Har nån provat Water Wetter mot c4 mot hög motortemp?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Cabben
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 06, 2007 14:32
Ort: Högsäter
Kontakt:

Har nån provat Water Wetter mot c4 mot hög motortemp?

Inlägg av Cabben »

Är det nån som har erfarenhet av Red Line Water Wetter.Har kört en sommar med en-88 och det var ett problem ibland med djävligt hög motortemp.Byter termostat nu till 82 graders och har köpt en flaska Water Wetter som enligt beskrivningen ska sänka tempen upp till 16 grader.För att uppnå högsta effekt ska man tydligen tappa av vattnet om man har glykol i(vilket jag tror dom flesta har)och enbart fylla på med vatten och detta undermedel,som enligt butiken används av roadracinförare och för den delen kanske av andra racingutövare också.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

kommer inte göra ett skit i stadskörning eftersom det är vid vilken temp fläktarna går i gång som bestämmer motortempen då. Vad är hög temp? Att man skållar handen är inte samma som att motorn mår dåligt av det...

MVH

MN
94
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:07
Ort: Karlstad

Inlägg av 94 »

Jag testade med en halv flaska var i vetten och bruksbilen, ingen som
helst skillnad... Vissa STCC team kör med detta, men de har väl
ingen glykol så där kanske det gör nytta.
Användarens profilbild
Björne
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jan 18, 2004 21:26
Ort: Vällingby

Inlägg av Björne »

Ingen som helst skillnad att hälla i denna skit!!
Lägg pengarna på bensin i stället den är fortfarande billig jämfört
med Water vetter :!: :!: 8)
Najkles
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 31, 2004 22:06
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Najkles »

Om motortempen är 107-108C° innan fläkten går igång så är det helt normalt för din corvette orginal. Tempen skall då sjunka till ca: 91-92C°.

Mvh
Svart 86:a 4+3
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

Motorn går väldigt varm (så föraren blir svettig...) med det är konstruerat så.

Jag har installerat en switch så jag kan styra mina kylfläktar som jag vill, kö-körning eller cruising = elfläkt på = inga problem.

Kolla på denna http://www.madvet.com/shop?frame=3.138.943 eller gör en egen switch.

Om fläkten/fläktarna går och motorn fortfarande går för varm så har du problem med kylsystemet. Termostat-byte o water-wetter löser inte det i så fall.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Cabben
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 06, 2007 14:32
Ort: Högsäter
Kontakt:

Inlägg av Cabben »

Är väl inne på det att bygga en switch om inte nåt annat hjälper.Ska nog göra en kylarrensning också.Varmt är klart att det blir men det är ju inte kul att få stanna och kyla bilen en timma efter en stunds körning när man har tänkt sig en tur.
Skriv svar