prestanda corvette c4
prestanda corvette c4
ja, nån som vet lite 0-100 km/h eller 0-60 mph?
toppfart? manuell/automat, skillnad på prestandan?
toppfart?
gäller då mest TPI och LT1, men även zr-1 blir jag glad av!=)
skitsvårt att hitta på nätet ju!
förresten, när kom den snygga intrumenteringen??
toppfart? manuell/automat, skillnad på prestandan?
toppfart?
gäller då mest TPI och LT1, men även zr-1 blir jag glad av!=)
skitsvårt att hitta på nätet ju!
förresten, när kom den snygga intrumenteringen??
Prestanda
Prestanda är intressant.
det är inte alltid att ökad effekt gett bättre resultat,men helt klart 0-100 är svårt
Men jänkarnas biltidningar har väl ofta bästa resultaten(kanske "bättre"bilar?)
84 ,an fick C/D fram till 0-60mph: 7,1 sec
toppfart på högsta växeln 137 mph
86an ,fick C/D fram till 0-60 :6,0 sec
toppfart 151 mph (243 km/h)
88 Z51 0-60 : 6,0 sec
toppfart 158 mph
ZR1 89 0-60 : 4,2 sec " kundbilen" 4,9 sec
kring 280 km/h i toppfart.
effekterna höjdes ju hela tiden, men test tiderna blev egentligen inte så mycket bättre.
Men med lt 1 höjdes effekten från sista L98,an på250 till 300 hästar och ZR1 hade 380 från början och 405 i slutet.
"snygg instrumentering.? Smaken är som baken delad.
Men Corvette har traditionellt haft en futuristisk och extrem interiör.
!984 när femte generationen presenterades följde man taditionen och bilen fick en toppmodern data styrd digital instrumentering.Men vissa konservativa tyckte ju att den var för häftig och snygg.
Så till 1990 när Gm lagt vantarna på SAAB , tyckte man väl i USA att Saab instrumenteringen var häftig och satte in en liknande i Corvetten.
Att montera in en SAAB 9000liknande instrumentering i Corvetten tycker jag personligen är det största helgerån som är gjort i corvettens historia,betydligt värre än slopade grodögon.
Den fula Saabinredningen utvecklades med åren till att se ut mer som en analog instrumentering vilket var ett lyft,men aldrig lika bra som det ursprungliga.
det är inte alltid att ökad effekt gett bättre resultat,men helt klart 0-100 är svårt
Men jänkarnas biltidningar har väl ofta bästa resultaten(kanske "bättre"bilar?)
84 ,an fick C/D fram till 0-60mph: 7,1 sec
toppfart på högsta växeln 137 mph
86an ,fick C/D fram till 0-60 :6,0 sec
toppfart 151 mph (243 km/h)
88 Z51 0-60 : 6,0 sec
toppfart 158 mph
ZR1 89 0-60 : 4,2 sec " kundbilen" 4,9 sec
kring 280 km/h i toppfart.
effekterna höjdes ju hela tiden, men test tiderna blev egentligen inte så mycket bättre.
Men med lt 1 höjdes effekten från sista L98,an på250 till 300 hästar och ZR1 hade 380 från början och 405 i slutet.
"snygg instrumentering.? Smaken är som baken delad.
Men Corvette har traditionellt haft en futuristisk och extrem interiör.
!984 när femte generationen presenterades följde man taditionen och bilen fick en toppmodern data styrd digital instrumentering.Men vissa konservativa tyckte ju att den var för häftig och snygg.
Så till 1990 när Gm lagt vantarna på SAAB , tyckte man väl i USA att Saab instrumenteringen var häftig och satte in en liknande i Corvetten.
Att montera in en SAAB 9000liknande instrumentering i Corvetten tycker jag personligen är det största helgerån som är gjort i corvettens historia,betydligt värre än slopade grodögon.
Den fula Saabinredningen utvecklades med åren till att se ut mer som en analog instrumentering vilket var ett lyft,men aldrig lika bra som det ursprungliga.
Jag har kört min 92'a LT1 automat 306 hk med chip och airfoil - gissar cirka knappt 350 hk på 5,22 sekunder 0-100 km/tim - uppmätt med min G-Tech Pro SS. Utväxling 2,73:1 och körd på Driveläge (ej OD - OverDrive), Hankook Ventus Sport 275/40-17 bakdäck.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Javisst, min 92'a har en läcker och modern inredning/instrumentering. 80-talsinstrumenteringen ser ju så "för.....t" kantig ut!Zwofurti skrev:jag tycker 90 och nyares intrumentering är dne snygga=)
vill ha en svart, med lt1 och 6vxl manuell låda.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

13,64 /165körde jag på 402m med min orginal förra sommaren fast jag hade ju ifs alu svänghjul.
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk
prestanda
jämför man femte generationens corvette med fjärde (visst är jag elak), så tycker man att 84- och uppåt känns slöa jämfört med bigblockarna kring 70. Men när man ligger bredvid varandra hänger de nyare med otroligt, mest beroende på att bigblockarna spinner hejdlöst.
Och SAAb är världens snyggaste bil,speciellt inredningen
Dra upp det där om airbagen nu och hur mycket säkrare 90,ans corvette är jämfört med de tidigare
Och SAAb är världens snyggaste bil,speciellt inredningen

Dra upp det där om airbagen nu och hur mycket säkrare 90,ans corvette är jämfört med de tidigare

Airbag
förarsidan 90, men passagerarsidan varväl kring 93
Airbag på passagerarsidan ersatte handskfacket 1994. Samtidigt gjordes delar av inredningen om. Nya stolar, dörrsidorna och texten på alla reglage ändrades från gul/orange till vit (men det kan varit fler detaljer?).
Precis som Ingo säger så är smaken är delad, så här kommer mitt tycke:
Instrumenteringen '90 och senare är mycket snyggare än tidigare C4:or. Detta skulle kunna bero på att jag har en far som ägt flera SAABar under min uppväxt och att jag sjäv numera har en SAAB 9000 som jag är mycket nöjd med.
Vad säger du Ingo, är jag hopplöst förlorad med en sådan hemsk uppväxt?
Precis som Ingo säger så är smaken är delad, så här kommer mitt tycke:
Instrumenteringen '90 och senare är mycket snyggare än tidigare C4:or. Detta skulle kunna bero på att jag har en far som ägt flera SAABar under min uppväxt och att jag sjäv numera har en SAAB 9000 som jag är mycket nöjd med.
Vad säger du Ingo, är jag hopplöst förlorad med en sådan hemsk uppväxt?

Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
okay
vi kan se det såhär, C5,an är den optimala corvetten,antingen så sparkade man formgivarna som alltid ändrar bilarna litegrann efter några år, eller också var den perfekt,för inget ändrades under produktions tiden utom smådetaljer.
Men när man släpper en ny bil är designen utprovad testad,ändrad till det ultimata,att ändra en släppt modell är precis som evolution, en mutation på miljonen är bättre än originalet.
Att Zr1, baklysen blev standard var ju misslyckat, men första året så var många standardcorvetteägare stolta när folk trodde dom åkte ZR1.
Blinkers och front blev lite mjukare och snällare, så det kan man köpa.
Men inte inredningen som blev ännu plastigare och tappade den extrema 80talslooken.
Men när man släpper en ny bil är designen utprovad testad,ändrad till det ultimata,att ändra en släppt modell är precis som evolution, en mutation på miljonen är bättre än originalet.
Att Zr1, baklysen blev standard var ju misslyckat, men första året så var många standardcorvetteägare stolta när folk trodde dom åkte ZR1.
Blinkers och front blev lite mjukare och snällare, så det kan man köpa.
Men inte inredningen som blev ännu plastigare och tappade den extrema 80talslooken.
Re: okay
Har du inte sett den gamla Corvette-reklamen från när C4an var ny, så se den här: http://c4corvette.com/videos/84vette.aviIngo skrev:...den extrema 80talslooken.
80-tals-nostalgi på hög nivå!

Stigfinnare
Femte generationen var verkligen en stigfinnare.
På 80talet gällde det att visa att allt styrdes med datateknik,nu ska det märkas så lite som möjligt.
Har haft den där reklamsnutten på video,men det är något decennium sedan man såg den sist.
På 80talet gällde det att visa att allt styrdes med datateknik,nu ska det märkas så lite som möjligt.
Har haft den där reklamsnutten på video,men det är något decennium sedan man såg den sist.
Re: okay
MJ skrev:


See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Re: okay
ingen som behöver ett LT4 kitt?Stefan skrev:MJ skrev:störtskön ju
- Knightrider
- Rookie
- Inlägg: 63
- Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:37
- Ort: Kalmar
Re: Prestanda
Dem har ju bättre(varmare) klimat i usaIngo skrev: Men jänkarnas biltidningar har väl ofta bästa resultaten(kanske "bättre"bilar?)

Re: Prestanda
tveksamt va?... för varm luft är ju inget vidare för prestandan..Knightrider skrev:Dem har ju bättre(varmare) klimat i usaIngo skrev: Men jänkarnas biltidningar har väl ofta bästa resultaten(kanske "bättre"bilar?)vilket ger bättre tider!
bättre bilar?
man kan ju ibland misstänka att testbilarna är lite bättre justerade än kundbilarna 

Vad händer när man svänger då? tänkte på hur bra väghållningen är generellt sett i c4:an...Bobrob skrev:Jag har kört min 92'a LT1 automat 306 hk med chip och airfoil - gissar cirka knappt 350 hk på 5,22 sekunder 0-100 km/tim - uppmätt med min G-Tech Pro SS. Utväxling 2,73:1 och körd på Driveläge (ej OD - OverDrive), Hankook Ventus Sport 275/40-17 bakdäck.
9-5 Aero, Silver STCS #5634
There are 10 types of people, those who understand binary and those who dont
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
There are 10 types of people, those who understand binary and those who dont
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Den är goodfoffen skrev:Vad händer när man svänger då? tänkte på hur bra väghållningen är generellt sett i c4:an...


Har skrämt många med väghållningen hehe har hört flera ggr av kompisar "de där ska ju inte gå" 275or runt om gör sitt

+ Välkommen hit

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
vridmoment
att slå på på väg ur en rondell är ett bra sätt att få passagerarna att skrika(ibland får man själv hjärtat i halsgropen)
Momentkurva
Hej,
Jag har sökt på googel forum mm tom mailat GM men inte lyckats få tag i
effektkurva och momentkurva för min L98 - 91:a orginal givetvis.
Har nån nått bra tips?
Jag har sökt på googel forum mm tom mailat GM men inte lyckats få tag i
effektkurva och momentkurva för min L98 - 91:a orginal givetvis.
Har nån nått bra tips?
06 -> Corvette C4 -91, 6 vxl
97 - 00 Corvette -69 355, 4 vxl
97 - 00 Corvette -69 355, 4 vxl
kurvor
Har ju olika tester från C/D o dyl där finns ju en del,men lite bökigt lägga upp
ska kolla orginalmaterial jag har från gm,men har knappast något efter 90.
ska kolla orginalmaterial jag har från gm,men har knappast något efter 90.
Re: okay
Så nice videoStefan skrev:MJ skrev:störtskön ju

Känns det inte som reklamerna var roligare för?
(Har ni fler såna här videos lägg gärna ut dom jag vill se fler)
(ingo kanske vill förära oss en kopia av sin video med bättre upplösning?

På Tal om prestanda på C4.
Fans det inte någon firma som satte i 9,6 liters V8 i C4:orna. Har för mig att jag läste en tidning i slutet 80 talet eller början 90 talet om en sån.
Har för mig att den var på 600hk och att den firman lämna 3 års garanti på motorn vilket dom tyckte var fantastiskt i tidningen.
Men jag kan minnas fel det kan ha varit en Trans Am eller Camaro.
Någon som mins något om den?
Mvh
MrV8
Har kört både min gamla C4'a och min nya C5-Z06 på bana. C4án kunde "nästan" hänga med C5-or på Kinnekulle trots Hankook-däck och funktig asfalt. Z06'an går som en gokart på bana - klart bättre en C4'an. Min gamla 69'a bigblock började vingla på rak väg redan vid 180-190!foffen skrev:Vad händer när man svänger då? tänkte på hur bra väghållningen är generellt sett i c4:an...Bobrob skrev:Jag har kört min 92'a LT1 automat 306 hk med chip och airfoil - gissar cirka knappt 350 hk på 5,22 sekunder 0-100 km/tim - uppmätt med min G-Tech Pro SS. Utväxling 2,73:1 och körd på Driveläge (ej OD - OverDrive), Hankook Ventus Sport 275/40-17 bakdäck.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Re: okay
Oj jag har missat att man måste ha hjälm när man kör Corvette, var hittar jag en sån?MJ skrev:http://c4corvette.com/videos/84vette.aviIngo skrev:...den extrema 80talslooken.
80-tals-nostalgi på hög nivå!

mvh ammis
Corvette Cab -91
Härlig diskussion!
Wow vilken härlig diskussion det här var!
Jag njuter av att läsa era inlägg, trots att jag inte förstår allt!
En vacker dag kanske jag oxå kan tala om vad min Corvette gör i kurvorna, en sak vet jag dock - det är härligt!
mvh ammis
Jag njuter av att läsa era inlägg, trots att jag inte förstår allt!

En vacker dag kanske jag oxå kan tala om vad min Corvette gör i kurvorna, en sak vet jag dock - det är härligt!

mvh ammis
Corvette Cab -91
-
- Rookie
- Inlägg: 60
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
- Ort: Falun