Jovisst, jag är en av konkurrenterna som drabbas, MEN det är inte det som är problemet! Jag överlever.Keller skrev:bobrob, om jag inte minns fel så är väl du en av konkurrenterna? är väll inte så konstigt om du inte uppskattar denna rabatt
Du får kanske fundera på att handla från Kina själv, så behöver du inte belastas med kosnaderna in om USA. En ZR1 fälg för 100 kronor, ger mer klirr i den egna kassanBobrob skrev:Ursäkta mig, MEN jag hävdar bara att Ecklers 25%-iga rabatt inte är affärsmässig. En affärsmässig rabattsättning skall basera sig på kundens motprestation - t.ex. baserad på volym, gemensamma bulkinköp, avsäga sig service och garantier etc. I detta fallet gäller ju förståss det sistnämnda d.v.s. att man avsäger sig garantier baserade på den svenska konsumentköplagen - det motiverar ju en viss rabatt - men är det bra för medlemmarna?
Vi får väl alla se konsekvensen av detta om en 3-4 månader - och jag tror att den kommer att bli stor - och inte bara positiv!
Trots allt tror jag att det är viktigare med Rätt pris än Lågt pris.
Lycka till med era inköp oavsett om ni köper direkt från Ecklers eller använder lokala kanaler!
Ja du Tomten.Tomten skrev:Ja du Robert,
Även jag reagerar på dina inlägg. Det är en av clubens främsta uppgifter att verka för medlemmarna och det gör man bl.a. genom att utverka rabatter på delar, försäkringar, bensin m.m. Tycker Du att ett företag förstör marknaden för Dig ska Du vända till företaget och inte till clubens kämpande, aktiva styrelse.
Vänligen
"Tomten"
Tomten,Tomten skrev:Du kan vara lugn Robert, cluben har inte lovat någon som helst motprestation.
Jag kan inte låta bli att förvånas över din reaktion. Själv är jag som medlem mycket tacksam för att cluben lyckas förhandla fram rabatter, ju högre desto bättre, och jag har fullt förtroende för den eller dom som sköter dessa frågor.
Vänligen
"Tomten"
Intessant. Låt oss titta på ett annat exempel - en Shop Service Manual för en 2000'a. Ecklers vill ha $189.99 men Corvette Central $159.95. Mitt pris blir fritt Täby = SEK 1.836 och Ecklers jag räknar med låga $60 i frakt - ger $202.50 (dollar=7.00) + avgifter färsäkring 1%, tull 3,5% och moms 25% = SEK 1.852 - osäkerheten ligger i fraktavgiften som lätt blir högre vid små leveranser.Gibzon skrev:Vi drabbas ju alltid av konkurrenter när vi gör affärer,bra och dåliga.
Vad det gäller Ecklers och dig har jag gjort följande kalkyl
Inköp $ 500
Rabatt $ 125
Netto $ 375
Frakt $ 100 (Högt räknat)
Tot $ 475
Moms 25% $ 119
Tull 3% $ 15
Totalt $ 609 xsek 7.00= sek4263
När jag köper samma hos dig får jag väl betala
$500x sek11.48=sek5740
En icke obetydlig skillnad på sek 1477.
Detta förutsatt att din leverantör och Ecklers har samma bruttopris.
Nog har du väl lite rabatt på dina inköp hos din leveratör och betydligt billigare flygfrakt jämfört med vad Ecklers debiterar.
Sedan har du ju rätt i att det är enklare med garantier och felleveranser om man handlar i Sverige.
Det vore väl konstigt om styrelsen som du ger dig på skulle tacka nej till rabatter för att skydda sina andra sponsorer utan skall handla i medlemmarnas intresse.Undrar också om alla rabatt avtal ska vara offentliga så alla förfördelade få insyn och anpassa sina.
hmm, nu har jag suttit tyst och lyssnat länge.. och måste ju säga att jag blir lite konfunderad på det hela.. trots att jag instämmer i LITANIAN om att ÄCKLERS med Debbie i spetsen är riktiga klappträn.. Så måste jag ifrågasätta din syn på affärsmässighet. Mig veteligen är en affärsuppgörelse strikt konfideciell mellan köpare och säljare..I det här fallet får vi och har inte rätt att veta mer än det som ecklers vill att vi skall få veta. En konkurrent kan ju knappast ges tillåtelse att glida in på ett banaskal och sitta med vid förhandlingsbordet och ha synpunkter på om rabatten är rimlig eller inte.. Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så har ju ecklers rätt att ge bort grejjerna, bara för att konkurera ut dig, om de så vill.. Även om det både är oetiskt och oseriöst.Bobrob skrev:Ursäkta mig, MEN jag hävdar bara att Ecklers 25%-iga rabatt inte är affärsmässig. En affärsmässig rabattsättning skall basera sig på kundens motprestation - t.ex. baserad på volym, gemensamma bulkinköp, avsäga sig service och garantier etc. I detta fallet gäller ju förståss det sistnämnda d.v.s. att man avsäger sig garantier baserade på den svenska konsumentköplagen - det motiverar ju en viss rabatt - men är det bra för medlemmarna?
Jake - jag håller med dig - visst affärsuppgörelser skall ju vara konfidensiella - jag berättar inte vem som köpt vad och till vilket pris. Men tillbaks till det som var min primära frågeställning - 25% rabatt utan motprestation av kunden är inte affärsmässig - det har alla säljtränade fått lära sig. Hade känts bättre om de ställt något motkrav typ bulkköp, samköp eller viss volym - men nu förstår jag att Ecklers har (som i exemplet ovan) extra höga priser som föranleder extra höga rabatter för att komma ner på en rimlig marknadsmässig nivå - men förstå min chock när jag fick denna rabattsats i ansiktet i torsdag - när jag vet att den aldrig skulle komma ifråga hos mina leverantörer CC och MAM som redan har en bra prisbild.Jake skrev:hmm, nu har jag suttit tyst och lyssnat länge.. och måste ju säga att jag blir lite konfunderad på det hela.. trots att jag instämmer i LITANIAN om att ÄCKLERS med Debbie i spetsen är riktiga klappträn.. Så måste jag ifrågasätta din syn på affärsmässighet. Mig veteligen är en affärsuppgörelse strikt konfideciell mellan köpare och säljare..I det här fallet får vi och har inte rätt att veta mer än det som ecklers vill att vi skall få veta. En konkurrent kan ju knappast ges tillåtelse att glida in på ett banaskal och sitta med vid förhandlingsbordet och ha synpunkter på om rabatten är rimlig eller inte.. Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så har ju ecklers rätt att ge bort grejjerna, bara för att konkurera ut dig, om de så vill.. Även om det både är oetiskt och oseriöst.Bobrob skrev:Ursäkta mig, MEN jag hävdar bara att Ecklers 25%-iga rabatt inte är affärsmässig. En affärsmässig rabattsättning skall basera sig på kundens motprestation - t.ex. baserad på volym, gemensamma bulkinköp, avsäga sig service och garantier etc. I detta fallet gäller ju förståss det sistnämnda d.v.s. att man avsäger sig garantier baserade på den svenska konsumentköplagen - det motiverar ju en viss rabatt - men är det bra för medlemmarna?
För robert, jag vet inte hur du driver din firma, men jag hoppas att den dagen jag köper grejjer av dig att du inte sprider de uppgifterna till Kreti och Pleti.
Jo gbak, jag har redan tagit upp detta med mina leverantörer - får se vad det leder till. MEN nu visar ju min tidigare Shop Service Manual - kalkyl att det verkar som om Ecklers har väsentligt högre riktpriser ($189 mot $159) så att de måste ge en hög rabatt för att komma ner på en rimlig prisnivå (vet inte om detta stämmer för hela deras sortiment). Och som du säger (jag har hört det från andra) man får inte alltid snabba svar via e-mail från Ecklers - kanske inte är så kul när man fått en felaktig/defekt leverans och vill reklamera. Det blir dyrt att ringa och engelskan kanske inte alltid är den bästa (dom brukar klaga på att jag pratar som kocken i The Muppet Show).gbak skrev:Bobrob:
Du kanske kunde använda Ecklers 25% rabatt som ett argument/slagträ för att få lägre inköpspriser hos Corvette Central och Mid America Motorworks mm.
Rimligen så kommer du ju att få sälja mindre nu, vilket ju i sin tur missgynnar dina inköpskällor och eftersom de säkert precis som Ecklers är intresserade av 2000 svenska Corvettägare så borde du kunna förhandla fram bättre priser hos dem.
I slutänden så gynnas då alla vi som är CCS medlemar genom att priserna sänks hos flera lev.
Jag tycker det är jättebra att CCS styrelse lyckats förhandla fram en så bra rabatt åt alla oss som håller på och renoverar våra Corvetter.
Sedan är det naturligtvis tråkigt att det drabbar små företag som inte har samma stora omsättning på delar och inte heller de förutsättningarna till prissänkningar som de stora drakarna har.
Men nu lever vi ju i en föränderlig värld med marknadsekonomi och det måste vi alla acceptera.
Priset är ju bara en del i en affär det finns många andra parametrar också som levsäkerhet, reklamationer mm. Om du inte kan sänka dina priser eller förhandla fram bättre rabatter från dina underleverantörer, så får du helt enkelt bli bättre på nåt annat som gör att vi istället väljer ditt företag framför Eckler's. Vilket inte kan vara speciellt svårt, med tanke på att Eckler's är ena riktiga klantar när det gäller mail konversation och reklamationer bl.a.
Fö så har den tidigare förhandlade rabatten (10% tror jag det var) i vissa fall helt uteblivit för mig, trots att jag påpekat det till Eckler's i samband med att jag placerat min order..
Bra svarBobrob skrev:Jake - jag håller med dig - visst affärsuppgörelser skall ju vara konfidensiella - jag berättar inte vem som köpt vad och till vilket pris. Men tillbaks till det som var min primära frågeställning - 25% rabatt utan motprestation av kunden är inte affärsmässig - det har alla säljtränade fått lära sig. Hade känts bättre om de ställt något motkrav typ bulkköp, samköp eller viss volym - men nu förstår jag att Ecklers har (som i exemplet ovan) extra höga priser som föranleder extra höga rabatter för att komma ner på en rimlig marknadsmässig nivå - men förstå min chock när jag fick denna rabattsats i ansiktet i torsdag - när jag vet att den aldrig skulle komma ifråga hos mina leverantörer CC och MAM som redan har en bra prisbild.Jake skrev: hmm, nu har jag suttit tyst och lyssnat länge.. och måste ju säga att jag blir lite konfunderad på det hela.. trots att jag instämmer i LITANIAN om att ÄCKLERS med Debbie i spetsen är riktiga klappträn.. Så måste jag ifrågasätta din syn på affärsmässighet. Mig veteligen är en affärsuppgörelse strikt konfideciell mellan köpare och säljare..I det här fallet får vi och har inte rätt att veta mer än det som ecklers vill att vi skall få veta. En konkurrent kan ju knappast ges tillåtelse att glida in på ett banaskal och sitta med vid förhandlingsbordet och ha synpunkter på om rabatten är rimlig eller inte.. Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så har ju ecklers rätt att ge bort grejjerna, bara för att konkurera ut dig, om de så vill.. Även om det både är oetiskt och oseriöst.
För robert, jag vet inte hur du driver din firma, men jag hoppas att den dagen jag köper grejjer av dig att du inte sprider de uppgifterna till Kreti och Pleti.
Ok, jag har snackat med Ingvar och vi kanske alla har lärt oss något av denna debatt - även ni som kunder och köpare - så låt oss nu återgå till den vanliga "trista" vardagen - det är snart måndag morgon.
Och visst, även du är välkommen som kund hos mig - och en del grejor är jag riktigt billig på!