Corvettefoton

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Corvettefoton

Inlägg av jensen »

Jag har under många år fotat vettar, och tänke att jag kunde lägga upp några här på Forumet, hur dom såg ut förr. Dom flesta finns säkert kvar.
Ekerfäljar har jag alltid varit svag för
Bild

Turbinfäljarna var populära på 70-talet
Bild

Likaså var det candylackeringar som var på modet under 70-talet
Bild

Flammor har alltid gått hem, men svårt att få bra, som synes
Bild

På strippen 1976
Bild
mina barn skall få arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

den gröna

Inlägg av Ingo »

har för mig att den gröna vetten gick som projekt i colorod när den byggdes om .
har för mig att den killen byggde glera olika och dom fick e tt stuk så att dom skulle se ut som en "ny" 78. det där var väl ett can am kit på den där bilen?.

den gulbruna längst ned var väl den prins bertil haft ursprungligen? ,som Tidblom köpte?
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

Ja colorod körde en hel del projekt, så det stämmer säkert som du säger.
Vad gäller Prinsens tidigare vette eller vettar, så är jag okunnig i vad han haft för corvetter. I en gammal corvettebok jag har, omnämns att GM gav Prinsen en 53:a eventuellt 54:a i gåva, en vit som fanns på bild i boken. Men var denna bil finns, vet jag inte. Nuvarande kung hade även en vette, en 64 tror jag, som var till salu hos bilhandlare i Limhamn, 1973. När jag kom dit, var den redan såld, har ingen kännedom om den heller.
F ö tycker jag att de svenska ombyggen jag visar här, står helt i klass med de amerikanska under samma tid.
Bild
Bild
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Om jag minns rätt så hade Prins Bertil en 57:a ?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

COOLMACHINE skrev:Om jag minns rätt så hade Prins Bertil en 57:a ?

8)
Tänk så fel man kan ha, och sådan tur man inte är påstridig. Har letat efter min bok i flera år! men fann den idag, Karl Ludvigsens corvette book. Men Bertils vette var en 56:a, om man skall tro på att den blev fotograferad i mars 1956- Special one-off car for Sweden`s Prins Bertil, med ekerfäljar och quick-fill fuel cap bl a.
Bild
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Prins Bertils Corvette -56.

Inlägg av Mr SIXPACK »

Jag kommer ihåg när man som 16-åring (31 år sedan) tillsammans med kompisen skulle få följa med till ett garage i Solna för att kolla på en bil som kördes på strippen. Vad fick man se? Jo den gul/bruna Corvetten som ägdes av Ingmar (tror jag)(efternamnet minns jag inte). Han visade oss bilen och framförallt motorn och berättade vad han höll på med för modifieringar för att den skulle "gå ännu fortare". Han berättade även att Prins Bertil hade haft bilen tidigare. Snacka om upplevelse..
Nu äger Tidbloms bilen och dom skall visst återställa (renovera) bilen. Om man surfar in på deras hemsida så finns det en speciell sektion/ny sida där man kan läsa om projektet och jag tror dom är väldigt intresserade av historik/fakta/foton från förr.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

Tack svempa, skall kolla Tidbloms sida, fotot från Bulltofta, där det kunde gå hett till ibland
Bild
HARRY MANN, störst på vettar i LA
Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Beckers corvetten

Inlägg av Ingo »

Beckers corvetten var väl sveriges snabbaste "standardbil"?,satt det inte en ZL1,a i den till och med?.
Brinnande bakhjulet på topfuelern,är det inte "fire burnout" som någon dåre hittade på under mitten av sjuttiotalet för uppvisning?,men pågrund av riskerna blev det nog stoppat tämligen snabbt.
Bulltofta är det byggt hus där nu?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

1974

Inlägg av Ingo »

Gick in på din hemsida jensen,och såg omslaget på S/S nr 10 1974,säkert ett av de bästa numren av den tidningen.
Grävde fram den ur mina gömmor.var det din bil på framsidan?
Och sedan den bruna dragracing vetten LG Wahlström hade,var ju då det absolut häftigaste man kunde tänka sig när man åkte trimmad Puch Dakota :D
Vet att den blev kvaddad,återuppstod den någon gång?
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

För den som vill se Jensens gamla bil hur den ser ut idag, känner nuvarande ägaren. Det är en -68 BB vette, original 427, men nu med 454 med egentillverka insprutning.

Bild

Bild

Bild

MVH Krille
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Läckert

Inlägg av Ingo »

nackstöden finns kvar ,coolt.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Angående Prins Bertil, han var ju hedersmedlem i Club Corvette :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Nu blev jag lite nostalgisk och rotade lite i mina gömmor och hittade mina gamla "Power"
Det fanns alltid många bilder på Corvetter i varje nr.
Har allra första nr från 1976 till 1981 nr.6, sedan tröttnade jag på att köpa tidningen. Bilderna såg ungefär likadana ut varje gång!
1976 var ju många av er på forumet inte ens påtänkta, medans jag åkte till Pressbyrån på min trimmade DBS och köpte tidningar :-)
Tänk var länge sedan det är.....

Här är några nostalgifoton från nr.1 1976:

Bild

Bild

Bild

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

Haha, ja verkligen nostalgi. Jo det var min vette på omslaget och en poster inne i tidningen. Jo för en tid sedan fick jag reda på att den lever, förmodar ett ännu bättre liv nu :lol: Man blir rörd, när man ser vetten idag, med nackstöd och de rektangulära öppningarna till blåsen, som jag också sågade upp. Fick även sytt upp en cab i flakad silver, som Rogers sålde förr, men den finns nog inte kvar.
Och så en fråga angående hard toppen som fanns till bilen. I bakkant fanns en upphöjning, och det talades då om att när GM visade den nya modellen på mässor fanns ett periskop som backspegel, så att det gick ut i den där upphöjningen. Någon som har storyn kring detta?

När det gäller Beckers corvetten, så vet jag inte om det är samma bil som Jan"Juan"Johansson hade (har visat reportaget om denna under C3)
men motorn var en 427 L88, fanns nog ingen ZL1 i corvetten.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Den silver flakade cabben finns inte kvar, den är vit numera.

Ang hardtoppen så kan jag inget om någon upphöjning. Men bilen har iallafall kvar en hartop.

Bild

MVH Krille
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

o`key, inte samma hardtopp som fanns till bilen från början, upphöjningen satt i bakkant av taket ca 150mm brett och 60mm högt= var original.
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

På våra första resor till USA undrade man ofta om inte bilprovningen :lol:
hade något att invända mot alla dessa ombyggen, hemma mätade man även höjden på stänkskydden
Bild

corvetteskrotar fanns det gott om, för vem ville ha en gammal 63:a eller 68:a när 74:a just kommit ut.

Bild
Bild
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

vetten DNL054 på utställning 1974, när vi startade SHRA malmö, fotot under, ny lack
Bild
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Måste säga att den huven är lite fräck. Vet att vetten har en huv till idag, men om det är den vet jag inte.

Vad hade du för motor/motorer i vetten när du hade den Jensen?
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Hittade lite mer bilder på vetten...från Bilsport 1980. Reportage från SHRA Kalix.

Bild

Bild
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

Tack för foton KrilleN, den har tydligen varit populär även efter mitt ägande :D Motorn var en 427 385hp som jag joxade med lite= cam, insug, hooker headers osv. Den nya LS7 jag köpte till bilen, såldes omg. den kom hem, då jag beslutat att flytta till vettarnas mecca. Vetten fick i ett tråkigt slut i samband med detta. Den såldes till högsbjudande= 35`
en från stockholm som kom och hämtade bilen, hade inte alla pengarna med sig, så vi skrev avtal om att han skulle betala resten inom 14 dagar.
Han blåste iväg med vetten, men ringde dagen efter från stockholm och berättade att motorn pajat, och att den stod i Åstorp. Vi åkte dit och hämtade hem bilen. Det visade sig att kylarslangen gått sönder, motorn kokat och skurit. Jag blev ombedd att fixa motorn. När motorn var klar ringde jag killen och menade att han först fick betala bilen fullt ut, innan jag levererade den. Han gick till polisen, som kallade dit mig och menade att jag kunde inte behålla bilen, men betalningen då, undrade jag. Ja men han betalar väl när du lämnar den! (poliser!) Vi körde bilen till stockholm,
väl där var soppan också slut, så killen där fick provköra den till macken.
När jag stod därinne och skulle betala, blåste killen iväg med vetten. Det blev att traska tillbaka till polaren som väntade hos en bilfirma, och sen vidare till polisen för att göra en stöldanmälan, och sen tåget hem.
Hans släktingar ringde och erbjöd guld eller ädelstenar som resterande betalning (23`) men det blev nobben, om dom så erbjudit stulna höns.
Polisen tog bilen i förvar, och där stod den när jag anlände till rättegång i stockholm. Killens syndaregister visade på ett liv i undre värden med stulna husvagnar och bilar mm. Jag flyttade till USA, och min advokat skickade så småningom samtliga stålar till mig där. Vem som köpte den vet jag inte.
jensen
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av jensen »

Här har kofångaren fram åkt av, en ny avgjuten plastades dit, ville ha en lägre front, så blink och grill åkte av, Mako Shark var förebild :D
Ny LS7 hemma.
På botten i kalkbrottet
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

När man tittar på alla desa nostalgibilder, kan man inte låta bli att lägga in en bild på ens egen först Corvette 427 cab 1969.

Härligt 1974-stuk!

Bild
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar