir väl att byta eller modifiera huven i alla fall.
STINGRAY454 skrev:En Holly 670 Street Avenger, Vacumstyrd förgasare med självskötande choke :BlackSusan skrev:Finns det någon som har tips på vad man kan hitta på för roligt med en sån motor utan att jag behöver byta huv på bilen.
http://static.summitracing.com/global/i ... 0670_w.jpg
Best,nummer : HLY-0-80670
hos Summit.
---------------
Ett Weiand Action+ Aluinsug, Square Bore CBB Oval Port :
http://static.summitracing.com/global/i ... d-8013.jpg
Best,nummer : WND-8013
hos Summit.
----------------
Hedman Street Headders, 2"p & 3"c :
http://static.summitracing.com/global/i ... 8090_w.jpg
Best,nummer : HED-68090
hos Summit.
Tips är att linda dessa med Avgasbandage:
http://static.summitracing.com/global/i ... -11001.jpg
Best,nummer : DEI-010102
på Summit. (Du behöver 2st rullar om man skall göra båda Headderserna).
Många fördelar med detta, men främst för din skull för att slippa problem med överhettad startmotor.
(Det finns även andra former tex, Cheramisk coating osv, men det är dyrare isf.)
Ett friflödande dubbelt 2,5" Avgassystem med ljuddämpare utav "raktigenom typ" passar bra till detta,
En ev, "H-pipa" mellan avgasrören under bilen hjälper ytterligare till.
----------------
Sen en naturligvis en helservice.
Ingående i detta ett friskt tändsystem med alla nya slitdelar, + gärna en högeffektständspole tex, 45,000v MSD Blaster 2 :
http://static.summitracing.com/global/i ... d-8202.jpg
Best,nummer : MSD-8202
hos Summit.
----------------
kör du med en HEI tändning så har Summit ett uppgraderingskit till 50,000v :
http://static.summitracing.com/global/i ... 850013.jpg
Best,nummer : SUM-850013
hos Summit.
-----------------
Kör du med Automatlåda & är villig att byta ut turbinen så kan denna göra det lite skojjigare : Summit Racing 12"coverter 1700v stallspeed :
http://static.summitracing.com/global/i ... 700351.jpg
Best,nummer : SUM-G2700
på Summit.
När servicen & filterbytet ändå utförs på lådan så kan ett lite roligare Shift-Kit lätt installeras :
http://static.summitracing.com/global/i ... -10225.jpg
Best,nummer : BMM-20260
på Summit.
(Välj isf, Street/Strip steget vid installationen).
-------------
Delarna ovan bör ge dig en betydligt roligare bil,
Alla delarna ovan ligger lågt i prisklass & är inga som helst märkvärdigheter att installera.
Tipsen är utförda efter tanken på att din bil nu är orginal eller näst intill.
Är man villig att öppna upp plånboken betydligt mer för att öppna upp motorn & börja byta ut grund-delar så kan under utföras, men detta kräver då nåt helt annat än jag fick uppfattningen om att frågeställningen var utav för art.
MVH,
[Edit, Såg att jag i mitt tips hade fått in fel turbin, nu är den rätt däremot].
454 Power -74
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: Trimma 454
Som sagt per mail åxå då så tror jag att det rekommenderade insuget inte skall vara några större problem att få plats med fast du har en orginalhuv på nu.BlackSusan skrev:Tack för dina tips. Det var ung det som jag tänkt att göra. Har kollat runt lite på olika insug och dom flesta verkar vara för höga så det blir väl att byta eller modifiera huven i alla fall.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com