Olika Däck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Olika Däck

Inlägg av carlchristensson »

Hej, Jag har ett litet problem, C5an reagerar otroligt lätt på underlag , nästan farligt, så fort jag byter körfält så drar bilen åt kant hållet, om vägen luter lite åt ena sidan, eller när jag kör av motorvägen . (det låter också ganska kraftigt om hjulen mot vägen när man kommer upp i lite högre hastighet). Så fort det är någon lutning eller mindre kant i vägen vill bilen dra åt det hållet med framdäcken . Jag har varit hos Svenska Bil idag men dom kunde inte hitta något fel. Jag tycker att det har blivit mer och mer känsligt. Jag gjorde hjulinställning i september så det kan inte bero på det, och då blev det halvbra,( jag har inte kört på någon kant), finns det också något alterantiva däck som inte reagerar så hårt på underlag och som inte låter så högt? jag tänkte försöka byta framdäcken och hoppas på att det blir bättre. Det är ca 3 mm fram kvar och ca 2mm bak, han på Svenska Bil sa att det kan bero på att däcken är slitna.

Mvh Carl
Antisch
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Antisch »

Hej Carl,

Jag känner igen beteendet! Jag har likadant på både Vetten och Type R. Båda har nya däck. Hondan har jag fått hjulen inställda på flera gånger, men det visar sig vara som det ska. Jag tror helt enkelt att sportiga bilar har den karaktären i styrningen.

Mvh Antisch
Seize the day!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Jag har sänkt bil, med minst 10mm lägre "frame" fram än bak som det skall vara. -04 dämpare och grövre krängningshämmare. Snarlikt Z06 hjulvinklar, mycket caster och ingen toe-in; borde göra bilen spårkänslig(?). Kör med max 2.1kg i däcken. Sitter Toyo T1R runt om och bilen spårar ABSOLUT INGENTING !! Den är 100% pålitlig i alla situationer. Jag gissar på däcken och har man en äldre C5 och ännu inte bytt till -04 Z06 dämparna är det nog HÖG TID att göra det. Skillnaden före/efter är astronomisk :shock:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
robert
Nykomling
Nykomling

Inlägg av robert »

Har haft samma problem.
Köpte nya däck och gjorde hjulinställning.
Efter det blev bilen mycket stabil och spårkänsligheten försvann helt
Lord Melbury
Rookie
Rookie

Inlägg av Lord Melbury »

Hej,
jag hade samma problem, min bil är helt original vad beträffar fjädring (F45) och ride height. Bytte originaldäcken mot Michelin Pilot Sport PS2 och problemet var borta.

/Håkan
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Hej Håkan och alla, Hur var Michelin däcken contra Good Year F1 orinaldäck, var dom sämre, bättre, ljudnivån, vägfäste? bytte du alla fyra? Finns en hel del däck till bra pris på dackonline.se, men frågan är vilka som är bra vilka som är slangfia mm, jag kollade orginal däcken idag och alla fyra gick på ca 18 000:- , sjukt dyrt. Men dackonline har framdäck från ca 1000:-, och bakdäck från ca 2000:- och upp.

MVH Carl
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Modellen Eagle F1 är nu över 10 år gammal och eftersom utvecklingen går framåt hela tiden skulle jag tro att det inte är speciellt svårt att få tag på ett likvärdigt eller bättre däck bland de nyare modellerna.
Jag väntar på att få hem en uppsättning nya fälgar och har därför också kikat runt på just DäckOnline. Bridgestone Potenza RE 050 tyckte jag verkade vara det bästa däcket tillgängligt i mina dimensioner men bestämde mig till slut för att testa Falken 452 pga den trevligare prislappen.

Jag skulle tro att Falken är sämre än Bridgestone men att båda två kommer att vara bättre än de numera blankslitna Eagle F1:or jag kört med hittills.
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
carlchristensson
Nykomling
Nykomling

Ok jag har tittat på dem själv , men en av däckkillarna sa att det är som att sätta på Skoda pryl på en corvette, ....kanske är skitsnack, men är dessa däck punkteringsfria? Behövs det verkligen? MVH Carl
Lord Melbury
Rookie
Rookie

Inlägg av Lord Melbury »

carlchristensson skrev:Hej Håkan och alla, Hur var Michelin däcken contra Good Year F1 orinaldäck, var dom sämre, bättre, ljudnivån, vägfäste? bytte du alla fyra? Finns en hel del däck till bra pris på dackonline.se, men frågan är vilka som är bra vilka som är slangfia mm, jag kollade orginal däcken idag och alla fyra gick på ca 18 000:- , sjukt dyrt. Men dackonline har framdäck från ca 1000:-, och bakdäck från ca 2000:- och upp.

MVH Carl
Hej,
jag bedömer Michelindäcken som bättre i alla kategorier du nämner ovan.
Jag bytte alla fyra skippade det här med körbarhet vid punktering, tar risken. Jag betalade 12.500.- (inkl montering) hos handlare för 4st Pilot Sport PS2 i originaldimension. Om man handlar på nätet kan det vara värt att kolla monteringskostnad noga, min däckkille beklagade sig mer än en gång över monteringen pga orignaldäcken är svåra att få av samt att man måste vara speciellt försiktig för att inte skada däcktryckssensorerna.Hittade en site med med däckjämförelser och kom fram till att även om det finns betydligt billigare däck per st så var Michelin billigast per mil räknat.

/Håkan
LJ
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LJ »

Har också lagt på Michelin Pilot Sport PS2 runt om. Blev som en helt annan bil jämfört med orginaldäcken, är helnöjd. Kostnad ca 13000:-
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Fundersar oxå på ett däckbyte men mest beroende på ljudnivån.
Har nu Michelin Pilot Sport bak i orginalbrädd men fel profil (35) och Dunlopp fram i rätt dimension. Detta satt på vid köpet och väghållningen är det inget fel på efter diverse bytta delar, men vägljudet....
Finns det tystare däck?
Jonne
LEV SNABBARE !
Skriv svar