Kör på rödmarkering innan växling
Kör på rödmarkering innan växling
Jag har ett fenomen med att bilen inte växlar då jag accar för fullt på treans växel. Den drar hela registret ut, dvs en bit EFTER rödmarkering, för att först då växla. Är det ngn som varit med om det tidigare eller som har en fundering på vad det kan bero på? Jag har provat med olika chipp för att se om det kan ligga i dessa, men det verkar inte vara någon skillnad, inte någon större i alla fall
Svart 90:a - sänkt givetvis
Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas
"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"

växla
Saken är den att 4an är ju en överväxel som är till för ekonomi,så tanken är väl att man ska använda trean under tiden man behöver maxbelastning,och sedan ha förstånd att släppa gasen
.
man ska ju tillexempel aldrig köra på fyran istan eller vid hårdare körning, står det faktiskt i instruktionsboken...

man ska ju tillexempel aldrig köra på fyran istan eller vid hårdare körning, står det faktiskt i instruktionsboken...
Förstånd att släppa gasen?!?!? Då kommer man ju aldrig uppnå max hastighet med bilen.... om man nu skulle vilja det menar jag ju, inte för att jag någonsin har gjort det...
Hur som helst. När den tillslut beslutar sig för att växla, ja då jäv... skjuter den iväg igen med ett bra drag, men den är ju klippt orkeslös när den ligger under den röda markeringen.... Det känns onormalt.

Hur som helst. När den tillslut beslutar sig för att växla, ja då jäv... skjuter den iväg igen med ett bra drag, men den är ju klippt orkeslös när den ligger under den röda markeringen.... Det känns onormalt.

Jag tror det har med dina extraljus o göra..NoTiNg skrev:Förstånd att släppa gasen?!?!? Då kommer man ju aldrig uppnå max hastighet med bilen.... om man nu skulle vilja det menar jag ju, inte för att jag någonsin har gjort det...![]()

zphinx!! Det har INTE med mina möjligheter till att installera extraljus... jag tror du är avundssjuk.... Du skulle bra gärna vilja ha möjligheter till extraljus du me! Installer ett par bosch på din... eller gör som vår vän "ska-bara" som han har på sin Lagunazphinx skrev:Johan Å skrev:Kan vara så enkelt att kickdownwiren behöver justeras.. Förstår inte detta tjat om extraljus!! Något internt skämt..!?
he he som sagt en liten intern greja =)

-
- Nykomling
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Jag har samma problem med min c4 -90..men ännu värre måste jag säga...tomgången är jätte låg, men mätaren indikerar 1200-1250 rpm, men de låter inte så.
Och när man stämplar gasen i mattan så drar han ur 1an alldeles för länge, och när 2an går i så börjar den dra på 5700 rpm.och i 90kmh liggandes på overdrive så varvar den 2500.
Är de nått vajsing eller är de så här?
Jag menar den kan ju inte skicka i 2an och börja dra på registret långt efter 5000 rpm ?
min tanke är ju att mätaren ljuger.
Mvh martin
Och när man stämplar gasen i mattan så drar han ur 1an alldeles för länge, och när 2an går i så börjar den dra på 5700 rpm.och i 90kmh liggandes på overdrive så varvar den 2500.
Jag menar den kan ju inte skicka i 2an och börja dra på registret långt efter 5000 rpm ?
Mvh martin
Du har fel på varvräknaren liksom jag, jag testade med en extern varvräknare (reflex på remskivan) och såg att det inte stämde överhuvud taget, det blev värre vid högre varv. Jag har inte gjort något åt det så jag vet inte vad det är för fel.
Har en -90
Har en -90
Har ngn satt dit raggartändkablar (dvs med kopparledare utan riktig skärm) kan varvräknaren börja leva ett eget liv, iaf på de tidiga star wars instrumenten...
MN
MN
Hej
Jag har också en årsmodell 1990 och min varvräknare stämmer inte heller.
Tar tacksamt emot tips på hur man fixar detta.
Nää det verkar ju lite fel, en orginal tpi motor dör ju strax innan 5000rpm så att den skulle dra vid 5700 varv tyder ju på ngn vajsing med varvräknaren.blåcorvette skrev:Jag har samma problem med min c4 -90..men ännu värre måste jag säga...tomgången är jätte låg, men mätaren indikerar 1200-1250 rpm, men de låter inte så.
Mvh martin
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
-
- Nykomling
Det behöver inte vara fel på varvräknaren. Det händer att CCMen går sönder. Köper man en på skroten kan det bli fel. Tex, en för ZR1 är gjord för 0-8000 rpm och en sådan CCM gör att varvräknaren visar för mycket. Maxvarv 4500 rpm visas som 8000/6000*4500 = 6000 rpm. Samtidigt bör tomgången visa vid 800 rpm ca 1100 rpm.
Känner du någon med diagnosverktyg som kan läsa CCM så ser man om den är konfigurerad för L98 eller LT5. Jag har själv använt diagnosverktyg på en 90a med en LT5 CCM och sett att just det här inträffar.
Ett annat mycket vanligt fel är varvräknarfiltret men då brukar nålen hoppa upp och ned en del i varvtal. Nytt filter kan man köpa på tex Ecklers för en billig peng. Beg CCM kan man köpa men är mycket besvärlig att byta.
Känner du någon med diagnosverktyg som kan läsa CCM så ser man om den är konfigurerad för L98 eller LT5. Jag har själv använt diagnosverktyg på en 90a med en LT5 CCM och sett att just det här inträffar.
Ett annat mycket vanligt fel är varvräknarfiltret men då brukar nålen hoppa upp och ned en del i varvtal. Nytt filter kan man köpa på tex Ecklers för en billig peng. Beg CCM kan man köpa men är mycket besvärlig att byta.
-
- Nykomling
Jo, de låter rimligt men inte nog med det.Nu är de så att när jag drar fullt på växlarna så drar den ur 1an låångt över 7000rpm och när 2an blir aktiv BÖRJAR den dra på 5700rpm och drar mätaren ut flera gånger om..hade det varit angivet på tavlan så hade nålen med lätthet snuddat vid 8-9tusen rpm. men motorsången låter rätt så normal.bara att de är ett tag då den inte drar alls utan bara varvar..måste ju vara vid riktiga 5000rpm.ska tydligen vara så har jag hört. de jag är fundersam över är varvmätaren.
Men min mätare är ju helt kongo.
Men min mätare är ju helt kongo.
-
- Nykomling
Om varvräknaren är knasig och nålen verkar hoppa över hela varvtalsområdet efter eget behag är det oftast varvräknarfiltret. Kosta ca $40 och är lätt att byta. I vissa fall är varvräknaren trasig men detta är betydligt mer ovanligt och priset är betydligt högre så jag skulle personligen först utesluta filtret.
Min egen 91a hade en varvräknare som levde sitt egen liv. Jag laddade ned elritningar från nätet och lödde ihop ett eget filter. Har kört i 4 år med det och det fungerar mycket bra.
Min egen 91a hade en varvräknare som levde sitt egen liv. Jag laddade ned elritningar från nätet och lödde ihop ett eget filter. Har kört i 4 år med det och det fungerar mycket bra.
http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... light=tachmr fast skrev:Hej