Tunnel Reinforcement Plate

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Tunnel Reinforcement Plate

Inlägg av Bobrob »

Har nu monterat en Tunnel Reinforcement Plate från Elite Engineering U.S.A. - i 1/4 laserskuren 6061-T6 aluminium tillsammans med en extra Thermal Abs isolering på min 2001 Z06 - dessa används på både C5R och C6R för att öka chassits styvhet, men också för att begränsa värmeöverföringen till konsolen/kupén.

Har en kund som testat i sin trimmade C6 cab - går som på räls efter installationen - vinglade betydligt i 200 km/tim med originalplåten.


Bild
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Enduro
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: ons dec 06, 2006 21:07
Ort: Karlstad

Tunnel Reinforcement Plate

Inlägg av Enduro »

Märker man någon skillnad på en C5 kupe?
Vad kostar den?

Mvh/Erik
turbo_kicken
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 189
Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11

Inlägg av turbo_kicken »

tänkte vad är det för spec. med plåten? kan ju inte vara såå svårt o köra en ny hemma men lite tjockare plåt bara!?
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Tunnel Reinforcement Plate

Inlägg av Bobrob »

Enduro skrev:Märker man någon skillnad på en C5 kupe?
Vad kostar den?

Mvh/Erik
Säges ge cirka 10% styvare chassi - cab blir styv som en cupé - och en cupé som Z06. Läs mer på www.corvetteforum.com.

Priset är $185 för plåten - finns i olika tjocklekar i alu och stål. Extra värmeisolering $130 - Läs mer på www.eliteengineeringusa.com.

Jag säljer dessa för 12,75 per dollar - 10% för CCS-medlemmar - fritt Täby. Mer info på min web.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

turbo_kicken skrev:tänkte vad är det för spec. med plåten? kan ju inte vara såå svårt o köra en ny hemma men lite tjockare plåt bara!?
Läs mer på www.eliteengineeringusa.com - visst inga konstigheter att kopiera - men är det värt det? Dessa Tunnel Reinforcement Plates är laserskurna och Ceramic Coated - hög kvalitet och fin passform.

Har några i lager för omgående leverans.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

turbo_kicken skrev:tänkte vad är det för spec. med plåten? kan ju inte vara såå svårt o köra en ny hemma men lite tjockare plåt bara!?
Många gör det men upptäcker att bara materialkostnaden för aluminum blir dyrare ..... kanske man kan tjäna på att göra varianten i rostfri plåt själv förutsatt att man kan göra all kapning och håltagning själv och sen har vi det här med keramisk ytbehandling ... :)

Jag har en 1/8" rostfri med keramisk ytbehandling på min bil sen två år tillbaks, bilen (FRC dvs samma chassi som Z06) blev märkbart styvare och det känns framförallt på bana, observera då att jag har bur i bilen svetsad i ramen som redan styvade upp bilen rejält!

Vi har sålt ett antal plåtar om året framförallt till banracing folk. Vi har dessa plåtar i sex olika varianter, den enklaste i 3/16 aluminum utan keramisk ytbehandling för 1335kr fritt Stockholm.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Frågan är vilken tjocklek och material som är mest optimalt. Originalplåten på C5 är ju 1/16" och i rostfritt - den är riktigt sladdrig. Vår mest sålda i 1/4" 6061-T6 aluminium verkar mest omtyckt - låg vikt och ändå tillräckligt styv för att man direkt kan känna förbättring i köregenskaper, karossknirk i en cab försvinner och temperaturen i konsolen sjunker märbart.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Re: Tunnel Reinforcement Plate

Inlägg av Sandberg »

Tycker det är bra att även de profersionella deltar och ger råd och tips.
Men med forumets regler i tanke och med historien av tidigare bannade users för att dom försökt att marknadsföra sig här så vore det kanske på sin plats med lite självransakan bland nedanstående. :wink: :wink:

Finns ju en plats för detta om man varit duktig och betalat till klubben så har man ju fritt fram på:
"CCS annonsörers annonsforum"
Bobrob skrev:
Jag säljer dessa för 12,75 per dollar - 10% för CCS-medlemmar - fritt Täby. Mer info på min web.
vette.se skrev:
Vi har sålt ett antal plåtar om året framförallt till banracing folk. Vi har dessa plåtar i sex olika varianter, den enklaste i 3/16 aluminum utan keramisk ytbehandling för 1335kr fritt Stockholm.
vette.se skrev:
Har Column lock bypass kit ligger på hyllan, kolla vette.se under utförsäljning!
Bobrob skrev: Har några liggandes på hyllan - kommer från Corvette Central $69.95 * min dollarfaktor - monteras under rattstången på 30 minuter och problemet är borta. Läs mer på www.corvetteforum.com - där rekommenderas CLB och varnas för recallen som säges inte lösa problemet.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Tunnel Reinforcement Plate

Inlägg av Bobrob »

Sandberg skrev:Tycker det är bra att även de profersionella deltar och ger råd och tips.
Men med forumets regler i tanke och med historien av tidigare bannade users för att dom försökt att marknadsföra sig här så vore det kanske på sin plats med lite självransakan bland nedanstående. :wink: :wink:

Finns ju en plats för detta om man varit duktig och betalat till klubben så har man ju fritt fram på:
"CCS annonsörers annonsforum"
Bobrob skrev:
Jag säljer dessa för 12,75 per dollar - 10% för CCS-medlemmar - fritt Täby. Mer info på min web.
vette.se skrev:
Vi har sålt ett antal plåtar om året framförallt till banracing folk. Vi har dessa plåtar i sex olika varianter, den enklaste i 3/16 aluminum utan keramisk ytbehandling för 1335kr fritt Stockholm.
vette.se skrev:
Har Column lock bypass kit ligger på hyllan, kolla vette.se under utförsäljning!
Bobrob skrev: Har några liggandes på hyllan - kommer från Corvette Central $69.95 * min dollarfaktor - monteras under rattstången på 30 minuter och problemet är borta. Läs mer på www.corvetteforum.com - där rekommenderas CLB och varnas för recallen som säges inte lösa problemet.
Ok, ber om ursäkt - ibland rusar pennan iväg - skall försöka hålla fingrarna i styr.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Det har snurrats om den där tidigare..
Bla här
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=1652

Tyvärr är halva tråden borta, den blev en riktigt mysig teknisk utveckling av det hela som tyvärr ej är kvar :(
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Re: Tunnel Reinforcement Plate

Inlägg av COOLMACHINE »

Bobrob skrev:Har nu monterat en Tunnel Reinforcement Plate från Elite Engineering U.S.A. - i 1/4 laserskuren 6061-T6 aluminium tillsammans med en extra Thermal Abs isolering på min 2001 Z06 - dessa används på både C5R och C6R för att öka chassits styvhet, men också för att begränsa värmeöverföringen till konsolen/kupén.

Har en kund som testat i sin trimmade C6 cab - går som på räls efter installationen - vinglade betydligt i 200 km/tim med originalplåten.


Bild
:?: 6061 T6 aluminium är den kvaliten jämförbar med - "Duralaluminium"?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Tunnel Reinforcement Plate

Inlägg av Bobrob »

COOLMACHINE skrev:
Bobrob skrev:Har nu monterat en Tunnel Reinforcement Plate från Elite Engineering U.S.A. - i 1/4 laserskuren 6061-T6 aluminium tillsammans med en extra Thermal Abs isolering på min 2001 Z06 - dessa används på både C5R och C6R för att öka chassits styvhet, men också för att begränsa värmeöverföringen till konsolen/kupén.

Har en kund som testat i sin trimmade C6 cab - går som på räls efter installationen - vinglade betydligt i 200 km/tim med originalplåten.


:?: 6061 T6 aluminium är den kvaliten jämförbar med - "Duralaluminium"?

8)
Hittar följande data på nätet:

Material * Elasticitetsmodul(styvhet) * Brinell-hårdhet

Dural * 73 GPa * 115-135
6061-T6 * 69 GPa * 95

D.v.s. styvheten och hårdhet är jämförbar - däremot skiljer sträckgränserna till Durals fördel. I vårt fall är styvheten viktigast.
Både dessa aluminiumlegeringar används som konstruktionsmaterial i flygplan.

Stålplåt är cirka 3 ggr styvare, men också 3 ggr tyngre - d.v.s. lika styv som aluminium vid samma vikt. Ryssarna bygger gärna flygplan i Titan, men ingen bygger flygplan i stålplåt! Z06 har avgassystem i Titan = lättare och starkare än rostfritt.

Nu fick lite gamla civilingenjörskompetenser komma fram - tack för det!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Tunnel Reinforcement Plate

Inlägg av Jake »

Bobrob skrev:
Stålplåt är cirka 3 ggr styvare, men också 3 ggr tyngre - d.v.s. lika styv som aluminium vid samma vikt. Ryssarna bygger gärna flygplan i Titan, men ingen bygger flygplan i stålplåt! Z06 har avgassystem i Titan = lättare och starkare än rostfritt.

Nu fick lite gamla civilingenjörskompetenser komma fram - tack för det!
Visst är det kul med matreallära :D
men för att göra tumreglerna riktiga ;)... TITAN (mycket beroende på legering och om det är HCP eller FCC TITAN) dubbelt så starkt som 6061-T6 och Dubbelt så tungt. Däremot är TITAN ungefär hälften så starkt som rostfritt och hälften så tungt ==> bra i ett avgass då det inte utsätt för stora belastningar..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Eller alla tre tillsammans - hittade detta i ett "Bike Frame Design" dokument: http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... esign.html

MATERIAL MODULUS OF ELASTICITIY (psi)syvhet * YIELD STRENGTH (psi)brottgräns * DENSITY lb/in(3) spec.vikt
STEEL * 30,000,000 * 60,000 - 150,000 * 0.285
ALUMINUM * 10,000,000 * 20,000 - 70,000 * 0.100
TITANIUM * 16,500,000 * 115,000 - 140,000 * 0.161

OBS! Brottgränsen för TITANIUM dubbelt så hög som stål - kanske därför det är speciellt bra i flygplan.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar