Sidepipes - lite bilder och text

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Sidepipes - lite bilder och text

Inlägg av Erik »

Sådär. Nu har jag lyckats ta lite bilder på bilen efter att jag fått på pipsen och jag skrev ju tidigare att jag skulle visa hur det blev när det var klart, så här är den med sin nya framtoning. :)

Tyvärr så är bilen lite skitig så den har väl inte riktigt samma lyster som den skulle ha nytvättad.

Jag hann även i helgen med att tillverka ett par luckor att sätta igen de gamla hålen för avgasrören med. De syns på bild fyra och fem. De är gjord av ett par plåtar som jag har sågat till, format och lackat. Sen är de fastskruvade med ett par fästen i de existerande hålen som kromkanten sitter fast i. De är just nu lackade i en nyans som är liknande den som bilen har, men inte 100%. Det syns litegrann på bilderna. Så småningom skall jag försöka lacka om dem i exakt samma färg. Blev ändå rätt lyckat om jag får säga det själv.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

:D :D
trevliga bilder!!!
det där vart riktigt snyggt!!
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

8)
Kasta inte bäver i trähus.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

ser bra ut !
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Fredriksson »

snyggt!..... men de där runda reflexerna som sitter vid originalutblåsen hade jag nog sett till att dom försvann..... för gott.... :wink:
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Fredriksson skrev:snyggt!..... men de där runda reflexerna som sitter vid originalutblåsen hade jag nog sett till att dom försvann..... för gott.... :wink:
Du har helt rätt. Jag har faktiskt inte ens tänkt på att man kanske skulle ta väck de tidigare, jag har alltid trott att de är original. Måste genast bort! Ibland blir man hemmablind.
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Coolt! Jag kan f.ö. meddela att jag var på SBP idag och besiktade min bil. Med monterade hemmagjorda "spiraldämpare" "Coolt" sa han på besiktningen, trots att ljudet är väl diskutabelt. m.a.o no problemo!
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Det låter bra inför nästa år då jag skall besiktiga...

Antos -> Kommer du att vara på några träffar under året? Jag är nyfiken på dina spiraldämpare. För även om det blev bättre (och mer) ljud med sidepipsen så tappade bilen lite grann av mullret. Nu vrålar den mer när man drar på. Vore skoj att försöka hitta någon kombination. Har fått känslan av att spiraldämpare kanske vore "lösningen" på det.
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Ja, jag kommer att vara i
Åkersberga 3/7
Norrtälje (med största sanolikhet) 17/7
Barkarby när det nu var, början Augusti
Uppsala 21/8
Rosersberg 28/8

Det är vad som är planerat för nu. Kanske blir det nått mer.
greven
Nykomling
Nykomling

Inlägg av greven »

:D
mmm snyggt!
var köpte du grejorna nånstans??
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Helt kit för en small block, inklusive headers från Summit racing.
http://store.summitracing.com/partdetai ... &view=2047

De har varit väldigt serviceinriktade och duktiga, och är såvitt jag vet de billigaste när det kommer till sidepipes. Man kan även få in de hyggligt billigt via Hansen Racing.

Luckorna i bakänden på bilen är som sagt var egentillverkade efter att jag har försökt få tag i något liknande på andrahandsmarknaden. Kunde dock inte finna något. Det tog mig ungefär en 6-8 timmar att tillverka båda, och jag är väldigt nöjd med slutresultatet. De som har sett de i verkligheten har inte trott på att jag tillverkat de själv när jag sagt det, så bara man lägger lite tid på det så...
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Spiraldämpare har ett ganska hårt metalliskt ljud,knappt något muller alls..Låter coolt en stund men det hårda ljudet blir tärande..
Jag konstuerade en ny dämpare till min som mullrar fint och inte e särskilt strypande..
Tillverkad av 50 cm 3" perforerat insattsrör med kors av svetstråd monterade i en spiral..Låter ruggigt bra...
Bild
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar