baklyse och blinkers
baklyse och blinkers
Jag var in till besiktningen i fredags. Denna gången så blev det anmärkning på att blinkers bak inte var orange utan röda. Den tidigare ägaren har bytt bakdelen till en -80, samt satt 2 helröda lampor vilket innebär att även backljuset lyser genom rött glas. Hur i hela friden skall jag få tag på baklampor som uppfyller kraven? Hur har ni andra löst detta??
I och med att det anmärktes på detta så hamnade det även i polisens dator så det blir böter direkt om de stoppar mig.
Tacksam för svar.
Kör så det ryker.
Annika.
I och med att det anmärktes på detta så hamnade det även i polisens dator så det blir böter direkt om de stoppar mig.
Tacksam för svar.
Kör så det ryker.
Annika.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Hej!
Jag besiktigade min 69:a för två veckor sedan, kör med helröda bubbelbaklysen. Har dock kopplat bort backlyset, och bytt lamphållare så att jag har dubbla röda baklysen. Inte ett ljud om att blinkers bak skall vara orange,eller att det skall vara backlampor, kollade inte ens varningsblinkers (som iofs. inte fungerar). Har aldrig haft problem med att de klagat på fel färger på blinkersglas, baklyktor, sidomarkeringsljus m.m. (har vita blinkers fram, orange sidoljus fram, röda bak och helröda bakljus). Han sa inget om sidepipsen heller fast han inte fick på några avgasslangar
Jag besiktigade min 69:a för två veckor sedan, kör med helröda bubbelbaklysen. Har dock kopplat bort backlyset, och bytt lamphållare så att jag har dubbla röda baklysen. Inte ett ljud om att blinkers bak skall vara orange,eller att det skall vara backlampor, kollade inte ens varningsblinkers (som iofs. inte fungerar). Har aldrig haft problem med att de klagat på fel färger på blinkersglas, baklyktor, sidomarkeringsljus m.m. (har vita blinkers fram, orange sidoljus fram, röda bak och helröda bakljus). Han sa inget om sidepipsen heller fast han inte fick på några avgasslangar

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
baklyse och blinkers
Bilen är en -78:a. Enligt papper som besiktningsmannen tog fram och visade så gäller det att bilar från och med 1976 års modell skall ha orangegula blinkers, Gäller inte om bilen är flyttgods, men denna är privatimporterad, den har haft röda blinkers bak sedan år 2000 och ingen tidigare besiktning har påpekat detta.
Så problemet kvarstår.
Annika.
Så problemet kvarstår.
Annika.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Annika,
Problemet är inte helt lätt att lösa. Så vitt jag vet har det aldrig tillverkats några bakljus med oranga blinkers för dom så kallade C3 Corvetterna, dvs. det är inget du kan köpa "färdigt".
Det andra problemet är att det inte bara att byta lampor/glas. Bromsljus och blinkers går på samma sladd/glöddtråd, så för att få någon form av oranga blinkers bak måste du:
1. Skaffa några oranga lampor (som förslagsvis bara monteras tillfälligt för besiktningen!).
2. Du måste ge dig in i elssystemet framme vid instrumentpanelen för att dra tre stycken nya sladdar till bakljusen. En för bromsljuset och en för varje blinkers. Det "knepiga" är att hitta var i elsystemet du ska ansluta sladdarna för att få bara blinkers respektive bara bromsljus.
3. Koppla dom två nya blinkerssladdarna till dom nya oranga lamporna.
4. Klippa av dom nuvarande broms/blinkers sladdarna som går till dina bakljus och sedan ansluta den nya bromsljussladden istället.
Ska du sedan ta bort dom tillfälliga lamporna efter besiktninten så måste du återansluta dom gamla broms/blinkerssladdarna som du knipsade av...
Mvh, Björn
Problemet är inte helt lätt att lösa. Så vitt jag vet har det aldrig tillverkats några bakljus med oranga blinkers för dom så kallade C3 Corvetterna, dvs. det är inget du kan köpa "färdigt".
Det andra problemet är att det inte bara att byta lampor/glas. Bromsljus och blinkers går på samma sladd/glöddtråd, så för att få någon form av oranga blinkers bak måste du:
1. Skaffa några oranga lampor (som förslagsvis bara monteras tillfälligt för besiktningen!).
2. Du måste ge dig in i elssystemet framme vid instrumentpanelen för att dra tre stycken nya sladdar till bakljusen. En för bromsljuset och en för varje blinkers. Det "knepiga" är att hitta var i elsystemet du ska ansluta sladdarna för att få bara blinkers respektive bara bromsljus.
3. Koppla dom två nya blinkerssladdarna till dom nya oranga lamporna.
4. Klippa av dom nuvarande broms/blinkers sladdarna som går till dina bakljus och sedan ansluta den nya bromsljussladden istället.
Ska du sedan ta bort dom tillfälliga lamporna efter besiktninten så måste du återansluta dom gamla broms/blinkerssladdarna som du knipsade av...
Mvh, Björn
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Vilka lampor behöver bytes egentligen?
Har nu hört/läst olika om vilka lampor som behöver bytas, har importerat en -82:a som ska på registreringsbesiktning. Vissa säger att det räcker med att bara koppla ur blinkers bak, andra omkopplingar med el, mm.
Nägon som vet vad som egentligen gäller?
Nägon som vet vad som egentligen gäller?
Vid regbesiktning är det nog omöjligt att få igenom röda blink, efter detta är det godtycke som bestämmer hur det skall vara. Men funkar det inte med ett glas med vitt backljus i, byta ut den vita lampan mot en orange, leta rätt på separat tråd till blink, kanske lättast att börja från framblink eller trådar i blinkrelä, och dra ny därifrån till tidigare backljusets lamphållare. Backljus behövs inte.
mina barn skall få arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra