"Svenskt-tyskt samarbete för fordonsindustrin
Sverige och Tyskland ska bilda en expertgrupp för att kartlägga vad som måste göras för att skapa en gemensam europeisk och amerikansk fordonsmarknad. Det korsvisa ägandet över Atlanten samt USA:s problem med bilindustrins bristande lönsamhet gör att det borde finnas intresse, skriver handelsminister Sten Tolgfors.Fordonsindustrin i Göteborg och i Västsverige, där Volvo i dagarna firar 80 år av verksamhet, skulle gynnas starkt av ökat handelspolitiskt samarbete mellan EU och USA. Det gäller såväl biltillverkare som Volvo och Saab, som underleverantörer till svenska och europeiska tillverkare av personbilar och lastvagnar. I själva verket är ökad samverkan mellan Europa och USA en central åtgärd för ökad konkurrenskraft för fordonsindustrin i Sverige.
Den transatlantiska fordonsmarknaden är på många sätt öppen. Men mycket återstår för att skapa gemensamma regler och standarder för bilar och lastvagnar i EU och USA.
Undersökningar visar att kostnaden skulle kunna minskas med mellan 5 och 7 procent per tillverkad bil, om reglerna för fordonsindustrin skulle harmoniseras mellan EU och USA. En enkel beräkning utifrån detta säger att kostnaden skulle kunna minskas med 10 000 till 15 000 kronor per bil, om regelverket bara var detsamma på ömse sidor Atlanten. Var och en kan förstå vad det skulle betyda i form av ökad konkurrenskraft för våra producenter, i synnerhet i konkurrensen med asiatiska tillverkare. Regelförenkling och regelharmonisering kan bidra till ökad handel och fler jobb."
