Bensinmäteren fastnar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
cgoransson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 10, 2007 17:22
Ort: Stockholm, Saltsjö-Boo

Bensinmäteren fastnar

Inlägg av cgoransson »

Hej
Skriver om detta eftersom jag la in i fel forum grupp.

Min besninmätare går ned snyggt o prydligt till strax efter halv tank. Sedna verka den fastna där. När det gått åt ca 50 l så ramlar den ned till tom tank och jag får en varning low fuel.
Är det någon som har varit med om detta. Kabelfel eller nollställning?

Vet inte om jag virrade till det lite. Min bil är en C5 99a och den har tydligen två bensin tankar. Det betyder då om jag fatta detta rätt att först hitta den trasiga sidan om det är spolen som gått av. Har även kollat lite och man måste tydligen köpa ny bensinpump eftersom de verkar vara integrerade. Första pris som jag hittade verkar vara runt 5500 kr. Har även pratat med Åkes bil&motor och han sa sig komma i ihåg ett servicemeddelande från GM om detta. Han menade att man tdligen skulle kunna uppgradera bort detta. Så nu är jag lite konfunderad.
C599
David
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån mar 15, 2004 22:09
Ort: Lund

Inlägg av David »

Detta är ett vanligt problem på c5, har samma symptom i min.

Läs mer här bl.a:
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=1122
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=2858

Alternativt kan du söka på "BG44K" (en bränsletillsats som påstås lösa problemet) i detta eller annat Corvette-forum.

Testade själv med en (*mycket*) billigare variant från Biltema ("Insprutningrengöring" tror jag det hette) som verkade funka ett tag, men har fått tillbaks problemet nu.
Har nu "löst" det en gång för alla genom att tanka ofta :)
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Hade det problemet på min -97: a. 2 burkar BG44K löste problemet. Därefter 1 burk per år :D och man slipper problemet.
Max
PG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: lör feb 14, 2004 10:22
Ort: Lomma, Skåne

Inlägg av PG »

Hällde i en flaska RedLine SI-1 i tanken på våren för två år sedan. När jag gjorde detta var tanken mest att det (kanske) kunde rensa lite beläggningar i bränslesystemet. Som bonus på det hela slutade min bränslenivågivare bråka och har fungerat klanderfritt sedan dess!! Har inte hällt på något sedan dess men ska nog köpa en flaska igen.

//Per
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

Mitt problem är att jag ibland har svårt för att tanka fullt. Är det en del av samma symptom som ni beskrivit?
Och i så fall undrar jag var köper man BG 44K?

:roll: :roll: :roll:
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
LW
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: fre sep 02, 2005 8:10
Ort: Uddevalla

Re: Bensinmäteren fastnar

Inlägg av LW »

cgoransson skrev:Hej
Skriver om detta eftersom jag la in i fel forum grupp.

Min besninmätare går ned snyggt o prydligt till strax efter halv tank. Sedna verka den fastna där. När det gått åt ca 50 l så ramlar den ned till tom tank och jag får en varning low fuel.
Är det någon som har varit med om detta. Kabelfel eller nollställning?

.
Det finns olika fel på just denna symtomen men det som de flesta har fixat är just det som Max och en del andra tagit upp.(BK44 o.s.v)

GM rek:
---------------------------------------------------------------
Source: Chevrolet Dealer Service Bulletin
Number: 01-06-04-022
Subject: Inaccurate/Erratic Fuel Level Gauge Readings (Install New Sensor, Strainer and/or RH Fuel Sender Assembly)
Model Year: 1997-2000 Chevrolet Corvette

Condition

Some owners may comment about inaccurate/erratic fuel level gauge reading conditions such as those indicated below:

Fuel gage suddenly drops to E (empty) and CHECK GAGES message illuminates (DTC P1431 or P0461 set).

Fuel gage does not go to F (full) after filling fuel tank.

Vehicle runs out of fuel while the gage still indicates fuel is available.

Cause

The conditions indicated above may be the result of one or a combination of more than one of the causes indicated below:

Stuck or intermittent sticking of the sensor float arm.

Clogged/restricted R.H. fuel sender assembly jet pump.

R.H. jet pump unable to transfer fuel due to fuel vaporization resulting in bubble accumulation in the fuel strainer.

Correction





Inspect the Julian date codes located on the bar code labels attached to the R.H. and L.H. fuel level sender assembly cover plates as shown in the figure. If the R.H. sender date code is less/smaller than "01301", replace the complete assembly with a new fuel sender kit indicated below by model year. If the L.H. sender date code is less/smaller than "32791", replace the existing fuel sender sensor and strainer with those components contained in the applicable sensor and strainer kits shown below by model year.

To insure correct installation, follow the service procedure contained in the applicable Service Manual and the instructions contained in the service kits.

Parts Information

Part Number
Description

88896043
R.H. Fuel Sender Kit (1997-1999 M.Y.)

88895126
R.H. Fuel Sender Kit (2000 M.Y.)

88899034
Fuel Sensor Kit (1997-2000 M.Y.)

12458245
Fuel Strainer Kit (1997-1999 M.Y.)

12459862
Fuel Strainer Kit (2000 M.Y.)
--------------------------------------------------------------

Eller det som bilfirman din rekomenderade och detta kan de ju oxå vara..

-----------------------------------------------------------------
Subject: Erratic Fuel Gauge Reading (Reprogram the PCM)
Source: Chevrolet Dealer Technical Service Bulletin
Number: 02-06-04-010A - (06/27/2003)
Models: 1999-2002 Chevrolet Corvette

This bulletin is being revised to add models and update the Correction and Warranty Information. Please discard Corporate Bulletin Number 02-06-04-010 (Section 06- Engine).

Condition:

Some owners may comment about the fuel gauge intermittently indicating an empty reading and then return to the correct fuel level indication.

Cause:

This condition may result when fuel blends containing aggressive sulphur compounds react with the fuel sender assembly, which may result in voltage spikes being induced on the fuel level signal to the PCM. Use of another fuel blend may reverse this reaction and return the system to normal operation.

Correction:

Reprogram the PCM with the new service calibration which is available in the June 2003, Techline® TIS release sent to the dealers on 6/28/03. Use the TIS Version 7 or later data update.

--------------------------------------------------------------------

Sen har vi ett fel till som har samma symtom men berör bara 97:an..

Alltså inget för dig!

Hoppas de löser sig för dig.
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Skriv svar