Fjärrlåset slutat fungera?
Fjärrlåset slutat fungera?
Har nu bytt startbatteriet i bilen.. bilen har varit ståendes nu över vintern så det blev urladdat o blev inte bra igen. Har nu ett annat bekymmer, nu funkar inte fjärrlåset, bytte batteriet i dosan.. men lika dött! Likaså så har Anitispinn och ABS-lampan börjat lysa..
Antispinnet fungerar inte när man åker vanligt, men när jag t.ex. ska bromsa upp den så vill den inte helt plötsligt..?
Nån som kan ha en idè om vad det kan vara?
Antispinnet fungerar inte när man åker vanligt, men när jag t.ex. ska bromsa upp den så vill den inte helt plötsligt..?
Nån som kan ha en idè om vad det kan vara?
Hur gör man det? har samma strul... helt döttGrönbladh skrev:Och det hjälper inte med att ominstallera fjärrkontrollen? (Train FOB)
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
goa2head skrev:Hur gör man det? har samma strul... helt döttGrönbladh skrev:Och det hjälper inte med att ominstallera fjärrkontrollen? (Train FOB)
Prova först med att hålla in LOCK+UNLOCK samtidigt i ca 10 sekunder, om bilen känner igen fjärren så tutar den till och allt ska vara grönt.
Om inte det funkar så ska detta vara den kompletta proceduren:
Matching Transmitter(s) to Your Vehicle
Each remote keyless entry transmitter is coded to prevent another transmitter from unlocking your vehicle.
If a transmitter is lost or stolen, a replacement can be purchased through your dealer. Remember to bring any remaining transmitters with you when you go to your dealer. When the dealer matches the replacement transmitter to your vehicle, any remaining transmitters must also be matched. Once your dealer has coded the new transmitter, the lost transmitter will not unlock your vehicle. Each vehicle can have a maximum of three transmitters matched to it.
To match transmitters to your vehicle:
1. Turn the ignition key to ON.
2. Clear any warning messages on the Driver Information Center (DIC) by pressing the RESET button.
3. Press the OPTIONS button on the DIC several times until the blank page is displayed, then press and hold the RESET button for two seconds.
4. When the message FOB TRAINING is displayed, press the RESET button once. The message HOLD LK + UNLK 1ST FOB in the DIC will be displayed.
5. Press and hold the lock and unlock buttons on the first transmitter simultaneously for five seconds.
6. When a transmitter is learned (matched), the DIC will display FOB LEARNED and then prompt you to learn the second transmitter.
7. Repeat Steps 5 and 6 for the third transmitter.
8. Remove the key from the ignition.
The programming mode will shut off if any of following
has occurred:
You don’t program any transmitters for two minutes.
You take the key out of the ignition.
You have programmed three transmitters.
mvh
Kolla dina felkoder, de brukar vara ganska informativa när det gäller ABS och Antispin. Se http://www.c5forum.com/ayc/dtcdic.php för info om hur du gör.Thommie skrev:Sådär.. det gick smidigt o bra, nu fungerar de igen! Tackar för den hjälpen.
Ingen som har nån idè om mitt antispin?
Posta koderna här så får du säkerligen snabbt svar.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Låter inte bra ...... DTC C1255 EBTCM Internal MalfunctionThommie skrev:Fick fram den här felkoden: 28 TCS C1255 C
Vad innebär den.. är inte alltför vass på engelska
Att det står 'C' efter innbär att det är Current dvs det är fel just nu, hade det stått ett 'H' så hade det varit History dvs något som hänt tidigare men som inte är fel just nu och du kunde då ha provat att nollställa koden och se om den kommer tillbaks.
C1255 är ett internt fel i Traction Control Modulen(sitter på ABS enheten), enligt servicemanualen så finns bara två möjligheter, (koppla ur batteriet först) 1. Ta ur kontakten till TCS modulen och kontrollera alla kontaktstift i själva modulen och i kablaget, gör rent med kontaktrengöringsspray. Koppla in igen och testa. Hjälper det inte så är det bara att byta ut modulen.
Det borde även finnas två andra felkoder som ska sättas när du får C1255, kan du kontrollera igen ?
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Det finns några anledningar till att koden kommer upp förutom att själva modulen är trasig,jag har för mig att en av dom har med batteriet att göra och en annan med hjul hastighets sensorerna.
Man kan se detta med GM,s TECH 2,då man även får upp en följdkod på den som hänvisar till vilket fel det är.
Be verkstan kolla när du lämnar in bilen på service.
Kolla så att jorden till batteriet är ok och att säkringen till EBTCM är ok först.
Man kan se detta med GM,s TECH 2,då man även får upp en följdkod på den som hänvisar till vilket fel det är.
Be verkstan kolla när du lämnar in bilen på service.
Kolla så att jorden till batteriet är ok och att säkringen till EBTCM är ok först.
Fungerade kanon!!! En huvudvärk mindre:) Tack!!glider skrev:
To match transmitters to your vehicle:
1. Turn the ignition key to ON.
2. Clear any warning messages on the Driver Information Center (DIC) by pressing the RESET button.
3. Press the OPTIONS button on the DIC several times until the blank page is displayed, then press and hold the RESET button for two seconds.
4. When the message FOB TRAINING is displayed, press the RESET button once. The message HOLD LK + UNLK 1ST FOB in the DIC will be displayed.
5. Press and hold the lock and unlock buttons on the first transmitter simultaneously for five seconds.
6. When a transmitter is learned (matched), the DIC will display FOB LEARNED and then prompt you to learn the second transmitter.
7. Repeat Steps 5 and 6 for the third transmitter.
8. Remove the key from the ignition.
mvh
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
DTC C1255 or C1256Thommie skrev:Har nu kollat upp felkoderna igen, när systemet kördes så var den enda koden som visades: 28 TCS C1255 H C
Men när jag reseta den så kom 28 TCS C1255 C upp.
Circuit Description
This DTC identifies a malfunction within the electronic brake control module (EBCM).
Conditions for Running the DTC
The ABS conditions and the braking conditions are normal.
Conditions for Setting the DTC
An internal EBCM malfunction exists.
Action Taken When the DTC Sets
C1255
If equipped, the following actions occur:
The EBCM disables the DRP/ABS/TCS/VSES for the duration of the ignition cycle.
The ABS indicator turns ON.
The Traction Control and Active Handling indicator turns ON.
The red Brake warning indicator turns ON.
The DIC displays the following messages:
Service ABS
Service Traction System
Service Active Handling
The EBCM will also set DTC C1248.
For some DTC C1255xx, the EBCM disables the variable effort steering (VES) for the duration of the ignition cycle.
C1256
The ABS remains functional.
The ABS indicator remains OFF.
Conditions for Clearing the DTC
The condition for the DTC is no longer present and the DTC is cleared with a scan tool.
The EBCM automatically clears the history DTC when a current DTC is not detected in 100 consecutive drive cycles.
Diagnostic Aids
The scan tool displays 2 additional characters after the DTC. Take note of the 2 character code and any other DTCs that are set. The 2 character code is an engineering aid used in order to determine the cause of the internal malfunction.
When the scan tool displays DTC C1255m3, the EBCM has not been programmed. Perform the setup procedure for the EBCM.
1.The ABS Diagnostic System Check is an organized approach to identify problems associated with the EBCM. This check must be the starting point for any EBCM complaint, and will direct you to the next logical step in diagnosing the complaint. The EBCM is a very reliable component and is not likely the cause of the malfunction. Most system complaints are linked to faulty wiring, connectors, and occasionally to components. Understanding the ABS system and using the tables correctly will reduce diagnostic time and prevent unnecessary parts replacement
2Install a scan tool.
Turn ON the ignition, with the engine OFF.
Use the scan tool in order to clear the DTCs.
With the scan tool, perform the Automated Test.
Med andra ord kontakta någon med scantools tex vette.se
3.Replace the EBCM.
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
http://www.garaget.org/NosZpeed
Re: Fjärrlåset slutat fungera?
Hur gick det, jag får också felkod 1255 fick du byta hela ebtcm eller bara ebcm.
Jag vet att det är länge sedan, men du kanske kommer ihåg detta
Jag vet att det är länge sedan, men du kanske kommer ihåg detta
Re:
Thommie skrev:Jahaja.. det visa sig att modulen, EBTCM var trasig.. suck... men det måste ju fungeraSå det blir väl till o beställa en ny. Inte bara att serva hehe
Hej en ny sån e nog ganska dyr kolla med absfixer.com istället där lämnade jag min, kostar 150$ om jag minns rätt....(och enligt dom så sätter dom i bättre grejer i den än orginal.)
/anders
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu

Blev nyss med c6 z06

PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: Fjärrlåset slutat fungera?
Lånar tråden lite, som ny corvette ägare har jag några frågor och just fjärrjlåset.
1. Riktar ni dosan mot något speciellt ställe när ni programerar den ?
2. Hur långt ifrån bilen kan ni stå för att låsa upp dörrarna ?
3. Vad för batterie ska det va i dosan ?
Mvh David
1. Riktar ni dosan mot något speciellt ställe när ni programerar den ?
2. Hur långt ifrån bilen kan ni stå för att låsa upp dörrarna ?
3. Vad för batterie ska det va i dosan ?
Mvh David