Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
hogzhed
Rookie
Inlägg: 55 Blev medlem: tis jan 27, 2004 10:19
Ort: Karlstad
Kontakt:
Inlägg
av hogzhed » tor apr 19, 2007 11:33
Tjena!
Nån som har bytt drivknutar?
Är det svårt som fan?
Tar man ner hela axeln och byter sen?
Ska dom va insmorda med fett?
Många frågor
74:a cab. SB 350. And I like it!
Live long and prosper!
dittodatt
Nykomling
Inlägg: 16 Blev medlem: mån nov 06, 2006 21:42
Ort: karlstad
Inlägg
av dittodatt » tor apr 19, 2007 17:14
Hej prata med rolf han har en 69 det kan han.
Rolf Berglund Bilteknik
Telefon: 054-861281
Boberg 212
65594 KARLSTAD
Nu har jag bilder på min vette men med andra fälgar.
vett74
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595 Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:
Inlägg
av vett74 » tor apr 19, 2007 17:19
inga större problem att byta tar lite tid bara..
Du måste ner med axeln för att byta,vilket kors ska du byta,allihop eller?
Enklast att sätta det i ett skruvstäd och pressa in lagerdelarna på plats..
Det finns två olika knutkors ett som har en smörjnippel på sig så man kan smörja efter,
och en som inte har det,den som är utan är starkare än dom som har nippeln.
knutarna är insmorda med fett från fabrik men det skadar ju inte med lite till!
hogzhed
Rookie
Inlägg: 55 Blev medlem: tis jan 27, 2004 10:19
Ort: Karlstad
Kontakt:
Inlägg
av hogzhed » tor apr 19, 2007 19:21
Man tackar man tackar!
Jag ska byta två kors tänkte jag. vilket jag förmodar blir att plocka ner den axeln.
Jag har köpt nippelfria kors.
Hoppas på att hinna med att byta stötdämpare oxå om det inte tar för mycket tid med korsen.
Jävligt snygg bil du har dittodatt. Tack för adressen till Rolf. Kan komma att bli behövd om jag går bet : )
74:a cab. SB 350. And I like it!
Live long and prosper!
hogzhed
Rookie
Inlägg: 55 Blev medlem: tis jan 27, 2004 10:19
Ort: Karlstad
Kontakt:
Inlägg
av hogzhed » lör apr 21, 2007 0:05
Nu har jag fått ner högeraxeln och börjat pressa ur knutarna. Lyckades inte pressa ur. Får ta till vinkelslipen tror jag...
Måste säga att hittills har det gått förvånadsvärt lätt. Behövde bara lossa på camberstaget och sedan skruva loss axeln.
Alltså börjar problem imorgon
gonatt!
74:a cab. SB 350. And I like it!
Live long and prosper!
hogzhed
Rookie
Inlägg: 55 Blev medlem: tis jan 27, 2004 10:19
Ort: Karlstad
Kontakt:
Inlägg
av hogzhed » lör apr 21, 2007 13:18
Det är väl lika bra att jag skriver vidare när jag ändå börjat
Fått bort gamla knutarna nu. Har putsat upp hålen och smörjt in med fett. Ska börja pressa i de nya knutarna nu efter lunch.
Dom gamla satt ganska hårt och var slitna så jag får nog byta resterande knutar inom snar framtid. Såg även att jag behöver byta en massa bussningar.
74:a cab. SB 350. And I like it!
Live long and prosper!
hogzhed
Rookie
Inlägg: 55 Blev medlem: tis jan 27, 2004 10:19
Ort: Karlstad
Kontakt:
Inlägg
av hogzhed » mån apr 23, 2007 21:05
Blev klar i lö. em med drivknutsbytet. En gick lite trögt efter att jag fått den på plats den andra gick lätt och fint. Undrar om det kan ha nån betydelse?
74:a cab. SB 350. And I like it!
Live long and prosper!