HEJ!
JAG UNDRAR OM DET FINNS NÅGOT VASSARE CHIP ÄN HYPERTECH ATT KÖPA. SEN EN FRÅGA. SATTE PÅ ETT FRÄMRE RÖR UTAN FÖRKATTAR OCH RENSAD KAT MEN FICK FELKOD 32 (EGR) BILEN BAKTÄNDER OCH BLEV MÄRKBART SLÖARE. KOLLAT OCH BYTT VACUMSLANGAR MM, NÅN SOM HAR ETT FÖRSLAG.
1233 CARLSTRÖM COUPE 90
Du har minskat motståndet i avgassystemet när du rensade ur katten vilket på en del bilar triggar code 32.
Eftersom du frågar om chip så kan du fixa båda problemen samtidigt.
Scanna bilen med en bärbar och kabel ,analysera värdena och justera samt ta bort EGR test från koden i chippet (eprom) .
Det är inte speciellt svårt att scanna, men betydligt svårare att analysera och justera rätt.
Scanna bilen och maila filen så får du hjälp.
Kompressorägarna på forumet verkar mycket duktiga på det här.
är de vanligt att bilen går sämmre med rensade katt och borttagna förkattar? håller på att bygga nytt och då försvinner alla kattar? Vet att dom kan börja baktända å smälla när man tar bort dom men inte att de går sämmre, de kanske inte har med kattarna att göra?
TACK FÖR ALLA FÖRSLAG, JAG SKA KOLLA RUNT LITE FÖR JAG ÄR UTE PÅ OKÄNDA VATTEN NÄR DET GÄLLER SÅNT HÄR. KOPPLAR MAN IN DATAN I DIAGNOS UTTAGET? EN KOMPIS STÄLLDE UPP TÄNDNINGEN LITE MEN JAG VET INTE HUR MYCKET. FELKODEN KOMMER EFTER JAG HAR KÖRT 6-7 KM UNGEFÄR. LAMBDASONDEN? - JAG HAR KN-FILTER , BORLA CATBACK, TPIS TÄNDKABLAR, JUSTERBAR REGULATOR(49PSI), AIRFOIL, HYPERTECHCHIP, BOSCH PLATINASTFT. VAD BLIR NÄSTA STEG TYCKER NI? FÖRSLAG? CA 10 000 :- ATT RÖRA MIG MED.
CARLSTRÖM
32 EGR control failure: This is a very common code. For this code to be set, the following conditions must be present:
• TPS indicates a throttle position anywhere between idle and Wide Open Throttle (WOT)
• ECM demands greater than 48% duty cycle from EGR.
• ECM has not previously set codes 21,22,33,34
• Coolant temperature is higher than 176º F
• These conditions have been present for over 4 seconds
With these conditions met, if the ECM demands a duty cycle of less than 100% (in other words, if it commands the EGR valve to open), and it does not sense a subsequent drop in the voltage on the dark green ECM wire, it will assume an EGR failure. 2.8 V6 engines are different in that the ECM will demand an increase in the duty cycle to open the EGR, and will look for a voltage drop in the white ECM wire.
TBI equipped cars trip this code when Block Learn Cell 10 reads greater than 140, or if the difference in values between cell 10 and the closed throttle value are too great. This indicates that the Block Learn function has enriched the air/fuel mixture beyond the acceptable parameters in response to extra oxygen found in the exhaust that should have been replaced by EGR gases.
TPI equipped engines generate this code when the ECM fails to get a reading from the EGR temperature switch. This switch is located at the base of the EGR on F-Body engines, and on the EGR tube on Corvette engines.
In any case, before you get bogged down in all kinds of hair-pulling electrical gremlin hunting, check the EGR control solenoid. Some engines use a type of solenoid that has a small air filter (the filter looks like the old Q-Jet fuel filters) under a black plastic cap. If it's very dirty, replace it, and your problem might magically disappear.
10'....... Headers + portade runners kanske(SLP)
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...
gta324 skrev:Nu har jag inte skruvat/mappat många corvetter men jag har aldrig haft problem med baktändning vid ändrade avgassystem?
Skall kika lite i chippen från en 90 vette och se hur det ser ut.
Men som sagt felkoden är lätt att ta bort och en scann underlättar alltid, hur står fördelaren?
och MAP TPI system är känsliga för modifieringar............
Hej! Har samma problem med min C4-90 att felkod 32 kommer upp efter en tids körning i landsvägsfart. Beställde en ny EGR-ventil och monterade denna men felkoden finns kvar Bilen går bra och värdena vid scanningen ser bra ut. Har tagit bort de bakre katarna. Hur släker man en felkod om man har en scanner
Mvh shaken
CARLSTRÖM skrev: HEJ!
JAG UNDRAR OM DET FINNS NÅGOT VASSARE CHIP ÄN HYPERTECH ATT KÖPA. SEN EN FRÅGA. SATTE PÅ ETT FRÄMRE RÖR UTAN FÖRKATTAR OCH RENSAD KAT MEN FICK FELKOD 32 (EGR) BILEN BAKTÄNDER OCH BLEV MÄRKBART SLÖARE. KOLLAT OCH BYTT VACUMSLANGAR MM, NÅN SOM HAR ETT FÖRSLAG.
1233 CARLSTRÖM COUPE 90
Hej!
Blev bilen mycket vassare med dit hypertech chip
MVh Shaken
DET SATT I NÄR JAG KÖPTE DEN , MEN JAG HAR PROVKÖRT EN DEL OCH DEN HÄR VAR BETYDLIGT RAPPARE, SEN ATT MIN T5a ÄR NÄSTAN LIKA RAPP? DET DE E EN ANNAN HISTORIA.
MVH CARLSTRÖM
Vart får man tag i trimchip till vetten i Sverige. Har en 91:a , det hära airfoil el vad det heter är det nått el ska man bara låta det vara.
Den ska få nya slutburkar osv. Frågan är om det är värt att slänga in ett chip då oxå, KN filter till burken ska den få oxå, läste nånstans om Open Air ram. Är det nått att ha och vart får man tag på det isåfall?