Dold brytare
Dold brytare
Hur ska man koppla en så kallad dold brytare som krävs av försäkringsbolaget? Jag har en -75, med Hei system.
Tänkte hitta ett listigt ställe inne i bilen till själva strömbrytaren, men hur kopplar jag elen?
//Håkan
Tänkte hitta ett listigt ställe inne i bilen till själva strömbrytaren, men hur kopplar jag elen?
//Håkan
Sätt en som bryter strömmen till plusen på fördelaren och en som även bryter strömmen styr strömmen till start motorns solenoid.Håkan1 skrev:Nja, enligt brev och samtal med försäkringsbolaget så ska båda sakerna behövas. Har redan batterifrånskiljare och släckare och har beställt rattkrycka. Så det är bara dold brytare kvar att fixa.
//Håkan
Vill man vara ännu klurigare kan man ju även sätta dit en sån huvudbrytare som man ofta använder i båtar med den röda plast nyckel som även bryter stora pluskabeln till start motorn på något lite undanskymt ställe under bilen under värmepaketet kanske blir lagom skymt på din, då kommer dom få klia sig i huvudet när dom ska starta den bilen, kanske lite mycket procedur vid parkering att slå av allt men används ju mest vid lång stopp.
Då blir dom nog mycket nöjda och du kommer nog inte behöva hitta bilen på någon annans parkering.
Göm även brytarna till tändning start där tjuven troligen inte tänker på att titta.
Mvh
MrV8
Konstigt..hade bara en svitch till batteriet..inga problem med f-bolaget...
e det ngn ny regel för i år eller?
e det ngn ny regel för i år eller?

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Kolla runt lite hos andra försäkringsbolag.
Mitt försäkringsbolag ställer i stort sett inga krav alls.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=3737
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=1581
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=2652
Mitt försäkringsbolag ställer i stort sett inga krav alls.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=3737
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=1581
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=2652
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tror du läste på sektion e istället för c, dav7812.
Är väl eg ganska nöjd med min försäkring, det försvårar ju trots allt stöld...
Betalar ca 1300 helår med Länsförsäkringars klassikerförsäkring, när bilen blir 35 år så sjunker premien ytterligare några hundra.
Jag har en -75 så det är ju inte alltför långt dit
Är väl eg ganska nöjd med min försäkring, det försvårar ju trots allt stöld...
Betalar ca 1300 helår med Länsförsäkringars klassikerförsäkring, när bilen blir 35 år så sjunker premien ytterligare några hundra.
Jag har en -75 så det är ju inte alltför långt dit

Ja det e ju inte till ngn nackdel o ha både och...men jag hade min i den mittersta luckan bakom sätena, monterat switchen ..med en sk plast nyckel som jag kunde ta bort när strömmen va avstängd...så den blev dold när luckan stängdes...sen va det bara dra minnes strömmen direkt förbi ...
Jaja...det blir nog bra hur du än gör ...lycka till
Jaja...det blir nog bra hur du än gör ...lycka till

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Har också länsförsäkringar och när jag träffade besiktningsmannen sa han att betterifrånskiljaren räknades som dåld brytare. Eftersom placeringen av betteriet var så udda. Tror dom bedömmer det från fall till fall. Min är en -72 så den gick över till veteran vid årsskiftet. Och för att den skall räknas som veteran måsten den vara orginal. Hade ett litet snack med dom om detta eftersom även lackkulören skulle vara orginal. Jag har bytt kulör(dock till en kulör som fanns orginal detta år), menar då att om man lackat om i orginal kulör eller annan kulör inte borde spela så stor roll. Han sa att det inte skulle vara några problem att göra ett undantag för detta.
Tänkte gå med i någon veteranbilsklubb och ta en försäkring därifrån efter ett år. På grund av billigare premie och fria mil.
Tänkte gå med i någon veteranbilsklubb och ta en försäkring därifrån efter ett år. På grund av billigare premie och fria mil.
-72 Coupé
Jag förstår vad du menar Håkan, men även innan bilen var 35 år hade jag enbart en batterifrånskiljare sittandes på minuspolen. Detta räknades som dåld brytare samt batterifrånskiljare. Prata med någon på LF som har hand om veteran/entusiast bilar om inte dom kan godkänna detta för dig också.
/Magnus
/Magnus
-72 Coupé
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Vad blev det för åk då sussanna?
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Hade min -75 försäkrad hos Länsförsökringar...försäkringsvärdet va satt till 250" med nya motorn..hade en svitch..ingen speciell dold brytare utan endast den...betalade 76 kr i månaden för helförsäkring...och 500 mil
Så det e ju viktigt att kolla så försäkringen följer med uppåt när man bygger om o förbättrar
Så det e ju viktigt att kolla så försäkringen följer med uppåt när man bygger om o förbättrar

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/