Sabbad frontpanel.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Sabbad frontpanel.

Inlägg av Ghostfire »

Hej skulle plocka ut huvudenheten i Corren nu över vintern, då jag tar loss den en vanlig europeisk DIN ser jag att förra ägaren sågat hål i plasten för att den ska gå in samt ett stort gapande hål ovnaför där han sat nu fult tjafs.

Vart får jag tag på en hel panel dvs den som sitter runt radio hålet upp till info displayen, det är en -91:a och färgen på plasten e väll grå.

fråga 2 hur får jag in en stereo när den är hel?

Har ni några bra förslag hur jag ska lösa detta, så det blir schysst?
Mvh
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

typiskt

Inlägg av Ingo »

De flesta som byter stereo i vetten verkar inte direkt ha så stor kompetens,och mycket idioti är gjort på verkstäder.
Egentligen borde det vara skottpengar på de som plockat ut Delcobose stereon eller åtminstone ett prisavslag på 30-40000.

men kolla med Eat eller osbyskroten tex,där borde det finnas en front panel.

Att återmontera delco bosen givetvis :lol: .
men vet dom som tagit en paj bosestereroch byggt skal runt den nya stereon.
Finns ju stereos som passar också på eftermarknaden.
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Ja det var helt hemskt att se ett taggigt halvt hål lixom.

Nu har jag juh inte nån BOSE enhet, förmodligen har jag väll inte högtalarna kvar heller. Får väll plocka ner och ysta allt i vår.
Så får jag väll försök lösa med nån eftermarknadslösning. Men F-N vad illa att skära ett ojämt hål i plasten, det skar i bröstet på en pedant som jag.

Dum fråga kanske men vilka är EAT.
(Jag e nybörjare på Corrar, min första)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

paneler

Inlägg av Ingo »

Du har Pm
lusläs annonser på de som säljer delar från skrotade vettar också.
Går faktiskt att laga också med hyfsat resultat,men mycket arbete,och det blir näastan alltid färgskillnader.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Det finns en adapter så att man kan montera en singel-din enhet i dubbelenhets hålet.
Jag har en med ett litet förvaringsfack undertill.

Sen behöver du en adapter till orginalkablarna typ:
http://www.brl.se/main.aspx?mc=497&c=497&p=3606

Den kontakten sitter fast på radiodelen som kan vara gömd lite överallt.
På min 90:a sitter den på passagerar sidan under instrumentpanelen.

Efter detta så bör man löda in 2st motstånd för att det inte skall börja lysa i varningsdisplayen.

Mycket jobb ,men man får ett otroligt ljud om man byter ut BOSE systemet, vilket säkert var helt ok i början på 90.

Mvh
Pelle
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Alltså han har satt in en vanlig enhet och strömmen funkar till den det låter från högtalarna bak, fast spräcks om man drar på bara ifrån en därfram. el-antenn är installerad med 2knappar för att få upp skiten, jag brukar juh koppla dom på enheten så den åker upp med den. Sen är antenner vanlligen jordade i karossen men inte när det är plast. Men han har inte jordat den nånstans heller så den ger ingen effekt :S

Jaja får riva hela skiten till våren för att se vad som e gjort och dra nytt allt. Samt div instrumentlampor som behövs bytas ut, på förarsidan lyser inget för knapparna osv. ACC enheten lyser inte heller fönstert med gradantalet ibland och en diod ovanför knappen när den är intryckt men knapparna lyser inte.

Jaja =) God Fortsättning.

Btw fick inte MDS länken att funka.
Ozzy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ozzy »

Pelle!

DIN-adaptern med fack under, var fick du tag på den?

Mvh
Pelle
-90 conv.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Beställde både fronten med förvaringsluckan,adaptern till orginalkablarna samt antennadaptern(liten till stor) lokalt från Umeå Vanservice.
Runt 400:-
Jag kan kolla vad själva fronten är för fabrikat ,har kvar monteringsguiden i garaget.
Fördelen med de lilla facket är att man kan peta igenom en 3,5mm minidin kabel från aux ingången på stereon om man vill ha ljud från MP3:n eller något annat.

Mvh
Pelle
Ozzy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ozzy »

Pelle!

Har nu skaffat högtalare mm som efter lite modifikation passar i de gamla "lådorna" nå'n frontadapter har jag dock inte fått tag i.
Vore mer än tacksam om du kunde kolla fabrikat mm på den du har.

Mvh
Pelle
-90 conv.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

www.metraonline.com
kit 99-3051
ser ut så här (jag har mycket bättre stereo dock)
Bild

Mvh
Pelle
Ozzy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ozzy »

Kanon, precis vad jag behöver har nu mailat en order till Metra så vi får se hur det går.

Stort tack för infon.

//Pelle
-90 conv.
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Hur har det gått jag har iaf beställt en ny (ja eller den är begagnad men inte sönder sågad) panel från Osby skroten.
Fick du tag i Metra såg inga priser el liknande där, har du redan beställt?
Är det enda stället att få tag på adapter?
Mvh
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Kolla med Umeå Vanservice ,han kanske kan tipsa dig eller skicka direkt till dig.
090-120420

Mvh
Pelle
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Tack för all hjälp och tipset ringer dom imorrn. =)
Mvh
Ozzy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ozzy »

Beställde prylarna från Umeå Vanservice, trevligt folk att snacka med och vettigt pris: DIN-adapter, antennadapter, kablageadapter + bussfrakt = 600sek.

Fick prylarna igår, så nu är det "bara" att justera in fästena.....

Mvh
Pelle
-90 conv.
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Så panel beställd som sagt och Vanservice fixa adaptern till Stereon.
Några kablage adapter blir det inte, för allt e redan sönderklippt och sabbat av förra ägaren. Antennen som inte fungerar, dvs den ger ingen mottagning är skarvad med nått som ser ut som sån man har till TV:n *suckar* Jaja har iaf massa vårpyssel att se fram emot.
Tusen tack för all hjälp :)
Mvh
Corvette Robban
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Corvette Robban »

Ghostfire:

Var beställde du din panel? Vad kostade den? Jag hamnade i samma sits som du för 2 år sen med min Corvette. De hade satt en cd spelare och en kasettspelare ovanpå varandra med dubbelhäftande tejp och sågat isönder panelen för att rymma detta....

Det jag gjorde var att riva ut allting och byggde helt ny stereoanläggning.

Jag har satt en Kenwood huvudenhet med flipfront som klarar Mp3+Wma.
Bakom dörrsidorna fick jag utskuret i 1,2 mm plåt ett hål för 6.5" mid basen. Sen skruvade jag bara dit hela plåten med basen istället för plasten som sitter där original. I instrumentpanelen monterade jag 4" mellanregister och har bara löst på panelen 2st 1" diskanter. Eftersom min är en cab och man valt bort förvaringsfacken i golvet bak utnyttjar jag dessa 2 hål som baslådor och byggde en snygg panel att montera basarna. De ligger nersänkta i panelen så det blev ingen upphöjning i utrymmet+att Delco Bose gallerna sitter monterade. Det syns alltså ingenting! Det enda som syns är min formgjorda panel som står på högkant allra längst bak i utrymmet. på denna monterade jag ett 4 kanals slutsteg från Mds samt delningsfilter till framsystemet. Alla högtalarelement är DLS grejer!

Detta systsem kostade förvisso en slant och en hel vinter att bygga, men en Delco Bose anläggning har ju inte mycket att hämta i jämföresle. Sen är jag inte ute efter att spela så regskyltarna skorrar å ramlar av, jag har byggt det för välljudets skull!

Jag har en del foto från arbetets gång den vintern om du vill se?

Nu är min en 87:a, så vi har inte samma instrumentpanel om jag nu förstått allt rätt. Nu blev kanske detta lite offtopic men...ville bara tipsa om vad som kan göras! Precis som Jakobsson sa, Bose var säkert häftigt på sin tid när bilarna var nya. Men ska du ändå riva i det kan du lika gärna bygga med andra grejer, tycker iaf jag!
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Beställde panel från Osby skroten, kostade 400:-

Som sagt allt e sabbat inget funkar. Är det nån kabel till orginal steroen som har med belysningen på Klimatkontrolen att göra för denna funkar ej?
Bose högtalarna bak e borta istället är där nedtryckt några Lanzar högtalare som bara skorrar om man drar på det minsta.
Fram har jag inte ens kollat.

Min plan är att riva ut allt, sätta nya högtalare där Orginalen satt, dra nya kablar osv. Lär behöva tips och råd på att plocka isär inredningen till våren sen.

Bilen står i kall garage så jag är inte så sugen på att pilla isär sakerna nu.
Den ska storservas och genomgås i April, nya slutburkar ska på oxå.

Sen blir det Stereo bygge, inget avancerat bara nått som funkar.
Får gärna posta bilder på bygget du har gjort.

Mvh
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

fasen fick fel färg på panelen, fick svart, men org är juh grå, ska man ta reda på färgkoden får den grå inr el låta det var måntro, skär sig inte med det svarta. Jaja om nån vet färgkoden för den gåra inr så hojta till.
Mvh
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

färgkod

Inlägg av Ingo »

Grå har väl koden 903
falkens
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av falkens »

Ghostfire!

Om du har kvar Bose högtalare fram så köper jag gärna dem!

MvH
06 -> Corvette C4 -91, 6 vxl
97 - 00 Corvette -69 355, 4 vxl
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Ingo och ska kolla vart man översätter det nånstans, håller på att ta lack cert och jobbar med billackering så har jag bara GM koden så e det inga probs, ska bläddra i pärmarna. Jag ska alltså lacka befintlig panle isåfall orkar inte jaga runt efter en ny, denna var helschysst i övrigt.

Falkens:
Tvivlar att orginal finns kvar var ute i bilen idag för att kolla hur den svarta stod sig mot det gråa då märkte jag att det hängde löst och konsitgt från front högtalaren. Men kan skruva isär i veckan och kolla, kan bli spännande. Skulle det finnas orginal kvar så får du dom givetvis mot frakt.

Finns det nån typ Haynes bok att köpa till C4:an hur man plockar isär allt, vore skönt att plocka ur inredningen utan att sabba allt för många clips el plast bitar. Vilket kan vara lätt hänt ibland.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Haynes

Inlägg av Ingo »

visst finns det Haynes och även chilton.
men dom är ju inte direkt så kompletta min haynes omfattar 84-91 och har nummer 1336,men det har säkert kommit flera nyare.
tror det är bättre du satsar på en riktig verkstadshandbok,för priserna på dessa har sjunkit rätt mycket.
Finns flera som säljer men hortlund annonserar väl mest,men tror att de som annonserar här på forumet tar hem böckerna lika billigt,om du inte beställer själv direkt från USA.
Ozzy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ozzy »

Hej,

Har nu lyckats få dit en DIN-stereo samt förvaringsfack (det gjorde sig inte självt.....), har även bytt högtalarelement i alla originallådorna, allt fungerar och ser bra ut, men:

Körde ut bilen ur garaget och varnigslampan för bältespåminnelse lyser hela tiden. Till saken hör att jag "svenska" bälten i bilen och att bältespåminnaren ej är inkopplad.

Nått tips hur jag får denna att slockna???

Mvh
Pelle
-90 conv.
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Hej Pelle ingen aning om din bältespåminnare, ska skruva i Stereo och högtalare nu i veckan. Efter att ha tittat på adpter satsen med förvaringsfacket samt tagit den frontpanelen så inser jag att det kommer bli ett par svordomar. Har du några tips och råd. Du som precis ha gått igenom skiten =)

Mvh
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Måsta jag skära bort all den svarta plasten längst bak?
Verkar vara massa kablar där inge kul att råka kapa en sån..
:oops:
C4 -91
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Ghostfire skrev:Måsta jag skära bort all den svarta plasten längst bak?
Verkar vara massa kablar där inge kul att råka kapa en sån..
:oops:
Jag har precis gjort det, köpte en dremmel kopia på Jula och fräste bort plasten. Självklart får man ha koll på kablarna.

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Användarens profilbild
Ghostfire
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ghostfire »

Dremmeln jag köpte var bara skit, men med ett båfilsblad och en luftdriven såg så gick det.
Nu är högtalarna utbytta, antennen fungerar, en ny huvudenhet med ett litet fack under och en ny frontpanel. Skruva ihop allt idag och satt nu på kvällen och bara andades, äntligen slapp jag se kabelhärvor och lösa kåpor och paneler.

Tack alla som kommit med tips och länkar och nummer!!!
mvh
:D
C4 -91
falkens
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av falkens »

Kan vi få se en bild? :D
06 -> Corvette C4 -91, 6 vxl
97 - 00 Corvette -69 355, 4 vxl
Användarens profilbild