ABS-bromsarna aktiveras vid krypkörning...
-
- Rookie
ABS-bromsarna aktiveras vid krypkörning...
Jag har (ytterligare) ett litet problem som måste åtgärdas innan besiktning. När jag krypkör får ABS-systemet spatt och börjar pumpa som tusan. Lampan "ABS Active" lyser också. Ett tips jag har är att det är hjullagren som är så dåliga att sensorerna får fnatt. Står då inför dilemmat att kanske behöva köpa fyra nya hjullager, vilket ju inte är helt gratis.
Har kollat lite på Corvette Central och Midamerica Motorworks, där de anger priser på främre hjullagret inklusive ABS-sensor, men på de bakre står inget om detta. Har de bakre lagren också inbyggda sensorer, eller måste man köpa dessa separat?
Tacksam för alla råd jag kan få...
/Niclas
Har kollat lite på Corvette Central och Midamerica Motorworks, där de anger priser på främre hjullagret inklusive ABS-sensor, men på de bakre står inget om detta. Har de bakre lagren också inbyggda sensorer, eller måste man köpa dessa separat?
Tacksam för alla råd jag kan få...
/Niclas
Lyser ABS active även om du inte bromsar vid låg fart ?
Har du ASR ?
Sensorerna brukar gå att ohm mäta
Dom brukar också samla på sig en massa metallpartiklar från bromsskivorna.
Ta lös sensorerna och rengör dom först.
Känner du inte om lagren är dåliga om du hissar upp bilen och ruckar på hjulen.
Har du kollat med SKF (momentum) ang. lagren ?
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... t=bearings
Pelle
-90 cab
Har du ASR ?
Sensorerna brukar gå att ohm mäta
Dom brukar också samla på sig en massa metallpartiklar från bromsskivorna.
Ta lös sensorerna och rengör dom först.
Känner du inte om lagren är dåliga om du hissar upp bilen och ruckar på hjulen.
Har du kollat med SKF (momentum) ang. lagren ?
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... t=bearings
Pelle
-90 cab
-
- Rookie
Jag tror att lampan lyser både när jag bromsar och när jag bara rullar. Dock sällan särskilt ihållande, mer som att det är nåt glapp nånstans.
Hjulen glappar en del, det gör dom. Så det är nog dessvärre dags för byte av hjullager i vilket fall. Men jag undrar om detta också kan vara orsaken till störningen i ABS-systemet... Ska kolla och se om jag kan göra ren sensorerna. Tack för tipset!
Jag är själv inte så händig med sånt här. Har SKF något lager som är komplett och kan monteras direkt på bilen? Det är ju hela frågan om ABS-sensorerna också. Jag är så grymt förvirrad över vad det egentligen är jag behöver...
/Niclas
Hjulen glappar en del, det gör dom. Så det är nog dessvärre dags för byte av hjullager i vilket fall. Men jag undrar om detta också kan vara orsaken till störningen i ABS-systemet... Ska kolla och se om jag kan göra ren sensorerna. Tack för tipset!
Jag är själv inte så händig med sånt här. Har SKF något lager som är komplett och kan monteras direkt på bilen? Det är ju hela frågan om ABS-sensorerna också. Jag är så grymt förvirrad över vad det egentligen är jag behöver...

/Niclas
http://www.vbandp.com/images/pimagel/84110.jpg
Om du tittar längst till höger på denna bild så ser du tänderna som ger abs
givaren sin signal genom att givaren reagerar på tänderna och ger en sinus signal som på ett smart sätt jämförs i abs kontrollenheten.
Bak så ser lagret ut på samma sätt förutom den tandade biten.
Pelle
-90 cab
givaren sin signal genom att givaren reagerar på tänderna och ger en sinus signal som på ett smart sätt jämförs i abs kontrollenheten.
Pelle
-90 cab
-
- Rookie
Tack för svar och illustration. Då kan det alltså vara så att dåliga hjullager kan medföra strul av det slag jag upplever med ABS:en? Så himla surt att åka på hjullagren nu. Dom är ju inte direkt billiga. Har läst på de trådar som tipsats om ovan och blir om möjligt än mer förbryllad. Kan någon tipsa om någonstans man kan köpa de lager (inklusive sensorer) jag behöver utan att totalt ruinera mig?Jakobsson skrev:http://www.vbandp.com/images/pimagel/84110.jpg
Pelle
-90 cab
/N.
Hmm
Om det bli fel på en sensor ,eller att den tappar kontrollen med "tagghjulet",brukar bara Abs enheten kopplas ur och så kommer en varningslampa. Sedan fungerar bilen som en bil utan ABS med en lysande varningslampa.
Att den pumpar o har sig låter som om felet ligger någon annanstans.
Att den pumpar o har sig låter som om felet ligger någon annanstans.
Har du ASR (antispin) ?
Man kan faktiskt testa sin abs genom att bromsa kraftigt på lite dåligt underlag typ grus ?
Om du har asr så märker du det när du försöker rita på vägen.
Jag tror att du har en sensor som inte känner av ett hjul korrekt.
Visst har du samma hjulstorlek fram som bak (orginal).
Om en sensorkabel är avbrott på då skulle ABS failure lysa tills du nollställde den.
ABS fel kan vara jobbiga att hitta
Pelle
-90 cab
Man kan faktiskt testa sin abs genom att bromsa kraftigt på lite dåligt underlag typ grus ?
Om en sensorkabel är avbrott på då skulle ABS failure lysa tills du nollställde den.
Pelle
-90 cab
Hej..
har du gjort rent givarna runt om?
Mina givare var fullbelagda med metallspån från bromsarna, iof så hade jag inte ditt fel, men det kan vara värt en rengöring.
Givarna bak sitter bara med en bult, 10'ans ringnyckel..buslätt
mvh
MickeW
har du gjort rent givarna runt om?
Mina givare var fullbelagda med metallspån från bromsarna, iof så hade jag inte ditt fel, men det kan vara värt en rengöring.
Givarna bak sitter bara med en bult, 10'ans ringnyckel..buslätt

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
http://www.corvetten.com
-
- Nykomling
Jag har precis bytt ABS-sensor på höger bak. Den lilla kanten längst ut på sensorn, den som ligger närmast kuggkransen på hjulaxeln, hade slagits av. Det som hände mig var att ABS felindikeringen tändes på panelen när jag kom över 20-25 km/h. Sen var den tänd tills jag stängde av motorn.
Antagligen kom det ingen eller felaktig signal från sensorn. Datorn jämför dom två och larmar om dom skiljer sig åt för mycket.
Min är en 91:a utan antispin.
Hoppas du kan utesluta nånting mer med denna info.
Antagligen kom det ingen eller felaktig signal från sensorn. Datorn jämför dom två och larmar om dom skiljer sig åt för mycket.
Min är en 91:a utan antispin.
Hoppas du kan utesluta nånting mer med denna info.
- Peter sp2000
- Rookie
På min -92 så var det brott på kabeln till ABS givaren för höger fram,fick då fel indikering på både ABS och ASR.Jakobsson skrev:Har du ASR (antispin) ?
Pelle
-90 cab
Jag har samma problem med min Corvette att lampan för ABS tänds vid ca 20 km/h. Tog loss alla sensorer och rengjorde dem men det hjälpte tyvärr inte. Passade samtidigt på att sätta på de nya fälgarna orginal från C5 med 17 fram och 18 bak kan detta påverka något? Finns det något sätt att mätta upp om sensorerna får ström så att man kan se om det är något avbrott på väg till någon sensorJakobsson skrev:Har du ASR (antispin) ?
Pelle
-90 cab

Får väl ta loss alla sensorer och kolla om de har blivit skadade?
MVh Shaken
-
- Nykomling
Mätte du upp sensornerna också samtidigt? Sensorerna på bakhjulen ska ha resistsansen 1000 ohm plus/minus 100 ohm. Dom på framhjulen skall ha 1120 ohm plus/minus 50 ohm. Fick du någon felkod? Min felkod visade på rätt sensor så det verkar stämma. Vet inte hur vanligt kabelbrott är. Jag förmodar att det är sensorn som genererar spänningspulser...?shaken skrev: Jag har samma problem med min Corvette att lampan för ABS tänds vid ca 20 km/h. Tog loss alla sensorer och rengjorde dem men det hjälpte tyvärr inte. Passade samtidigt på att sätta på de nya fälgarna orginal från C5 med 17 fram och 18 bak kan detta påverka något? Finns det något sätt att mätta upp om sensorerna får ström så att man kan se om det är något avbrott på väg till någon sensor![]()
Får väl ta loss alla sensorer och kolla om de har blivit skadade?
MVh Shaken
Sista utvägen om du vill fixa med problemet i lugn och ro är att göra så här, välj en extremt solig dag för besiktning. Åk in i provhallen utan att utlösa ABS Service lampan. Se till att taket är av. Besiktningskillen har inte en chans att se lampan när den tänds sedan i bländande solsken utomhus.

Det är rätt att sensorerna genererar ström.
Vill man absout mäta vad som kommer från sensorerna så bör man koppla in ett oscilloscope på dom olika sensorerna för att jämföra kurvorna men det verkar lite överdrivet.
Om ABS tänds först när man kommer över 20km/h så är det troligtvis ABS systemets självtest som aktiveras och det blir något fel.
Värt att läsa
92-93 ECM problem och känsliga för låg vätske nivå
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... t=abs+code
Pelle
-90 cab
Vill man absout mäta vad som kommer från sensorerna så bör man koppla in ett oscilloscope på dom olika sensorerna för att jämföra kurvorna men det verkar lite överdrivet.
Om ABS tänds först när man kommer över 20km/h så är det troligtvis ABS systemets självtest som aktiveras och det blir något fel.
Värt att läsa
92-93 ECM problem och känsliga för låg vätske nivå
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... t=abs+code
Pelle
-90 cab
Mätte du upp sensornerna också samtidigt? Sensorerna på bakhjulen ska ha resistsansen 1000 ohm plus/minus 100 ohm. Dom på framhjulen skall ha 1120 ohm plus/minus 50 ohm. Fick du någon felkod? Min felkod visade på rätt sensor så det verkar stämma. Vet inte hur vanligt kabelbrott är. Jag förmodar att det är sensorn som genererar spänningspulser...?
Sista utvägen om du vill fixa med problemet i lugn och ro är att göra så här, välj en extremt solig dag för besiktning. Åk in i provhallen utan att utlösa ABS Service lampan. Se till att taket är av. Besiktningskillen har inte en chans att se lampan när den tänds sedan i bländande solsken utomhus.
(Gjorde så när jag inte hann fixa sensor i tid)[/quote]
Hej!
Gjorde en test körning på min bil idag och jag fick inte fram någon felkod även om Service ABS lyser? Behöver man en speciell kod avläsare för att få fram felkoder drån ABS-systemet
Skall ta och mätta upp sensorerna
Tack för svaret
Det där med blända besikningsgubben fungerade faktiskt för mig förra året också
Mvh Shaken

Hej!
Gjorde en test körning på min bil idag och jag fick inte fram någon felkod även om Service ABS lyser? Behöver man en speciell kod avläsare för att få fram felkoder drån ABS-systemet

Skall ta och mätta upp sensorerna
Tack för svaret
Det där med blända besikningsgubben fungerade faktiskt för mig förra året också
Mvh Shaken

-
- Rookie
Mitt problem är nog lite annorlunda än era problem tror jag. När jag krypkör, typ 10 km/h eller lägre, alternativt saktar in och stannar mjukt så löser ABS bromsarna ut som att de var låsta. ABS-pumpen går igång och det vibrerar i pedalen precis som när man tvärnitar.
enligt felkod ska det vara nåt i höger framhjul. Gör nog så att jag byter alla hjullager och hoppas att det gör susen... Någon som vet något om man ska akta sig för nåt särskilt eftermarknadsmärke? kommer inte ha råd med alla fyra AC Delco...
/N.
enligt felkod ska det vara nåt i höger framhjul. Gör nog så att jag byter alla hjullager och hoppas att det gör susen... Någon som vet något om man ska akta sig för nåt särskilt eftermarknadsmärke? kommer inte ha råd med alla fyra AC Delco...
/N.