Corvette med katalysator
Corvette med katalysator
Har hittat en Corvette i tyskland som jag funderar på att ta hem. Av någon anledning är det katalysator/lambda installerat...
Någon som vet vad en ny styrbox skulle kosta?
Årsmodellen är -80
Någon som vet vad en ny styrbox skulle kosta?
Årsmodellen är -80
-
- Corvetteälskare
Menar du att dom klagar på att det sitter avgasrening på bilen?paros skrev:Problemet är att det står i det tyska regbeviset vilket Bilbesiktningen inte verkade gilla...
Måste säga att dom är bra roliga och lustiga ibland, klaga på att bilen avgasrenas när man ska besikta in den, jag kanske har förståt det här fel nu, men jag skulle inte förvånna mig om någon konstig lag säger att man inte får ha det

Lycka till, borrde åtminstone vara enklare att snacka bort än tvärt om att det ska sitta katalysator och inte gör det.
Mvh
MrV8
-
- Corvetteälskare
Ja, från och med 1975 infördes katalysator på i stort sett alla amerikanska bilar och även Corvette. Det är därför som t.ex. 1975 och framåt har ett enkelt avgassystem även om det är två utblås bak. Det tillkom också extra värmeskydd i golvet osv. Om jag kommer ihåg rätt så infördes till och med plåtgolv delvis från och med 1975 just på grund av värmen från katalysatorn. På grund av dessa mycket tidiga krav så är amerikanska motorer anpassade för blyfri bensin redan från början av 70-talet.
Corvetter har alltid bara byggts i USA, så det har aldrig funnits några direkta Europaanpassade bilar, ja, bortsett från lysen på senare årsmodeller av bilarna. Därför har din bil haft katalysator från början. Sedan kan det ju ha hänt att någon plockat bort den och senare satt tillbaka den på senare år.....
/Björn
Corvetter har alltid bara byggts i USA, så det har aldrig funnits några direkta Europaanpassade bilar, ja, bortsett från lysen på senare årsmodeller av bilarna. Därför har din bil haft katalysator från början. Sedan kan det ju ha hänt att någon plockat bort den och senare satt tillbaka den på senare år.....
/Björn