Har inte varit här på Forumet på ett år, då jag sist hade lite elproblem med min C5 cab-00. Fick en kanonbra hjälp då och hoppas på det igen.
Nu är det ny bil och nya el-problem/fel. Har nu införskaffat mig en svart skönhet utan tak av årsmodell 2003. Det ena problemet som blinkar envetet i displayen är "Service Column Lock". Detta kommer upp varje gång jag startar. Trodde att det skulle tas om hand av GM:s garantiutbyte på detta, men när vi kollar med service/generalagent säger dessa att åtgärden/kampanjen är avslutad vad gäller min bil. Tips ???
Det andra displayblinket är "Active Handling Service Soon". Kommer upp efter en stunds körning (10-20 min), först enbart som en indikering på att systemet jobbar, typ ett par tre blink, sedan kopplas systemet ur och den "gula sladdande bilen" lyser på instrumenteringen. Vad göra ???
Tacksam för alla tips !
Hej där.
Colum lock...är en följetong för C5.Garanifixet är en safety recall och avslutas alldrig. Cad. EU hävdar att är recalen utförd tar man inget framtida ansvar för rattlåset. Ta reda på om recalen är gjord på din bil. Ring Holland +31 30 634 6100 och prata med dom.
AH...läs av felkoderna. Gör en sökning på forumet, det har skrivits en del om AH.
Hur är konditionen på batteriet? Denna är kritisk för CL och AH. Bara en tanke!
Max
Garantiåtgärden vad gäller "Column lock" är utförd i april 2006 enligt Cadillac Sverige och därför "closed" enligt dom. Det ser därför svårt ut att få det genomgånget igen på garantin ??? Kan dom verkligen avsäga sig ansvaret här ???
Skall kolla felkoderna i helgen vad gäller AH:n, men efter tidigare sökning här på forumet hittade jag ingen som råkat ut för samma problem.
Enda jag såg var tips om glapp vid hjulkontakter. Gäller detta både fram och bak ?
Tacksam för all hjälp eller tips i ärendet.
På -03 innebar recallen omprogramering av PCM och kontroll med Tech II.
Detta gjorde egentligen inget åt rattlåset utan säkerställer att bilen INTE går att köra med ratten låst.
Blir nog svårt att få det via garantin. Jag vet fler som försökt men fått nobben. Det är en tämligen dyr operation. Tror att det bästa är att skaffa ett Colum Lock Bypass från USA.
Någon som har erfarenhet av detta???
Angående AH...kolla koderna och återkom. Om hjulsensorerna spökar framgår det av felkoderna.
// Max
Max M skrev:Tror att det bästa är att skaffa ett Colum Lock Bypass från USA.
// Max
Har Column lock bypass kit ligger på hyllan, kolla vette.se under utförsäljning!
När det gäller Active handling så är alla felkoder du kan hitta under 20-TCS guld värda, posta felkoderna här så får du garanterat snabbt svar (från Max )
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Max M skrev:På -03 innebar recallen omprogramering av PCM och kontroll med Tech II.
Detta gjorde egentligen inget åt rattlåset utan säkerställer att bilen INTE går att köra med ratten låst.
Blir nog svårt att få det via garantin. Jag vet fler som försökt men fått nobben. Det är en tämligen dyr operation. Tror att det bästa är att skaffa ett Colum Lock Bypass från USA.
Någon som har erfarenhet av detta???
Angående AH...kolla koderna och återkom. Om hjulsensorerna spökar framgår det av felkoderna.
// Max
Har monterat en CLB i min 2001 Z06 efter en del hängningar av rattlåset - och nu slipper jag problemet. Med CLB'n kopplas rattlåset bort, men CLB'n simulerar rattlåset - och datorn tror därmed att allt är som vanligt. Har några liggandes på hyllan - kommer från Corvette Central $69.95 * min dollarfaktor - monteras under rattstången på 30 minuter och problemet är borta. Läs mer på www.corvetteforum.com - där rekommenderas CLB och varnas för recallen som säges inte lösa problemet.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare www.VetteParts.se
Har nu beställt en ny CLB, vilket verkar vara det enklaste sättet att komma ifrån felet, enligt både er och de på det amerikanska forumet.
Jag har förvisso inte haft problem med själva rattlåset, utan bara av att "Service Column Lock" har lyst, men det är ju bättre att förebygga...
Vidare fick jag 8 olika felkoder enligt följande :
28-TCS - C1287h, C1288H
BO-RFA - U1096H, U1064H, U1016H, C2100H, C2105, C2110H
Tacksam för en förklaring vad dessa koder innebär.
Stefan B. skrev:Har nu beställt en ny CLB, vilket verkar vara det enklaste sättet att komma ifrån felet, enligt både er och de på det amerikanska forumet.
Jag har förvisso inte haft problem med själva rattlåset, utan bara av att "Service Column Lock" har lyst, men det är ju bättre att förebygga...
Vidare fick jag 8 olika felkoder enligt följande :
28-TCS - C1287h, C1288H
BO-RFA - U1096H, U1064H, U1016H, C2100H, C2105, C2110H
Tacksam för en förklaring vad dessa koder innebär.
/ Stefan
28 TCS Traction Control system ABS
B0 RFA Remote Function Actuation
DTC C1287 Steering Sensor Rate Malfunction (Speed that the steering wheel appears to be turning)
DTC C1288 Steering Sensor Circuit Malfunction (Speed that the steering wheel appears o be turning error and/or if the analog degree differs from the digital degrees by more then 25 degrees for 5 seconds when the vehicle is not in a Active handling event)
Tyvärr är det vanligt att någon har lossat rattstången(i motorrummet) vid någon form av service och då lyckats rotera ratten mer än ett varv vilket förstör sensorn. Självklart kan det vara andra orsaker som glapp, fukt etc.
[EDIT]
Glömde .... U koderna är inget att bry sig om, det är tillfälliga kommunikationsfel mellan bilens olika datorer.
DTC C2100 Left Front TPM Sensor Malfunction (däckstrycksensorn)
DTC C2105 Right Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2110 Right Rear TPM Sensor Malfunction
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
OK, kan detta även påverka rattlåset och vara orsaken till "Service Column Lock" ?
Eller är detta felorsaken till AH:n och hur fixar man isåfall det ?
Dom andra felkoderna påverkar inte detta ?
Stefan B. skrev:OK, kan detta även påverka rattlåset och vara orsaken till "Service Column Lock" ?
Eller är detta felorsaken till AH:n och hur fixar man isåfall det ?
Dom andra felkoderna påverkar inte detta ?
/ Stefan
Hittar inget i service manualerna att Service Column Lock skulle ha med ditt AH (steering sensor) problem att göra. Men om någon har varit inne o mekkat under rattstången kan det vara möjligt att det har ställt till något, kablage/givare etc till båda funktionerna finns där.
De andra felkoderna har inte med detta att göra.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
OK, om jag förstår dig rätt så kan man tro att AH-problemet hänger samman med steering sensor problemet eftersom det är den enda felkoden som dyker upp ?
Jag fortsätter alltså med att montera ny CLP och söka efter kablage skador eller annat runt omkring rattstången i cupén ?
Hur kan man testa/åtgärda sensorn ?
Stefan B. skrev:OK, om jag förstår dig rätt så kan man tro att AH-problemet hänger samman med steering sensor problemet eftersom det är den enda felkoden som dyker upp ?
Jag fortsätter alltså med att montera ny CLP och söka efter kablage skador eller annat runt omkring rattstången i cupén ?
Hur kan man testa/åtgärda sensorn ?
/ Stefan
Steering sensor problemet HAR med AH att göra, fungerar inte sensorn så kopplas AH systemet ur och lamporna tänds. Ska försöka scanna felsökningssidorna i manualen i kväll.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Oj, det var en del att gå igenom, kanske inte för en amatör som en annan...
Skall väl ändå försöka titta på det under helgen (om husrenoveringen tillåter!!!). All snö inbjuder ju ändå inte till provkörning just nu...
Om hjälp skulle behövas framöver, finns det någon Ni kan rekomendera i Skaraborgs regionen ???
En sista fundering; de här felkoderna 1287 & 1288, bör inte dessa komma upp varje gång systemet kopplas ur ? Eller tyder detta på att något gått sönder en gång och att systemet därmed uppträder difust efter det ?
Stefan B. skrev:Oj, det var en del att gå igenom, kanske inte för en amatör som en annan...
Skall väl ändå försöka titta på det under helgen (om husrenoveringen tillåter!!!). All snö inbjuder ju ändå inte till provkörning just nu...
Om hjälp skulle behövas framöver, finns det någon Ni kan rekomendera i Skaraborgs regionen ???
En sista fundering; de här felkoderna 1287 & 1288, bör inte dessa komma upp varje gång systemet kopplas ur ? Eller tyder detta på att något gått sönder en gång och att systemet därmed uppträder difust efter det ?
Tacksam för all hjälp "so far" !!!
/ Stefan
att det står h efter koderna betyder att det är history. Om koderna sätts när du startar bilen så står det ett c (current) efter. Om det kommer tillbaks efter att du nollställt dem med ett c efter eller att de sätts till history på en gång så har du någon form av intermittent fel = värsta sorten
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hej igen !
"Smet" från min husrenovering i helgen och monterade dit den nya bypassen. Döm av min förvåning när det fortfarande visade "service column lock" när jag startade på nytt !!! Skall inte det vara förbi kopplat nu ???
Bilen startade utan problem, men visade lågt batteri, så jag fullladdade det under natten och provade det imorse igen, men med samma resultat.
Är det batteriet som spökar och ett utbyte av detta som behövs ?
Stefan B. skrev:Hej igen !
"Smet" från min husrenovering i helgen och monterade dit den nya bypassen. Döm av min förvåning när det fortfarande visade "service column lock" när jag startade på nytt !!! Skall inte det vara förbi kopplat nu ???
Bilen startade utan problem, men visade lågt batteri, så jag fullladdade det under natten och provade det imorse igen, men med samma resultat.
Är det batteriet som spökar och ett utbyte av detta som behövs ?
/ Stefan
I de som jag säljer finns följande instruktion - If "service column lock" error displays - remove ignition key and fuses #25 och #29 from fuse panel. Wait 1 minute and replace.
Alltså du måste nollställa data i PCM'n.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare www.VetteParts.se
Ja, det är ju underbart vad livet kan vara lätt ibland !
Gjorde som du sa Robert, nollställde datorn och vips var service meddelandet borta !
Hjärtlig tack för hjälpen alla !
PS Ber att få återkomma när det blir bättre väder och jag fått ut Vetten för att se om AH problemet kvarstår.
Lite mera om detta som jag hittade på Corvette Forum.
Intressant att man har olika policy för US och exportbilar.
Mvh
Ralph
---------------------------
MODELS:
1997-2004 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH A MANUAL TRANSMISSION
1997-2000 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH AUTOMATIC TRANSMISSION
2001-2004 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH AUTOMATIC TRANSMISSION – EUROPEAN EXPORT
VEHICLES ONLY
DESCRIPTION:
PRODUCT SAFETY #04006C
DATED: FEBRUARY 8, 2006
IMPORTANT:
THIS BULLETIN CANCELS AND REPLACES BULLETIN 04006B, ISSUED NOVEMBER 2004. THE SERVICE PROCEDURE FOR U.S. VEHICLES EQUIPPED WITH A MANUAL TRANSMISSION HAS BEEN REVISED. PLEASE REVIEW THIS NEW INFORMATION IMMEDIATELY.
ALL COPIES OF BULLETIN 04006B SHOULD BE DESTROYED.
General Motors has decided that a defect, which relates to motor vehicle safety, exists in certain 1997-2004 model year Chevrolet Corvette vehicles. When you remove the ignition key, the electronic column lock (ECL) system prevents turning of the steering wheel. When the vehicle is started, it unlocks the steering. Two conditions can prevent steering while the vehicle is moving:
1. The vehicle is designed so that if the column fails to unlock when the vehicle is started, the fuel supply will be shut off if the driver tries to move the vehicle. If voltage at the powertrain control module is low or interrupted, however, the fuel shut off may not occur and the vehicle can be accelerated while the steering is locked.
2. During quick cranks, the ECL lock pin may not withdraw fully and, in vehicles where there is abnormally low clearance to the lock plate, there may be contact between the pin and lock plate. This can cause a noise or ratcheting when the steering wheel is turned or, if there is insufficient clearance, the steering wheel cannot be turned.
If one of these conditions occurs, a crash could occur without warning.
CORRECTION:
Dealers are to remove the column lock plate on U.S. and Canadian vehicles equipped with an automatic transmission and U.S. vehicles equipped with a manual transmission. After the service correction, the steering column will no longer lock when the key is removed.
On Canadian and export vehicles equipped with a manual transmission, and export vehicles equipped with an automatic transmission, Dealers are to 1) reprogram the PCM, and 2) verify there is adequate lock plate clearance and, if necessary, replace the lock plate. After the service correction, the steering column will continue to lock when the key is removed.
Refer to the Product Safety Bulletin #04006C for further information.
EFFECTIVE DATE:
Owner mailing is scheduled to begin February 15, 2006.
GENERAL INFORMATION:
Parts required to complete this recall are to be obtained from General Motors Service Parts Operations (GMSPO). Please refer to your "involved vehicles listing" before ordering parts. Normal orders should be placed on a DRO – Daily Replenishment Order. In an emergency situation, parts should be ordered on a CSO – Customer Special Order.