Insug 454
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
Insug 454
Någon som kan hjälpa mig ang nytt insug till min 454 -74. Jag letar efter ett aluinsug som är lågt nog för att slippa modifiering av motorhuven. Jag har kollat runt lite i några kataloger men där står ju inte hur höga dom är. Tänkte byta insug, förgasare, tändning och sätta på headers på min bil som då förhoppningsvis kommer att bli ännu roligare att köra. Corvett C3 är en helt otroligt underbar bil, både att köra och att se på.
454 Power -74
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Jag har sedan många år tillbaka ett Edelbrock Torker II insug på min 74:a 454. Använder orginal motorhuv, luftrenare etc. utan problem.
Finns t.ex. på Summit Racing www.summitracing.com
Artikelnummer EDL-5061, $205.95 (på Summit)
Mvh, Björn
Finns t.ex. på Summit Racing www.summitracing.com
Artikelnummer EDL-5061, $205.95 (på Summit)
Mvh, Björn
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
Tjena Björn. Vad har du mer för "grejer" på din Corvette? Kam, förgasare mm?
Jag tänkte bara satsa på ett insug ny förgasare, headers. Det kommer nog att göra gott.
Jag tänkte bara satsa på ett insug ny förgasare, headers. Det kommer nog att göra gott.
Björn Leidelöf skrev:Jag har sedan många år tillbaka ett Edelbrock Torker II insug på min 74:a 454. Använder orginal motorhuv, luftrenare etc. utan problem.
Finns t.ex. på Summit Racing www.summitracing.com
Artikelnummer EDL-5061, $205.95 (på Summit)
Mvh, Björn
454 Power -74
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Oj, nu ska vi se.....för det första har jag haft min bil i snart 17 år så den har genomgått en del "utveckling"! I huvudsak har det varit i två stora steg:
1. Original kaross, inredning bromsar etc. Renoverad hjulupphängning med glasfiberfjäder bak och tillhörande lite hårdare fjädrar fram. Original motorblock och toppar, men Torker II insug, Holley 750 förgasare, headders + Supertrapp ljuddämpare, original luftburk, en Competition Cams kamaxel anpassad för originalkompression (kommer inte ihåg exakta värden på den!) och en allmänt genomgången motor med nya lager etc. En hel del "piggare" än en originalmotor.
2. För ca 4 år sedan blev det lite större uppdateringar: Fortfarande original kaross, men nya sportstolar och 4-punktsbälten, helt ny VBP hjulupphängning med nya bärarmar, fjädrar osv., SSBC aluminiumbromsok och nya bromsskivor, 6-växlad manuell Richmond Gear växellåda, Edelbrock ovalports aluminiumtopplock, Torker II insuget, Holley TBI insprutning, nya kolvar som ger ca 9.5:1 i kompression, en rullkamaxel, fortfarande original luftburk och samma gamla headders + Supertrapp. Motorn är bromsad till 450 hk/ 600 Nm med den kombinationen, och bilen orkar upp i ca 265 km/timmen utan allför lång raksträcka. Bilen är dock inte anpassad för strippen, så jag har ingen aning om vad den har för prestanda där.
Mvh, Björn
PS Du får gärna ringa mig på 013-621 (kvällar) om du vill fråga mer om Corvette 74....
1. Original kaross, inredning bromsar etc. Renoverad hjulupphängning med glasfiberfjäder bak och tillhörande lite hårdare fjädrar fram. Original motorblock och toppar, men Torker II insug, Holley 750 förgasare, headders + Supertrapp ljuddämpare, original luftburk, en Competition Cams kamaxel anpassad för originalkompression (kommer inte ihåg exakta värden på den!) och en allmänt genomgången motor med nya lager etc. En hel del "piggare" än en originalmotor.
2. För ca 4 år sedan blev det lite större uppdateringar: Fortfarande original kaross, men nya sportstolar och 4-punktsbälten, helt ny VBP hjulupphängning med nya bärarmar, fjädrar osv., SSBC aluminiumbromsok och nya bromsskivor, 6-växlad manuell Richmond Gear växellåda, Edelbrock ovalports aluminiumtopplock, Torker II insuget, Holley TBI insprutning, nya kolvar som ger ca 9.5:1 i kompression, en rullkamaxel, fortfarande original luftburk och samma gamla headders + Supertrapp. Motorn är bromsad till 450 hk/ 600 Nm med den kombinationen, och bilen orkar upp i ca 265 km/timmen utan allför lång raksträcka. Bilen är dock inte anpassad för strippen, så jag har ingen aning om vad den har för prestanda där.
Mvh, Björn
PS Du får gärna ringa mig på 013-621 (kvällar) om du vill fråga mer om Corvette 74....
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
Coolt
Det låter som du har en riktigt cool bil nu. Hur gick bilen med det insuget och en 750 förgasare? Är inte det lite väl stora grejer för en sån motor, otrimmad för övrigt menar jag. Insuget är väl som bäst mellan 2,500- 6,500 varv. Jag hade tänkt mig ett insug som funkar från noll till 6,500 varv och en 670 holley Square bore förgasare. Är jag fel ute? Jag vill ha en motor som drar jämt över hela registret. Sen ska jag naturligtvis sätta på ett par headers och en ny tändning. Jag tror/hoppas det blir vad jag tänkt mig. Nästa steg blir nog nya kolvar och en lite vassare kam men det blir nog inte förän nästa vinter igen kanske.
Björn Leidelöf skrev:Oj, nu ska vi se.....för det första har jag haft min bil i snart 17 år så den har genomgått en del "utveckling"! I huvudsak har det varit i två stora steg:
1. Original kaross, inredning bromsar etc. Renoverad hjulupphängning med glasfiberfjäder bak och tillhörande lite hårdare fjädrar fram. Original motorblock och toppar, men Torker II insug, Holley 750 förgasare, headders + Supertrapp ljuddämpare, original luftburk, en Competition Cams kamaxel anpassad för originalkompression (kommer inte ihåg exakta värden på den!) och en allmänt genomgången motor med nya lager etc. En hel del "piggare" än en originalmotor.
2. För ca 4 år sedan blev det lite större uppdateringar: Fortfarande original kaross, men nya sportstolar och 4-punktsbälten, helt ny VBP hjulupphängning med nya bärarmar, fjädrar osv., SSBC aluminiumbromsok och nya bromsskivor, 6-växlad manuell Richmond Gear växellåda, Edelbrock ovalports aluminiumtopplock, Torker II insuget, Holley TBI insprutning, nya kolvar som ger ca 9.5:1 i kompression, en rullkamaxel, fortfarande original luftburk och samma gamla headders + Supertrapp. Motorn är bromsad till 450 hk/ 600 Nm med den kombinationen, och bilen orkar upp i ca 265 km/timmen utan allför lång raksträcka. Bilen är dock inte anpassad för strippen, så jag har ingen aning om vad den har för prestanda där.
Mvh, Björn
PS Du får gärna ringa mig på 013-621 (kvällar) om du vill fråga mer om Corvette 74....
454 Power -74
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Med kominationen, insug Torker II, vassare kamaxeln, Holley 750 (vakumstyrt andrasteg) och headders gick motorn jättesnällt från alla varvtal. Mellan TH400 lådan och monteringen av den 6-växlade så körde jag ett par år med en original Corvette 74 4-växlad låda och det var inga större problem att starta på 3-ans växel för motorn är så stark redan från låga varv. Det hördes på tomgången att det var en lite vassare kamaxel i motorn, men den gick lugnt och fint på tomgång vid ca 600 varv (original tomgångsvarvtal).
Det stämmer att insuget är angivet från 2500 varv och upp, men motorn går helt lugnt och drar utan problem redan från tomgång med det insuget. Det är så pass mycket vrid i en 454 att det inte märks så mycket om du tappar några "hästar" på lågvarv pga grund av att du använder ett enplansinsug. Med original ovalportstoppar så får du en fin och stadig tomgång/lågvarvsegenskaper utan problem. Det är kamaxeln som styr väldigt mycket av karaktären på motorn.
Så länge du har originalkompressionen i motorn är det ingen vits med en alltför vass kamaxel. Jag pratade med kamaxeltillverkaren i USA och berättade hur min motor var uppbyggd och så rekommenderade dom kam.
Med originalkompression och original typ av ventilfjädrar i en 454 så får du en bra tomgång och bra låvarvsegenskaper, dock får du max effekt ungefär vid 5000 varv, dvs. den vill inte dra mycket längre än till ca 5500 varv.
Vill du ha en motor som varvar mer så får du gå lite längre. Med ett så kallat 2-bultat block (som det är original i en 74:a) så kan man bygga en bra motor som varvar upp till 6500 varv. Det innebär dock att man bör balansera motorn och välja en uppsättning moderna aluminiumkolvar (behöver inte vara den dyrare smidda typen). För övrigt är originalvevaxlen etc. helt ok. Jag ville ha ut mer effekt ur min motor, men samtidigt behålla full körbarhet på 95 oktan etc. Jag valde därför 9.5 kompression, balansering, aluminiumtopparna (dock fortfarande ovalportsutförandet) och en modern rullkamaxel med hydrauliska lyftare (enligt rekommendation från Comp Cams). Till sist satte jag i dom moderna så kallade "bee-hive" ventilfjädrarna. Efter det blev det en helt annan motor. Betydligt varvvilligare och det märks om jag kör sakta på en hög växel att den inte går riktigt jämt under ca 2500 varv och att den verkligen vaknar "till liv" kring 3000 varv. Nästa steg är givetvis att gå upp i kompression etc. för att bygga en ännu vassare motor..... Jag vill dock behålla full körbaret, 95 oktan, kunna stå på tomgång hur länge som hellst utan värmeproblem etc. så därför vill jag inte gå längre.
Glömde också nämna att jag använder MDS,s 6AL system, dvs. deras enklaste system, tillsammans med deras fördelare.
Till sist, som svar på din fråga, ja en 670 räcker mycket bra. 750 förgasaren satt dock på när jag köpte bilen och jag hade aldrig några problem med den. Har även kört en hel del med en 700 Holley "doble-pump" modell som också följde med bilen och som fungerade bra. Det fina med Torker II är just att det passar utan problem under originalhuven och med original luftburk. Jag tror för övrigt att det är mycket begränsat med insug (om det ens finns något anna!) till 454 om du vill använda huv och luftburk.
Hmmm....det blev ett långt svar....
/Björn
Det stämmer att insuget är angivet från 2500 varv och upp, men motorn går helt lugnt och drar utan problem redan från tomgång med det insuget. Det är så pass mycket vrid i en 454 att det inte märks så mycket om du tappar några "hästar" på lågvarv pga grund av att du använder ett enplansinsug. Med original ovalportstoppar så får du en fin och stadig tomgång/lågvarvsegenskaper utan problem. Det är kamaxeln som styr väldigt mycket av karaktären på motorn.
Så länge du har originalkompressionen i motorn är det ingen vits med en alltför vass kamaxel. Jag pratade med kamaxeltillverkaren i USA och berättade hur min motor var uppbyggd och så rekommenderade dom kam.
Med originalkompression och original typ av ventilfjädrar i en 454 så får du en bra tomgång och bra låvarvsegenskaper, dock får du max effekt ungefär vid 5000 varv, dvs. den vill inte dra mycket längre än till ca 5500 varv.
Vill du ha en motor som varvar mer så får du gå lite längre. Med ett så kallat 2-bultat block (som det är original i en 74:a) så kan man bygga en bra motor som varvar upp till 6500 varv. Det innebär dock att man bör balansera motorn och välja en uppsättning moderna aluminiumkolvar (behöver inte vara den dyrare smidda typen). För övrigt är originalvevaxlen etc. helt ok. Jag ville ha ut mer effekt ur min motor, men samtidigt behålla full körbarhet på 95 oktan etc. Jag valde därför 9.5 kompression, balansering, aluminiumtopparna (dock fortfarande ovalportsutförandet) och en modern rullkamaxel med hydrauliska lyftare (enligt rekommendation från Comp Cams). Till sist satte jag i dom moderna så kallade "bee-hive" ventilfjädrarna. Efter det blev det en helt annan motor. Betydligt varvvilligare och det märks om jag kör sakta på en hög växel att den inte går riktigt jämt under ca 2500 varv och att den verkligen vaknar "till liv" kring 3000 varv. Nästa steg är givetvis att gå upp i kompression etc. för att bygga en ännu vassare motor..... Jag vill dock behålla full körbaret, 95 oktan, kunna stå på tomgång hur länge som hellst utan värmeproblem etc. så därför vill jag inte gå längre.
Glömde också nämna att jag använder MDS,s 6AL system, dvs. deras enklaste system, tillsammans med deras fördelare.
Till sist, som svar på din fråga, ja en 670 räcker mycket bra. 750 förgasaren satt dock på när jag köpte bilen och jag hade aldrig några problem med den. Har även kört en hel del med en 700 Holley "doble-pump" modell som också följde med bilen och som fungerade bra. Det fina med Torker II är just att det passar utan problem under originalhuven och med original luftburk. Jag tror för övrigt att det är mycket begränsat med insug (om det ens finns något anna!) till 454 om du vill använda huv och luftburk.
Hmmm....det blev ett långt svar....
/Björn
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
telenr?
Björn, det var ett riktigt konstigt telenummer du gav mig. 013/621, det fattas nog ett par siffror.
454 Power -74
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
här är ett som skall passa dina önskemål, förvisso polerat, men det skall det väl vara på vetten, vet inte hur de mäter höjden, med eller utan luftfilter- och vilket i så fall. Du får mäta dig fram.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
mina barn skall få arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra