Manuell choke på quadrajet
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Manuell choke på quadrajet
Har tröttnat på att försöka starta min vette med quadrajet utan choke nu, får köra den så väldigt länge på bara startmotorn innan den går igång. Men om man står vid förgasaren och kör choken manuellt startar den så snällt så snällt så.
Jag har bifjädern som ska användas för den automatiska choken men den är inte monterad eftersom jag bara behöver choke precis vid startögonblicket och jag tror knappast den är så snabb på att öppna choken.
Vet någon en konverteringssats för att sätta manuell choke på en rochester quadrajet?
Vet att det bara handlar om en wire egentligen men måste ju ha fästen, handtag och grejer, smidigt om det finns en komplett sats.
Jag har bifjädern som ska användas för den automatiska choken men den är inte monterad eftersom jag bara behöver choke precis vid startögonblicket och jag tror knappast den är så snabb på att öppna choken.
Vet någon en konverteringssats för att sätta manuell choke på en rochester quadrajet?
Vet att det bara handlar om en wire egentligen men måste ju ha fästen, handtag och grejer, smidigt om det finns en komplett sats.
Har haft exakt samma problem med min. Men tack vare Björns hjälp fick jag några kopior ur serviceboken som hjälpte mig. Jag bytte bara bimetallen, Choken öppnar faktiskt blixtsnabbt så fort motorn börjar starta. Detta styrs av den lilla vaccumklockan på sidan av förgasaren och måste givetvis också funka.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Kanske ska testa att sätta dit bimetallen då och se hur fort den öppnar helt. Den första öppningen som sker är ju som sagt av vakuumklockan som ska öppna spjället några mm men frågan är hur lång tid resten tar att öppnas. Det borde ju ändå ta ett tag för insuget och därmed bimetallen att bli så varmt.antos skrev:Har haft exakt samma problem med min. Men tack vare Björns hjälp fick jag några kopior ur serviceboken som hjälpte mig. Jag bytte bara bimetallen, Choken öppnar faktiskt blixtsnabbt så fort motorn börjar starta. Detta styrs av den lilla vaccumklockan på sidan av förgasaren och måste givetvis också funka.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: sön mar 07, 2004 17:02
- Ort: Malmö (Stockholm)
- Kontakt:
Byt förgasare
Skaffa en bättre förgasare
Jag böt ut min mot en Edelbroke 750 , med manuell choke.
Nu startar den på en gång även utan att man behöver använder choken.
/ Mange

Jag böt ut min mot en Edelbroke 750 , med manuell choke.
Nu startar den på en gång även utan att man behöver använder choken.
/ Mange
Behåll Rochestern! Jag renoverade den själv med ett kit från Persåker tror det kostade 3-400:-. Hur lång tid det tar för bimetallen att bli varm beror ju på. 1 Har du kvar den lilla mojängen på högra grenröret som styr värmen till insuget under start, om inte, vilket inte jag har (headers du, vet) så tar det ganska lång tid. 2. Sen tror jag att termostaten spelar viss roll. Jag kör med en 82 graders vilket gör att jag kan crusia i stekhet sommarvärme med långa köer utan problem. Men för att min ska bli riktigt varm och choken släppa helt krävs ca 1 mils körning.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Tack för svaren!
Har funderat mycket på att byta förgasare men det känns mer lärorikt att ge sig fan på att få den här att gå bra istället
Och egentligen går den riktigt fint, bara det att den är jobbig att starta.
Min termostat vet jag inte vad den har för värde men jag har kvar bimetallen på det högra grenröret som ska användas för att värma upp insuget.
Eftersom du, antos, inte hade kvar den saken på grenröret längre så borde inte jag behöva köra så långt som du för att den ska släppa helt, men ändå, säg att jag måste köra en halv mil för att den ska släppa.
Nu behöver jag egentligen bara choken i några sekunder för att den ska starta...
Ingen som har svar på grundfrågan, om det finns en färdig konverteringssats för manuell choke?
Har funderat mycket på att byta förgasare men det känns mer lärorikt att ge sig fan på att få den här att gå bra istället

Och egentligen går den riktigt fint, bara det att den är jobbig att starta.
Min termostat vet jag inte vad den har för värde men jag har kvar bimetallen på det högra grenröret som ska användas för att värma upp insuget.
Eftersom du, antos, inte hade kvar den saken på grenröret längre så borde inte jag behöva köra så långt som du för att den ska släppa helt, men ändå, säg att jag måste köra en halv mil för att den ska släppa.
Nu behöver jag egentligen bara choken i några sekunder för att den ska starta...
Ingen som har svar på grundfrågan, om det finns en färdig konverteringssats för manuell choke?
auto choke till manuell
Hansen racing säljer en konverterings sats.
Hade en själv på min rochester Bytte sedan till
en edelbrock 600vac det blev en rejäl positiv
skillnad. den är till salu nu.
Peter 070 4971872
Hade en själv på min rochester Bytte sedan till
en edelbrock 600vac det blev en rejäl positiv

skillnad. den är till salu nu.
Peter 070 4971872
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Efter långt om länge så har jag nu iallafall åkt till hansen och köpt en universalsats för manuell choke, var lite pyssligt med installationen då den inte var gjord direkt för quadrajeten utan för alla olika förgasare.
Fick göra ett eget fäste för att hålla vajern på insuget men annars var det inga större konstigheter.
Kostar 180:-
Borde vara ett bra alternativ för alla de som kör med bimetallen då den borde ha kvar choken alldeles för länge. Eller öppnar vakuumklockan choken helt när motorn startat?
Aja, tänkte bara att jag skulle skriva här hur det gick. Tråkigt med alla andra trådar där man inte får reda på vad slutresultatet blev.
EDIT: Ska sägas att jag ett förgasarbyte ligger ganska nära ändå men det här gör att bilen iallafall går att starta. Har hört så mycket positivt om edelbrocks förgasare så det blir nog en sån om ett tag.
Fick göra ett eget fäste för att hålla vajern på insuget men annars var det inga större konstigheter.
Kostar 180:-
Borde vara ett bra alternativ för alla de som kör med bimetallen då den borde ha kvar choken alldeles för länge. Eller öppnar vakuumklockan choken helt när motorn startat?
Aja, tänkte bara att jag skulle skriva här hur det gick. Tråkigt med alla andra trådar där man inte får reda på vad slutresultatet blev.
EDIT: Ska sägas att jag ett förgasarbyte ligger ganska nära ändå men det här gör att bilen iallafall går att starta. Har hört så mycket positivt om edelbrocks förgasare så det blir nog en sån om ett tag.